reklama

Nvidia: fyzika na všech grafikách s podporou CUDA

Nvidia potvrdila záměr přepracovat technologie PhysX k akceleraci fyziky tak, aby mohly probíhat na grafických kartách.

Minulý týden oznámila společnost Nvidia, že kupuje Ageiu, společnost, která stojí za uvedením herního fyzikálního akcelerátoru PhysX a enginu pro implementaci fyziky ve hrách. Nvidia teď prozradila něco o plánech, které s nabytými technologiemi má.

Jen-Hsun Huang, CEO a prezident společnosti Nvidia, potvrdil, že strategií Nvidie je portovat současný engine PhysX pro CUDA (Compute Unified Device Architecture) – technologii, která usnadňuje programování aplikací pro náročné paralelní výpočty realizované na grafických procesorech Nvidie (řady GeForce 8000 a novější a modely Quadro založené na stejných GPU).

Doslova k tomu říká: „Pracujeme na převodu fyzikálního engine pro CUDA. A věnujeme na to nemálo prostředků. Víte, nebyl bych překvapen, kdyby to pomohlo prodejům GPU ještě před dokončením portování. Důvodem je to, že pak stačí jen stáhnout software. Každý grafický procesor, který zvládá CUDA, bude moci spustit i fyzikální engine. Očekáváme, že to lidi povzbudí k nákupu ještě výkonnějších grafických procesorů. Lidi to může povzbudit (a pravděpodobně i povzbudí) k nákupu druhé grafické karty do SLI. Nejnáročnější hráči sáhnou i ke třem grafickým kartám. Potenciálně mohou využít dvě pro grafiku a jednu pro fyziku, či jednu pro grafiku a dvě pro fyziku.

Vývojáři jsou portováním PhysX pro CUDA nadšení. Konečně budou moci dostat akcelerovaný fyzikální engine mezi velkou hráčskou základnu.“

Objeví se další generace PhysX?

Osud samostatných akcelerátorů PhysX je tedy nejistý. V loňském roce ještě po internetu kolovaly fotografie připravované druhé generace fyzikálních akcelerátorů. Nová verze PhysX byla určená pro ×8/×16 PCI Express sloty. Karta měla přídavné napájení. Tehdy na ní byl bůhvíproč chladič s logem Nvidie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 


V rozhovoru pro X-bit Labs se vice prezident pro marketig společnosti Ageia, Michael Steele, přímé odpovědi na otázku, zda se ještě objeví další samostatné PPU akcelerátory, vyhýbá. Ageia prý stále má zájem vyrábět samostatné fyzikální akceletory a hodlá nadále majitelům současných PPU akcelerátorů nabízet podporu, budoucnost ale závisí především na poptávce zákazníků. A ta, alespoň v případě stávajících modelů PhysX, nebyla zrovna velká. To, že budou nadále existovat samostatné PhysX akcelerátory, tedy nikdo přímo nevyloučil.

Soudě dle slov prezidenta společnosti to vypadá, že je pravděpodobnější postupný přesun výpočtů fyziky na GPU. Přepracování enginu pro CUDA ale bude ještě nějaký čas trvat, a tak nelze úplně vyloučit, že se ještě některý z původně připravovaných modelů PhysX dočká realizace.

Zastavíme se ještě u jedné drobnosti – totiž u představy, že si hráči pořídí dvě výkonné grafické karty do SLI a jedna z nich bude sloužit pro vykreslování grafiky a druhá pro výpočty fyziky. Pokud by k výpočtům fyziky skutečně bylo zapotřebí zapojení karet do klasického SLI s propojkou tak, jak je známe, znamenalo by to jediné – pořídit základní desku s čipovou sadou nForce či některou z mála desek, které mají být osazené samostatným můstkem nForce 200 (takovou je třeba základní deska pro platformu Skulltrail či některé plánované modely s nejdražšími čipovými sadami X38 a X48). Navíc by při počítání fyziky v této konfiguraci padla i další krásná představa z dob, kdy se o počítání fyziky na GPU začínalo mluvit – totiž že si majitel pořídí novou výkonnější grafiku a starší slabší ještě poslouží jako samostatný fyzikální akcelerátor. Ale nepředbíhejme, SLI už neznamená jen propojení dvou stejně výkonných grafik a je možné, že bude Nvidia, pokud bude chtít vlastní řešení fyziky prosadit, benevolentnější.

Asi nebudu sám, kdo není z představy, že bude mít v počítači dvě výkonné (a žravé) grafické karty kvůli hraní moc nadšen, zejména pokud bude Nvidia podmiňovat fungování fyziky využitím karet ve SLI. Problém spotřeby může vyřešit technologie Hybrid SLI. U ní už je ale přítomnost čipové sady Nvidie na desce s integrovanou grafikou nutná. Nvidia by tak mohla mít další páku, jak posílit prodeje vlastních čipových sad.

Zdroj: X-bit Labs, TG Daily

Témata článku: Software, Programování, Physx, Engine, Nvidia Quadro

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • djude 16. 2. 2008 14:14:27
    nebo zapnes aero a akcelerovat windows uz bude potreba jen minimalne,...
  • Jirka 15. 2. 2008 12:38:40
    To se nestane. Jakmile by se v technologii CPU objevilo neco genialniho,...
  • Jirka 15. 2. 2008 12:37:02
    At ziji koprocesory!
reklama
Určitě si přečtěte

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 76

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 35

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 128

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 37


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama