Nový Office, nejdůležitější produkt Microsoftu [komentář]

Microsoft prozatím ve formě veřejné testovací verze představil Office 2013. Toto na první pohled nudné a v pravidelných intervalech opakující se sdělení v sobě ale skrývá hru o budoucnost Microsoftu.

Kancelářský balík Office je pro Microsoft zlaté vejce, které do firmy každoročně přináší více než polovinu příjmů a používá ho více než miliarda uživatelů po celém světě. Office má 90procentní podíl na trhu, 80procentní podíl v oblasti e-mailových služeb ve firmách a produkt v loňském roce rostl o 7 procent.

Ten, co vyhrává války

Office je pro Microsoft velice důležitý především v tom, že se vždy jednalo o balík aplikací, který vyhrával válku počítačových platforem. Windows si dlouhá léta drží silné postavení mimo jiné díky tomu, že je na něj k dispozici bezkonkurenčně nejlepší sada produktivních programů. Mnoho uživatelů by nemělo důvod kupovat si Windows, kdyby stejně kvalitní nástroje byly také na jiných systémech.

Jednotlivé části Office zároveň umožňují prodávat další úspěšné a rostoucí produkty softwarového giganta. Bez Outlooku by Microsoft těžko prodával e-mailový server Exchange a komunikační platformu Lync a například bez Wordu a Excelu by obchodníci jen těžko ukazovali výhody kolaboračního řešení SharePoint.

Klepněte pro větší obrázek
Představuji vám, jak si chceme pojistit budoucnost. Steve Ballmer při představování Office 2013.

Pro Redmond je tak zásadní, aby jedno z jeho nejcennějších aktiv stále sehrávalo významnou a relevantní roli na trhu. Celý balík ale v posledních letech začal chřadnout v základech kvůli rostoucímu významu chytrých mobilních zařízení a příchodu cloudu.

Například Google firmám nabízí Google Apps, v rámci něhož není nutné platit za žádné licence, ale pouze za cloudové služby běžící ve webovém prohlížeči. Oproti Office je pozice Googlu ve firmách stále slabá, a Microsoft zareagoval nabídkou Office 365, internetová jednička už ale proti Microsoftu vyhrává třetinu nových firemních zakázek. Také běžní uživatelé už bez větších problémů mohou volit Google Docs.

Google začal představovat problém také v oblasti mobilních zařízení. Oznámil akvizici společnosti Quickoffice, která vyvíjí mobilní kancelářské aplikace právě pro chytré telefony a tablety. Google cítí, že trh směřuje směrem dotykových „placek“ a chystá se tímto směrem. Stejně, jako dobré kancelářské aplikace sehrály extrémně důležitou roli ve válce počítačových platforem, budou velice důležité také v případě mobilních verzí.

Pojistit si postavení na trhu

A právě nový Office 2013 je trefa do černého. Je to stále ten výkonný produkt, který zároveň dostává dotykové rozhraní pro tablety, cloudové funkce a propojení se Skypem. Pokud mají někdy Windows 8 uspět na tabletech, Office bude jednou z hlavních příčin a je to právě ten argument, který pro koupi tabletu s novým systémem mluví.

Microsoft zároveň rozšíří svůj program Office 365 a nové Office bude možné koupit zejména za pravidelný měsíční poplatek jako službu, a to i do domácností. Microsoft chce z tohoto druhu prodeje udělat zásadní příjmový kanál. Když jsem se minulý týden na konferenci v Torontu bavil se zástupci společnosti, vysílali jedno hlavní poselství, a sice že chtějí mít z Office 365 jako celku svůj nejrychleji rostoucí byznys. Firma proto pro své partnery připravila nový program, pomocí kterého by se tohoto cíle mělo dosáhnout. Office 365 doposud nasbíral 200 tisíc zákazníků.

Ballmerův tým ukázal i to, že vidí za roh a že Office nutně neváže pouze na klasická zařízení. Koupil výrobce obřích dotykových obrazovek Perceptive Pixel a začlenil ho do divize Office. Do budoucna se dá předpokládat, že se aplikace jako OneNote, PowerPoint a další rozšíří také na podobná zařízení do zasedacích místností a podobných prostor.

A s koupí Yammeru se myslí i na „sociálno“. Office s napojením na SharePoint, Skype, Lync a Yammer může být hodně pádným argumentem pro koupi.

Diskuze (28) Další článek: Microsoft změnil vzhled vyhledávače Bing, aby se dal ovládat dotyky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,