reklama

Nokia ve volném pádu, zachytí ji Microsoft?

Nokia byla královnou chytrých mobilů, ale teď ze své pozice vytrvale ztrácí. Důvodem může být finská sauna, vysvobozením Microsoft.

Finská Nokia, kdysi dominující výrobce mobilních telefonů, se nalézá ve volném pádu. V poslední záplavě finančních výsledků ohlásila ztrátu okolo půl miliardy dolarů – oproti tomu Apple, vítěz v současném mobilním souboji – hlásí sedmimiliardový zisk.

Zisk nebo ztráta za jedno čtvrtletí ale ještě jaro nedělají. Nokia ovšem setrvale ztrácí tržní podíl, přitom se ve vrcholných dobách šplhal skoro k padesáti procentům: celkové prodeje mobilů klesly meziročně o 20%, ve smartphonech ale dokonce o 34%. Celosvětový tržní podíl Nokie tak je (dle IDC) 25%, ještě loni činil 34%. Pro nejbližší měsíce se nečeká žádný obrat, žádné výrazné světlo na konci tunelu. Ve smartphonech Nokia vyklízí jednu pozici za druhou; už nyní je za Apple a Samsungem. Na dolním konci firma stále kraluje, ale není to žádné potěšení – na levných mobilech se skoro nedá vydělávat a nedá se tam také nic kloudného vymyslet (marže zde u Nokie klesla z 22% na 6% a padá i nadále). „Hloupé“ mobily navíc odcházejí z trhu, i když setrvačnost zákazníků je velká.

Klepněte pro větší obrázek

Budoucnost patří jednoznačně dotykovým, „chytrým“ telefonům. Jak je dobře známo, Nokia se zde z nouze spojila s Microsoftem a vsadila tedy na novou mobilní verzi Windows, ale tento operační systém má zatím mizivý podíl na trhu, není příliš oblíbený a Microsoft sám je známý spíš jako firma vytrvalá, než rychlá.

Finská sauna

Co se s Nokií vlastně stalo? Není to zase tak jednoduché rozklíčovat, ani ze zpětného pohledu. Určitě tam byla špatná strategická rozhodnutí: špatné uchopení fenoménu smartphonů, váhavý přístup k Symbianu. Určitě tam bylo usnutí na vavřínech – to není potřeba ani více komentovat, Nokia se zkrátka cítila jako „vítěz navěky“.

Velmi specifickou roli v tom ale hrála firemní kultura Nokie, která je v porovnání s konkurenty velice specifická. Nokia je totiž inženýrsko-výrobní firma „skandinávského typu“, což je možná ze všeho nejhorší kombinace pro dnešní dobu. Telekomunikační obor – je podstatně starší než počítačový, to je možná dobré si uvědomit – je historicky rigidní, pomalý, překomplikovaný, s důrazem na technickou či technologickou stránku věci.

Klepněte pro větší obrázek
Současným vrcholem nabídky Nokie je manažerský model E7, vzdálený potomek starých Communicatorů

První generace mobilních telefonů, to byla inženýrská díla – tedy šlo o to, technicky zvládnout funkčnost a vyrobit, na uživatele se moc nehledělo. Nokia tehdy zvítězila, protože ostatní firmy byly rovněž orientované technicky-výrobně, a ona byla v tomto směru nejlepší. Nokia fenomenálně zvládla masovou výrobu v továrnách po celém světě – s nejlepší efektivitou a nejnižšími náklady. Inženýři měli ve firmě hlavní slovo a chrlili do světa stovky nových modelů s marketingově úžasnými názvy jako „6730“, „N86 8MP“ či „X1-01“. Inženýři byli zjevně milovníci Star Wars a let sedmdesátých, kdy stačilo pojmenovat vaše auto třeba „FX1“ a dívky v širokém okolí upadaly do extáze. Nokia také tehdy naskočila na osmnáctiměsíční produktový cyklus, který jistě funguje efektivně, ale v dnešní rychlé době naprosto nevyhovuje.

Nesnáze s technicistním přístupem ilustruje ještě jeden fakt: Nokia je (s pradávným Communicatorem a řadou jeho přímých nebo nepřímých následovníků) vlastně zakladatelem smartphonu, mobilu s funkčností malého počítače. Jenomže k němu přistoupila ne z uživatelského hlediska (tj. „co nejsnazší na ovládání, co nejelegantnější, co největší uživatelský zážitek“), ale vyrobila přístroje, které byly příliš složité, neelegantní, nebyly příliš otevřené třetím tvůrcům aplikací a proto u uživatelů neuspěly.

Speciální skandinávskou (či finskou) zvyklostí v Nokie pak bylo – jak tvrdí svědci – firemní rozhodování. Přesto, že se jednalo o globální korporaci s kompetentními místními manažery v jednotlivých zemích světa a proces, jak čehokoli dosáhnout, byl nesmírně byrokratický, nakonec se stejně vždy sešlo pět šest nejvýše postavených manažerů (všechno Finové), nejlépe v sauně, a vše rozhodli. Sauna není jistě špatná věc, ale poněkud špatně z ní vidíte na to, co se děje ve světě.

