reklama

Novinky u Seznamu - mapy a nová homepage

Na včerejší tiskové konferenci představili zástupci Seznamu nové vylepšené mapy, které už můžete několik dní v ostrém provozu používat. Druhou inovací je pak chystaná nová domovská stránka Seznamu, která bude přizpůsobitelná uživatelům. I s tou si již můžete pár dní hrát a testovat betaverzi.

Mapy zcela jinak, lépe a podrobněji?

Nové mapy Seznamu (http://www.mapy.cz/) nemá příliš smysl detailně popisovat, protože již běží několik dní v ostrém provozu a tak si všechny nové funkce můžete vyzkoušet sami na vlastní kůži. Jedná se o kompletně nově naprogramovaný projekt, takže s původními mapami toho má společného jen málo. Seznam se rozhodl jít cestou vlastního vývoje a nekoupit hotové řešení. Kromě map jsou k dispozici i detailní letecké snímky celé ČR, plánovač tras, zobrazování GPS souřadnic, měření vzdálenosti, dopravní informace a také hledání nejbližších objektů jako jsou pošty, bankomaty, hotely, restaurace a další.

Klepněte pro větší obrázek

Ivo Lukačovič celkem sebevědomě prohlásil, že se jedná o první skutečně fungující AJAX projekt na českém webu. Zároveň se jedná o nejdražší projekt Seznamu za loňský rok a možná i nejdražší projekt na českém Internetu loni vůbec.

Samotný projekt nových map započal zhruba na konci května minulého roku. Klíčová jsou pochopitelně zdrojová data, takže bylo vypsáno velmi přísné výběrové řízení na jejich dodavatele. Problém byl rovněž v tom, že mapy jsou obvykle "optimalizovány" spíše pro tištěnou podobu, takže bylo nutné nadefinovat poněkud zpřesňující požadavky pro použití na webu. Nakonec výběrové řízení vyhrála společnost PLANstudio, která dodala mapové podklady pro Českou republiky. Mapy Evropy pak dodala společnost SHOCart.

Velmi "divácky atraktivní" jsou samozřejmě podrobné letecké snímky celé České republiky. Ty pocházejí od společnosti Geodis Brno a jsou pořízené v letech 2002 až 2004. Na rozdíl od map samotných je s aktuálností leteckých snímků poněkud problém, protože jejich pořízení je velmi časově náročné. Ročně se nasnímkuje vždy zhruba třetina republiky, takže je jasné, že aktuálnost dat je zde poněkud komplikovanější než u map. Snímky z roku 2005 ještě nebyly v době rozjetí projektu k dispozici. Přesto se jedná podle Ivo Lukačoviče o nejaktuálnější mapy, které jsou dostupné. Jejich rozlišení (pro ČR) se pohybuje v rozmezí 16m/pixel až 0,5m/pixel. Satelitní snímky Evropy pak již samozřejmě nejsou tak podrobné a pocházejí od USGS a NASA.

Klepněte pro větší obrázek

Co se aktuálnosti map samotných týče, není prý problém při postavení nové silnice či kvůli jiné změně v mapě data aktualizovat včetně plánovače tras zhruba během týdne.

Velmi důležitou vrstvou jsou pak také tzv. body zájmu, tedy například informace o firmách, hotelech, restauracích a podobně. Data pro tuto vrstvu pocházejí jednak od společností PJSoft a PLANstudio, ale také z vlastního Katalogu firem Seznamu.

Mezi další funkce, které se na Mapách objeví, jsou tzv. uživatelské body. Do mapy může na libovolné místo kdokoliv umístit "špendlík", který upozorňuje například na nějaké zajímavé místo a připojit k němu svůj komentář. Vrstva s uživatelskými špendlíky bude standardně vypnutá, takže pokud o ně nebudete mít zájem, nebudou vás rušit. Celý systém správy špendlíků bude fungovat na principu Wiki, takže kdokoliv může body nejen přidávat a upravovat, ale také mazat či měnit body existující.

