Nvidia GRID VCA: vysoký výkon ve vlastním cloudu

Nové řešení GRID VCA nabídne možnost vzdálené plochy, v cloudu je přitom velmi vysoký grafický a výpočetní výkon s 16 virtuálními stroji.

Nvidia představila na konferenci GTC mnoho novinek z oblasti desktopových i mobilních grafických čipů, které jsou schopné zpracovávat i univerzální výpočty. Jejich počet totiž velmi rychle roste i v nejvýkonnějších superpočítačích po celém světě.

Řešení, respektive technologie Nvidia GRID už byla představena dříve a byla zaměřena především na cloudové hraní. Nvidia GRID podporuje až 20 serverů v racku a maximálně 24 racků, takže celkový výpočetní výkon se může dostat na hranici 200 TFLOPS. Cloudové hraní nás v budoucnu zasáhne mnohem více, než je tomu nyní, platformu Gaikai totiž koupila Sony takže lze očekávat její implementaci pro herní konzole. A OnLive také stále přežívá s 90 zaměstnanci a nabírá nové.

SlashDC-Project-Shield.png
Project Shield - mobilní herní konzole od Nvidie umožňuje i streamovaná hraní přes síť (Zdroj: Nvidia)

Nvidia technologii vzdálené plochy a streamování obrazu ale využila i pro Project Shield, což je malá přenosná herní konzole, do které lze streamovat obraz z klasického desktopu přes lokální síť. Přes internet to také jistě nebude problém, pokud budete mít rychlou linku s dobrou odezvou.

Project Shield byl ale předzvěstí toho, jak snadno je možné využít vzdálený výkon i na relativně slabém klientovi. Hrát Crysis 3 na malé konzoli s čipem ARM je zkrátka běžně nemožné, při streamování obrazu je to ale snadno řešitelné.

Herní segment ale není jediný, o který se Nvidia zajímá a na GTC tak představila profesionální řešení, které je určeno pro náročné profesionály a malé či střední firmy.

Nvidia GRID VCA: masivní paralelní výpočetní výkon pro každého

Zkratka VCA označuje Visual Computiing Appliance a v základu jde o server, který disponuje vysokým paralelním výkonem.

Nvidia se zaměřila na oblasti, které jsou náročné na tento typ výkonu, který lze velmi efektivně poskytnout pomocí grafických, respektive výpočetních čipů. Jedná se například o různé firmy, které pracují v 3D programech s nutností náročného renderování (film, architektura atd.), fyzikálních výpočtů v konstrukčních programech a podobně.

NVIDIA_GRID_Appliance_3qrtr_Reverse_noShadow_HR.jpg
Nvidia GRID VCA (Zdroj: Nvidia)

Pořizovat každému zaměstnanci, který na projektu pracuje, výkonný stroj je neefektivní, protože většinu času bude jeho výkon nevyužitý a navíc stejně nebude dostatečně použitelný pro rychlé zpracování. S každou změnou je nutné být u počítače, takže nelze udělat menší úpravy u klienty a na dalších místech mimo tento počítač. A jakákoli reinstalace a nastavování je na velmi dlouho.

GRID VCA je server tvořený jedním či dvěma osmijádrovými procesory Intel Xeon s podporou HyperThreadingu, který obsahuje čtyři nebo osm dvoujádrových výpočetních karet založených na architektuře Kepler. Jedná se o speciální verze určené přímo pro řešení GRID.

Každý grafický čip může běžet maximálně na jednom virtuální stroji, v jednu chvíli tak může být spuštěno 8 nebo 16 virtuálních strojů, například jeden pro každého zaměstnance. K dispozici je 192 GB nebo 384 GB operační paměti a grafické čipy mají vlastní 32 GB nebo 64 GB paměti GDDR5.

Jak to funguje?

Na jakýkoli podporovaný počítač, ať už má operační systém Windows, Linux, OS X nebo Android, stačí nainstalovat malou aplikaci, která slouží jako jednoduchý propojovací klient se systémem GRID VCA.

