Nvidia G-Sync: plynulá souhra grafické karty a monitoru

Nvidia představila novou technologii, která zlepší synchronizaci grafické karty a monitoru při hraní her. Už žádný V-Sync a chyby v obraze - je tu G-Sync.

K dokonalému hernímu zážitku je potřeba řada technologií a samozřejmě dostatečný výkon grafické karty. Zatímco výkon grafik rychle stoupá a dnes již není problém si v rozšířeném rozlišení Full HD zahrát většinu her na maximální detaily i s kartou ze střední třídy, často je problém dosáhnout přes 60 snímků za sekundu, které odpovídají standardní frekvenci drtivé většiny dnešních LCD.

A pokud grafiku danou hru nestíhá vykreslovat v 60 snímcích za sekundu, nastávají problémy.

Trhaný obraz a zpožděná odezva

Pokud vám klesnou počty snímků za sekundu pod nebo nad 60 při nastavené obnovovací frekvenci monitoru 60 Hz, objeví se známé roztrhávání částí obrazu obvykle uprostřed obrazovky. I když je odezva při hraní dobrá a například hrajete s 50 fps, obraz je při rychlých změnách deformovaný.

Tento problém sice řeší technologie V-Sync, ale ta jeden problém nahradí jiným. Po zapnutí V-Sync sice dochází k synchronizaci mezi grafikou a monitorem, ale grafika čeká na obnovovací frekvenci monitoru. Výsledkem toho je sice plynulý obraz, který se netrhá ani při rychlém pohybu, ale jakmile výkon grafiky nestačí na 60 snímků za sekundu, dojde k propadu na 30 fps, tedy polovinu.

To s sebou přináší problém s odezvou při hraní (input lag), protože vykreslení obrazu po reakci uživatele (klávesnice nebo myš) je zpožděné. Konzoloví hráči tento rozdíl sice asi nepostřehnou, ale nároční a profesionální počítačoví hráči samozřejmě ano.

Technologie Adaptive Sync sice řeší problém trhání obrazu, ale stejně jako klasický V-Sync disponuje zpožděním.

Nvidia G-Sync: pro náročné hráče

Nvidia proto představila novou technologii zaměřenou na náročné hráče, kteří chtějí za každou cenu plynulý zážitek, i když jejich grafická karta v danou chvíli nebude stíhat vykreslovat ve vyšším počtu snímků než je obnovovací frekvence monitoru.

Klepněte pro větší obrázek
Celý modul G-sync, který musí být integrován přímo v monitoru

Technologie G-Sync vyžaduje kromě grafické karty od Nvidie (model GeForce GTX 650 Ti a vyšší s jádrem Kepler) s ovladači R331.58+ také specializovaný hardware v monitoru. V kombinaci s novými ovladači a řízením přes software se tak dle počtu vykreslených snímků ve hře okamžitě přizpůsobuje obnovovací frekvence monitoru.

Díky tomu je frekvence monitoru i čas vykreslení snímku grafickou kartu neustále v synchronizaci, což přináší zcela plynulý obraz bez trhání a nedochází ani k žádném zpožděnému vykreslení jako u V-Sync. G-Sync je zatím podporovanými pouze s operačními systémy Windows 7, 8 a 8.1.

Zatím pouze jeden monitor

Nvidia pro tuto technologii vyvinula specializovaný ovládací kit, který se skládá z několika čipů, které ve spojení s potřebou grafické karty automaticky a rychle mění obnovovací frekvenci monitoru.

Klepněte pro větší obrázek
Jediný podporovaný monitor Asus VG248QE, přítí rok se G-Sync snad objeví další

Mezi první podporované monitory patří herní Asus VG248QE s rozlišením Full HD a odezvou 1 ms, který má standardní obnovovací frekvence 60, 85, 100, 120a 144 Hz. Nvidia G-Sync modul z toho udělá plynulou změnu od 30 do 144 Hz, přesně dle vykreslených snímků za sekundu, které dodá grafická karta. Technologie funguje i pro 3D obraz s frekvencí 100 nebo 120 Hz a zvládne i zapojení více karet přes SLI.

Nvidia bude skrze partnery prodávat upravené monitory, které budou mít oproti standardní verzi pouze Displayport, ale pokud budete chtít, můžete si daný kit koupit sami a dle dostupného návodu ho do monitoru nainstalovat. Instalace by neměla šikovnému kutilovi zabrat více než 20 až 30 minut a Nvidia na kit poskytuje roční záruku. Musíte ale počítat s tím, že můžete přijít o záruku na monitor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Cena za kit G-Sync bude 175 dolarů, což je v přepočtu přibližně 4 200 Kč s DPH. Monitor Asus VG248QE bude s technologií G-Sync v prodeji za 399 dolarů (přibližně 9 500 Kč s DPH). Upravená verze monitoru a kit samotný by se měl na trhu prodávat do konce tohoto roku.

Klepněte pro větší obrázek
K instalaci kitu G-sync je nutné monitor rozebrat

Větší výběr monitorů s integrovanou technologií G-Sync by se měl objevit v průběhu roku 2014 a nebudou chybět ani modely s rozlišením 4K Ultra HD, u kterých je problém s výkonem grafik a počtu snímků za sekundu ještě častějším problémem, i když máte několik grafických karet zapojených do společného výpočtu.

Drahé překážky

Technologie G-Sync přináší posun v kvalitě zobrazování počítačových her, ale Nvidii čeká hodně práce, aby se rozšířila. G-sync vyžaduje specializovaný a poměrně drahý hardware na monitoru a funguje pouze na kartách Nvidie.

Vzhledem k ceně nelze předpokládat, že se G-sync modul stane standardní součástí všech monitorů, ale určitě bude na trhu dostatek modelů, které jsou zaměřené na hráče a nároční z nich si možná připlatí.

Bude tak zajímavé sledovat, zda v tomto směruje něco podnikne i AMD, které hráče láká především různými kupóny her zdarma ke grafickým kartám Radeon.

Témata článku: Hardware, Technologie, Nvidia, Grafické karty, Monitory, Monitor, Kite, Author, Kepler, Herní monitory, Su

19 komentářů

Nejnovější komentáře

  • flopflip 25. 10. 2013 8:04:53
    Nevěřím tomu, že se při 30Hz hraje hůře. Možná to někdo vidí, ale rozhodně...
  • Dr.No64 24. 10. 2013 16:31:04
    ZAJIMAVY JE ze nekdy mi to nedela a nekdy dela u stejnych her stejna...
  • -drb- 24. 10. 2013 12:12:07
    Tohle ale není zas taková převratná novinka, jak se to snaží nVidia...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

27.  4.  2017 | Karel Javůrek | 8

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5