Kdo si potrpí na čísla, toho bude jistě zajímat, že celkový objem dat představuje téměř 100 GB a mapové podklady jsou rozděleny na celkem 27 milionů souborů (jednotlivých čtverců, ze kterých se mapa skládá). Celkem pracovalo na projektu 25 lidí a momentálně služba běží na 23 serverech. Bylo počítáno s velkým zájmem a tak byla technická základna dostatečně předimenzována a počítá se i s budoucím rozšiřováním. Kolik nové mapy Seznam stály, to bohužel nebylo prozrazeno přesně, ale jedná se o částku desítek milionů. Nejdražší jsou pochopitelně data, za která se platí průběžně formou licence.

Jistě vás možná napadne, jakou může mít podobný nákladný projekt návratnost a odkud se Seznamu vrátí peníze? Zdrojem financí mají být poplatky od firem, které budou uvedeny v mapě v souboru "bodů zájmu", tedy zmiňované hotely, restaurace a další objekty. "Firmy jistě rády zaplatí, pokud o nich uživatelé najdou v mapě aktuální informace", tvrdí Lukačovič.

Novinka číslo 2, nová homepage

O nové homepage jste si už mohli přečíst několik informací v nedávné bleskovce. Její podobu a samozřejmě i funkčnost si můžete opět vyzkoušet sami v probíhajícím betatestu na adrese http://homepage.seznam.cz/. Pravidelné uživatele tohoto vyhledávače asi na první pohled zaujme, že klasické červené odkazy jsou pryč a je použita "standardní" modrá barva. Cílem bylo zlepšit čitelnost bez ohledu na "tradici".

Odkazy jsou pochopitelně jen to nejmenší, změny jsou samozřejmě i ve funkcích. Uživatel si může upravit obsah domovské stránky s ohledem na své preference. Týká se to zejména horoskopu, televizního programu, počasí (je automaticky nastaven region dle IP adresy, ale lze samozřejmě ručně nastavit), kurzů dolaru či eura, sledování cen benzínu a nafty a podobně.

Klepněte pro větší obrázek

Hlavní "trhákem" nové verze je však možnost přidávat si do rubriky "Moje zprávy" vlastní RSS zdroje a sledovat tak zprávy z prakticky libovolného serveru, který RSS publikuje. Pro méně zkušené uživatele je připraven seznam zhruba 50 zdrojů, ostatní si pak mohou vložit libovolnou adresu. Během betatestování (stránky jsou dostupné zatím několik dní) už uživatelé přidali přes 500 vlastních unikátních RSS zdrojů a zhruba dvě třetiny těch, kteří betaverzi zkoušejí, používají vlastní RSS zdroje. O tuto funkci je tak očekáván velký zájem uživatelů.

S tématem RSS souvisí ještě další funkce. Když už si totiž uživatel vytvoří vlastní seznam RSS zdrojů, bylo by dobré dát mu možnost si je prohlížet stejně jako v "RSS čtečce". Kliknutím na odkaz Moje zprávy se pak právě taková jednoduchá webová RSS čtečka otevře a máte možnost poměrně pohodlně procházet vaše zdroje.

Klepněte pro větší obrázek

Nová domovská stránka je také kompletně skinovatelná a podobně jako u e-mailové služby se i zde počítá se soutěží o nejlepší skin. Stránky jako takové mají přejít do ostrého provozu během dubna. Nelze si nevšimnout podobnosti se stránkami Centrum.cz. Přímou konkurencí pro Seznam je však dle slov Ivo Lukačoviče Google a za dva roky jím bude MSN. Uvidíme.

Témata článku: Google, Mapy, Skin

42 komentářů

Nejnovější komentáře

  • M0RGAN 25. 3. 2006 19:44:42
    ... přijdou mi dost nepříjemné. U osmitisícových měst nejsou popsány ulice...
  • MK 24. 3. 2006 17:26:45
    Koukal jsem, projel jsem snad vsechny mozny zoomy, ale katastralni mapu...
  • J. 24. 3. 2006 9:52:03
    Diky za odkaz, koukl jsem na to. Jestli jsem to dobre pochopil, tak to...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 104

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 85


reklama