SlashDC-Nvidia-Grid1.jpg
Výhodou cloudového řešení je možnost použít různé klienty s různými operačními systémy i hardwarem (Zdroj: Nvidia)

Podobně jako u cloudového hraní, se ze serveru k uživateli přenáší stream obrazu plochy ve vysokém rozlišení a případný pohyb myši, stisk kláves a podobně se přenáší zpátky k serveru, kde je vše „počítáno“. Na lokálním stroji tedy probíhá pouze dekomprese videa a posílání dat ze vstupních zařízení.

Výhodou je, že na vzdáleném serveru může být operační systém odlišný od klienta, na MacBooku lze tak pohodlně pracovat v SolidWorks nebo 3D StudioMax, které nejsou dostupné pro OS X.

Ukázky práce a výkonu

Nvidia řešení ukazovala na několika příkladech, mezi kterými nechyběli ani zástupci z Hollywoodu, kteří nyní pracují na dalším dílu filmu Fantastická čtyřka (v originále Fantastic Four).

Pomocí GRID VCA prezentovali jeden ukázkový záběr z filmu, který je samozřejmě nutné nejdříve podrobně nakreslit, nastavit a s potřebnými vlastnostmi nechat renderovat až k výslednému obrazu, který lze nakonec vidět na plátně.

Problém ale je, že zainteresování tvůrci museli dříve vše promyslet poměrně dopředu, prohlédnout si vše v naprosto minimální kvalitě a následně čekat několik hodin na rendering. Jak si lze představit, spousta věcí pak vypadá reálně jinak, jsou nutné úpravy a opět dlouhé čekání.

Nvidia GRID v konfiguraci v serveru Otoy Octane Render disponuje 200 grafickými čipy a každá změna či otočení záběru a jeho rendering zabere místo několika hodin pouze sekundu. Je tak možné takřka okamžitě měnit a prohlédnout si různé nastavení světla, barev, úhly kamery a další prvky bez čekání. Díky tomu je tvorba mnohem rychlejší a kreativnější, už není nutné čekat na každou úpravu hodiny, což je velmi omezující.

Nesmíme navíc zapomínat, že to vše se děje vzdáleně a je tak možné pracovat odkudkoli, kde je rychlé připojení k internetu stejně dobře, jako kdyby daný uživatel seděl přímo u serveru.

 2013-03-22 v 14.14.37.jpg
Konverze 4K videa probíhá v GRIDu (Zdroj: Nvidia)

Mezi další ukázkou byl například Autocad 3D nebo konverze videa v rozlišení 4K, která probíhala v reálném čase.

Na videu můžete vidět i množství přenášených dat, rychlost stahování kolísala mezi 40 Mb/s až 120 Mb/s, což znamená, že je takové řešení použitelné i na běžných domácích připojeních, které už u nás stojí několik stovek korun.

Případný server by měl být pochopitelně na rychlé lince, aby dokázal obsloužit i více uživatelů, lze si představit jeho instalaci mezi běžnými servery nebo lokálně přímo ve firmě, která má rychlé připojení (především upload).

Cena od půl milionu korun

Základní konfigurace Nvidia GRID VCA s jedním osmijádrovým procesorem, 192 GB operační paměti a čtyřmi grafikami pro 8 virtuálních strojů má stanovenou cenu 25 000 dolarů (přibližně 575 000 s DPH), přičemž je nutné ještě platit každoroční licenční poplatky za software kolem 2 400 dolarů (přibližně 55 000 Kč s DPH).

 2013-03-24 v 19.24.55.jpg
Nvidia GRID VCA zatím ve dvou vezích (Zdroj: Nvidia)

Výkonnější verze, která má dvě osmijádra (celkem 32 vláken) s 384 GB operační paměti a 16 grafických čipů Kepler, vyjde na 40 000 dolarů, tedy téměř milion korun. Roční licence za software je dvojnásobná oproti základní verzi.

Nvidia oznámila, že by řešení mělo být ve Spojených státech dostupné již během května, kdy se tak stane v dalších zemích, ale zatím není jasné.

 

Diskuze (12) Další článek: Google+ podporuje animované avatary

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,