Klepněte pro větší obrázek

Nokia nerespektovala to, co dnešní doba přináší tak často a rychle: měnící se zákony na trhu (či „paradigm shift“). Když Google přišel s Androidem – mladým, nezralým operačním systémem s nulovým podílem na trhu – Samsung okamžitě pochopil, zareagoval, ze dne na den opustil svůj vlastní systém a přijal Android za vlastní. Nokia se tvrdošíjně držela Symbianu… Když Apple přišel s iPhonem, s dosud nepřekonanou jednoduchostí v ovládání, Nokia nebyla předlouho schopna zareagovat – připomeňme, že iPhone je na trhu už čtyři roky a špióni z Nokie o něm museli vědět ještě o dost dříve.

V době největšího kralování se Nokia pyšnila téměř inženýrskými díly, na kterých se stěží dala najít technická chyba; pokud recenzenti nějakou jednou za čas našli, byli ochotni kvůli ní telefon strhat. Dnes jsou vedoucí mobily na trhu s Androidem tak buggy, že už se nikdo ani nenamáhá s vyjmenováním chyb; ale nikoho to nevzrušuje, recenzentům, ale hlavně uživatelům to skoro nevadí a volí podle zcela jiných kritérií. (Chybovost je dána různými vyhotoveními Androidu pro různé modely a hlavně pak tím, že telefon je po softwarové stránce otevřený, tj. chyby jsou hlavně v aplikacích).

Má ta firma vůbec budoucnost?

Nokia je ve volném pádu – to vypadá hrozivě, ale nezapomeňme, že padá z velmi vysoké hory. Firma je i po několika letech padání stále světovým lídrem v mobilních telefonech; inženýrskou činnost (která je a bude stále potřeba) zvládá dobře a umí efektivně vyrábět, což neplatí o všech jejích konkurentech. Akcionářům firmy to trvalo dlouho, ale nakonec ztratili trpělivost a zdá se, že korporátní systém „finská sauna“ je konečně vymetán pryč – vedení firmy je nadnárodní a má alespoň jakousi strategii, byť velmi obtížnou.

Klíč k znovunastartování Nokie leží pochopitelně ve smartphonech, nebo obecně v „killer“ modelech mobilů, které se firmě nepodařily už řadu let. Na obrovském trhu s mobily bude místo pro tři hlavní směry, tedy Apple, Android a (zřejmě) Windows Phone – Microsoft je velmi silný hráč a umí pomoci a protlačit produkt, zejména ve firemní sféře. Vše ovšem závisí na splnění přinejmenším tří velmi obtížných úkolů: a) nadcházející verze Windows Phone musí být špičková, aby byla konkurenceschopná Androidu a OS od Applu, musí mít navíc kolem sebe rozsáhlý „ekosystém“ aplikací, b) Nokia musí konečně přijít s nádherným hardwarovým dílkem, c) oběma firmám to musí klapat spolu, musí se naučit pracovat velmi rychle a „v jednom triku“.

Klepněte pro větší obrázek
Krok stranou – celý svět čeká na Nokii s Windows Phone 7, nejprve ale přišla jedna s MeeGo. Představuje slepou větev.

Nic z toho není jednoduché a pohled do minulosti nedává mnoho důvodů k optimismu. Microsoft je pověstný výkonnostní neefektivitou, tj. umí udělat funkcemi nabitý operační systém, ale je to vždy žrout energie a výkonu. To je u mobilů zásadní věc. Nokia a krásné, elegantní produkty – kdy naposledy jsme něco takového viděli, před pěti lety? Konečně, spolupráce mezi firmami někdy funguje, jindy ne. Ale mezi giganty je to obzvláště těžké.

Uvidíme za tři roky

Nokia sklízí plody příšerných let 2007-2010, kdy zcela ignorovala trendy a dostala se do stavu, kterou nový šéf tvrdě, ale trefně nazval „hořící ropnou plošinou“ (zůstat na ní = jistá smrt. Skočit do moře = taky pěkný risk, ale aspoň nějaká naděje). Letošek je, dejme tomu, přechodovým rokem. Bude ale trvat nejméně tři další roky, než se sestupná křivka bude vůbec schopna obrátit ve vzestupnou. Firmu nyní čeká, rok za rokem, pokles tržního podílu i prodejů, finančně ve ztrátě být nemusí (propustila 7000 techniků, Microsoft na sebe převezme vývojářské břemeno a ještě bude firmě platit atd.). Někdy za dva roky může být jasněji – zda tandem Nokia-Windows Phone bude životaschopný, a pak firmu bude čekat pomalé škrábání se nahoru, proti zavedeným lídrům.

Jedno je však už prakticky jisté: padesátiprocentního podílu Nokie na trhu mobilů se už nedožijeme.

Na okraj: pro ekonomicky orientované čtenáře doporučuji velmi zajímavé rozklíčování současné hodnoty Nokie na webu Trefisu.

Témata článku: Microsoft, Byznys, Mobility, Nokia, Phone, Mobilní telefony nokia 225, T mobile mobilní telefony, Mobilní telefony iphone, Buggy, Nokia E7, Mobilní telefony s windows 10, Killer, Tandem, Fine, Mobilní telefony dotykové

175 komentářů

Nejnovější komentáře

  • rejca 26. 7. 2011 20:25:29
    Nokia už dávno měla mít telefony s androidem, to jediné ji mohlo...
  • 26. 7. 2011 8:40:36
    Nevím proč by se měla nokia držet meego nebo maema. Řeknete mi někdo, v...
  • akira.uzai 26. 7. 2011 8:06:50
    možná s tím pádem Nokie souvisí i to, že má slušné zastoupení v top ten...
reklama
Určitě si přečtěte

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 76

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 36

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

Včera | Stanislav Janů | 24


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama