Nvidia: PlayStation už nikdo nevyvine, proto máme Shield

Jako jediní z České republiky jsme si mohli na CESu popovídat s šéfem Nvidie Jen-Hsun Huangem o projektu Shield, Tegře 4 i serverech Grid.

Na CESu jsme se opět dostali do úzké skupiny novinářů, kteří mohli vyzpovídat šéfa Nvidie. Jen-Hsun Huang toho letos na tiskové konferenci představil hodně: procesory Tegra 4, herní servery Grid a herní konzoli Shield pro hry na Androidu nebo pouštěné z počítače.

Jestli umíte anglicky, podívejte se na kompletní video s rozhovorem, textový přepis najdete níže.

Jen-Hsun Huang: Tento rok jsme ohlásili několik produktů, na kterých jsme už určitou dobu pracovali. Během tiskové konference jsem vykládal, jak změníme způsob, jakým lidé hrají počítačové hry. Víte, nVidia je společnost pro počítačovou grafiku, nebo chcete-li visual computing. A naší strategií je přinést naše zkušenosti s visual computing na co nejvíce platforem a zařízení. A umožnit zákazníkům užít si skvělou počítačovou grafiku na co nejvíce zařízeních.

Děláme čipy pro některá zařízení, ale chceme najít způsob, jak dostat krásnou počítačovou grafiku i k těm, které naše čipy nemají.

Tegra 4 a HDR

Během tiskové konference jsem oznámil Tegru 4. Tegra 4 bude bezpochyby nejvýkonnější mobilní procesor v této generaci. Takže jsem na něj velmi pyšný. Tegra 4 má také jednu schopnost, které byla pro mnohé překvapením. Touto funkcí je trvale zapnuté HDR. Už nemusíte přemýšlet, zda zapnout či vypnout HDR. Vy víte, že expozice je komplikovaný problém, zvláště venku, když chcete vyfotit něco pěkného.

HDR se dnes dělá spojováním dvou snímků – podexponovaného a přeexponovaného. A potom smartphone tyto snímky překryje, upraví posun a pomocí obrazových algoritmů upraví každou jasnou a tmavou oblast do jednoho logického pěkného snímku. Celý tento proces jsou čisté výpočty. Říkáme tomu výpočetní fotografie (computational photography).

Tegra 4 nabízí novou technologii, která nám umožňuje pořídit dvě fotky současně. Tyto dva snímky jsou přexponované a podexponované. A pak použijeme naše GPU pro velmi rychlé propojení těchto dvou snímků. Ve výsledku můžeme vyfotit HDR snímek stejně rychle jako jeden snímek. Což znamená, že můžete použít blesk. HDR neví, jak pracovat s bleskem, u kterého snímku jej použít a blesk není tak rychlý. Na druhé straně můžeme mít dávkové focení, používat blesk, natáčet HDR video. HDR nemusíte vypínat. Vyfotíte snímek rovnou s HDR. To si myslím, že byla docela revoluce.

Schopnost vyrobit architekturu podporující výpočetní fotografii přímo na procesoru je podle mne průlomová. To je jedna z funkcí Tegry 4 a tak můžeme použít tyto schopnosti uvnitř procesoru.

Hodně lidí se mne ptá, jak můžeme udělat smartphone ještě rychlejší, když Galaxy SIII je už pěkně rychlý telefon. Galaxy S III je rychlý, ale uváděním nových funkcí jako je HDR fotografie, si myslím můžeme vyrobit mnohem magičtější zařízení. A abychom toho dosáhli, musíme nabídnout výkon, který to umožní. To je tedy Tegra 4, procesor.

Grafika v cloudu

Jestli chcete lidem umožnit přístup ke skvělé počítačové grafice na jakémkoli zařízení, jedinou cestou je cloud. Víme, že máme hudbu a video na jakémkoli zařízení díky cloudu, ale bohatou grafiku zatím ne. Důvodem je unikátnost počítačové grafiky. Zatímco hudba a video jsou už předem nahrané, časopisy a knihy už předem udělané, my už to jenom přehráváme. 3D grafika je interaktivní, což znamená, že každý snímek je vypočítaný z nuly. Proto každý další snímek vypadá jinak. Musíte to navíc dělat tak rychle, že se nevytratí pocit kontroly nad prostředím. Počítačová grafika není jako žádné jiné médium na světě. Proto, ač byl cloud computing dostupný pro každé jiné médium, pro počítačovou grafiku zatím ne.

Takže někdo musí přijít a vyvinout technologii. Procesor, systém, software, spojení od serveru k příjemci, někdo musí vyvinout všechny tyto díly a spojit je dohromady. A kdo jiný by to mohl udělat, než největší firma v počítačové grafice? Nemá smysl, aby to dělal někdo jiný. Proto jsme se rozhodli, že je to problém, který můžeme rozlousknout od začátku až do konce.

Na CESu jsme tak oznámili náš Grid server, GPU server. Uvnitř Gridu je Kepler GPU, které zvládá posílat výstup do počítačové sítě místo na displej monitoru. Také umí při malých rozměrech podporovat mnoho uživatelů současně. A samozřejmě umí se vším systémovým softwarem, hypervizory, GPU hypervizory a connection brokery pro sestavení spojení s koncovým uživatelem vytvořit v podstatě grafický počítač uvnitř tohoto serveru. Takže to je náš první plně integrovaný produkt. Navrhli jsme vše od samého počátku od čipu, systému po software. Celé to funguje jako jedno zařízení.

Grid znamená pro grafiku to, co NAS v síti pro ukládání dat. Není to běžný univerzální počítač. Nedává smysl, aby HP nebo Dell stavěli takového stroje. Toto je dedikované zařízení pro streamování počítačové grafiky, jako jsou například hry.

Témata článku: Video, Hardware, Technologie, Rozhovory, Nvidia, Herní konzole, Playstation, CES 2013, Denver, Grid, Modemy, LTE Modem, 4G Lte, Blesky, Tablet PC

39 komentářů

Nejnovější komentáře

  • poool452 18. 1. 2013 10:43:36
    Lidi se tu dohadují, co je vlastně v článku napsáno, asi jim ty internety...
  • 007uživatel 18. 1. 2013 2:17:22
    :-D 2013 - 25 = 1987 ;) uvedení PSX (Playstationu 1) = rok 1994 Smysl...
  • cryingfreeman 17. 1. 2013 12:00:52
    Zatial to vyzera na fiasko
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 55

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?