Nike končí s náramkem FuelBand, ustoupí Applu a dalším

Nike už nebude vyrábět další generaci fitness náramku FuelBand, který spustil éru moderních snímacích zařízení na tělo. Jakou má strategii?

V dnešní době už je na trhu spousta zařízení, která jsou určená pro nošení na těle. Obzvláště populární jsou sportovní měřiče pro sledování výkonů při různých sportech, ale například i pro běžnou chůzi a další aktivity, se kterými je spojený pohyb v prostoru. Pro zaznamenávání aktivit každodenního života se docela ujaly jednoduché náramky s krokoměry. Jeden z nejoblíbenějších už ale končí.

Kromě Jawbone UP, Fitbitu a dalších se v roce 2012 představil i FuelBand od společnosti Nike. Díky úzké spolupráci s Applem k němu vznikla povedená aplikace přímo integrovaná do iPhonu a s notnou dávkou marketingu se stal z FuelBandu hit. Tak trochu v duchu „v nejlepším přestat“ ale jeho vývoj končí.

Nike+ FuelBand: obrovský úspěch a blízká spolupráce s Applem

Chytrý náramek Nike+ Fuelband nabídl jednoduché řešení měření aktivity jak z pohledu designu, tak ovládání a zpracování informací. V elegantním náramku s hmotností kolem 30 g je nenápadně zabudovaný displej,  který ukazuje vše potřebné, jedno tlačítko pak stačí na ovládání. 

Nike_Fuel_Band.jpg
Nike+ FuelBand

Po uvedení stoupl zisk zodpovědné divize firmy Nike o 18 % a už v rámci předprodejů byly první várky FuelBandů vyprodané během několika hodin. Zájem byl tak velký, že se náramky FuelBand prodávaly na webu eBay za dvojnásobky běžné ceny.

Nike+ FuelBand je jednoduchý a úzce zaměřený – ukazuje čas, počet kroků a výdej kalorií. Vše se přes Bluetooth spojuje s aplikací a účtem od Nike pro přehledné statistiky a cíle. Nike+ byl oproti jiným aplikacím integrovaný přímo v systému iOS. Jak se to podařilo? Tim Cook je v představenstvu Nike, takže se nelze divit, že k takové spolupráci došlo celkem snadno.

Náramek nosil a sám vychvaloval i Tim Cook, který upozorňoval, že FuelBand je skvělý, ale je jednoúčelové zaměřený a že trh stále čeká na univerzálnější zařízení, které bude schopné toho měřit více a poskytovat větší užitek. To lze považovat za náznak blížícího se chytrého náramku iWatch, který by měl být zaměření na měření těla v různých aspektech.

Mezi základní a důležité parametry pro sledování těla, které lze už nyní měřit pomocí neinvazivních senzorů patří například:

  • Teplota
  • Srdeční tep
  • Krevní tlak
  • Rychlost dýchání
  • Glykemie (krevní cukr)
  • Pulsni oxymetrie

 

Už žádná nová generace hardwaru

Před několika dny Cnet zveřejnil exkluzivní informaci o tom, že hardwarová divize pro Nike+ FuelBand začíná masivně propouštět přes 70 lidí. Nike podle všeho zrušil vývoj další generace FuelBandu, která měla přinést tenčí tělo a pravděpodobně i další novinky.

nikefuelband-original-white-ice-black-ice.jpg
Nike chystal novou generaci, která měla být tenčí. Celý hardwarový projekt ale zrušila

Nike ale poté oficiálně oznámil, že s Fuelbandem zcela nekončí, bude nadále podporovat současnou generaci a začne se více soustředit na software. I když je společnost Nike známá spíše z oděvní sféry, lze tento krok považovat za velmi podivný, alespoň z pohledu toho, že šlo o úspěšný produkt.

Zaměření na software a budoucí konkurence

Takovou strategii lze pochopit, pokud by daný produkt – jeho vývoj a výroba znamenala velké ztráty. Je pravda, že se na trhu začalo objevovat velké množství chytrých náramků a bude jich ještě mnohem víc s příchodem Android Wear.

I když Nike není hardwarová společnost, podařilo se ji vyrobit skvělý produkt, který by v rámci dalších generací určitě bez problémů obstál. Připomíná to ale trochu dobu Xeroxu a jejich počítače Alto s grafickým rozhraním. Xerox mohl být úspěšnou počítačovou společností, která mohla být novým Microsoftem nebo IBM, ale tehdejší manažeři vůbec neviděli, co vlastně mají v ruce a jakou to má budoucnost a možnosti rozšíření.

Nike-Fuel-Band-App.jpg
Nike se bude zaměřovat pouze na vývoj softwaru, tam je ale konkurence už teď velká

Nike se tak trochu nepochopitelně a překvapivě zbaběle zbavil skvělého hardwarového produktu a začne se soustředit pouze na software. S trochou škodolibosti lze ale říct, že Nike není ani softwarová společnost a i když nabídne podporu pro různé náramky, které v budoucnu přijdou, bude to mít těžké. Software je totiž mnohem těžší místo na konkurenční souboj než hardware. Teoreticky hezčí a funkčnější aplikaci dokáže vyvinout geniální programátor s grafikem ve sklepě, s hardwarem už to tak snadné není.

Ústup Applu?

Lze tak jen spekulovat, jak s koncem FuelBandu souvisí Apple, respektive Tim Cook a jeho místo v radě Niku. Pokud Apple skutečně uvede iWatch, chytře se zbavil populární, byť jednoúčelově zaměřené hardwarové konkurence. 

I když by v případné budoucnosti nemohl sportovní náramek konkurovat potenciálnímu multifunkčnímu iWatch, na trhu je vždy prostor i pro úzce zaměřená zařízení, obzvláště u sportu. Už teď je ale jasné, že pokud Apple nakonec iWatch uvede, bude to znamenat velmi těžkou konkurenci pro všechny sportovní náramky a hodinky na trhu.

Ale stejně jako v případě iPhonu, lze předpokládat, že ti silní se přizpůsobí a v následujících letech se pokusí Apple dohnat po stránce množství senzorů, softwaru a podobně. Nezbývá ale než si počkat na novou válku o měření vlastností našich těl a elektroniky, které budeme mít neustále na sobě.

Diskuze (51) Další článek: Nový Twitter se otevírá všem uživatelům

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,