Ničí akční nabídky Českého Telecomu ADSL trh v ČR?

Alternativnímu operátorovi GTS Novera se nelíbí praktiky Českého Telecomu, který dle jejich názoru deformuje ADSL trh svými akčními nabídkami, které nijak nezohledňuje ve velkoobchodních nabídkách služeb. Díky tomu je pak cena pro koncového zákazníka ČTc dokonce nižší, než za kterou musí stejnou službu od ČTc koupit alternativní operátor.

Koncový zákazník levněji než alternativní operátor

Jak jste si mohli přečíst již ve včerejší bleskovce, GTS Novera podala v prosinci minulého roku podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Trnem v oku jsou praktiky Českého Telecomu a nesoulad mezi velkoobchodní a maloobchodní nabídkou služeb ADSL. Jak jistě víte, cena, za kterou nabízejí připojení alternativní operátoři, je odvozena od velkoobchodní nabídky Českého Telecomu (pokud operátoři využívají jeho linek, což platí v drtivé většině případů).

Teoreticky tedy platí, že čím více přiblíží Český Telecom svou maloobchodní nabídku pro koncové uživatele cenově nabídce velkoobchodní, tím méně si pak mohou vydělat alternativní operátoři. Podle materiálů, které GTS Novera předložila ÚOHS, je pak dokonce často maloobchodní nabídka výhodnější, než cena pro alternativní operátory. To proto, že cenové akční nabídky Telecomu, které snižují cenu pro koncového uživatele, nejsou nijak zohledněny v nabídce velkoobchodní. Jelikož má Telecom prakticky neustále nějakou "akční nabídku" a jakmile skončí jedna, začne druhá, trpí tím konkurence. Co z toho vyplývá je pak celkem jasné. Telecom získává nové zákazníky a zvětšuje svůj podíl na trhu.

Záporné marže?

Svá tvrzení dokládá GTS řadou výpočtů, které jsou součástí podnětu ÚOHS. Jeden z nich se například týká poslední akční nabídky Českého Telecomu, která trvala od 5.11. 2005 a končila tuto neděli (15.1. 2006). V rámci této akce nabízel Telecom při uzavření smlouvy na dobu jednoho roku aktivaci, modem i platbu za první měsíc po koruně (bez DPH). V rámci této akční nabídky pak vypadá roční cena pro koncového uživatele (zákazníka ČTc) za variantu ADSL 512/128 kbit následovně (ceny jsou BEZ DPH):

Aktivace 1 Kč
Modem 1 Kč
Měsíční poplatek za 1. měsíc 1 Kč
Měsíční poplatek za 2. až 12. měsíc 599 Kč/měsíc
Celkové roční tržby 6 592 Kč
Efektivní měsíční cena 549 Kč

Příjmy ČTc za službu ADSL 512/128 pro koncové zákazníky v rámci akční nabídky

Český Telecom tedy získá na tržbách od koncového zákazníka 549 korun. Pokud mají mít alternativní operátoři šanci na vlastní zisk, měla by logicky být velkoobchodní nabídka nižší a dát tak prostor pro marže operátorům a také jistý prostor pro konkurenci. Podle velkoobchodních podmínek (platných do 31.1. 2006), které nejsou nijak ovlivněny akčními nabídkami pro koncové uživatele (tedy zejména sníženou cenou aktivace, modemu a měsíčního paušálu) pak vypadá výpočet pro alternativní operátory za stejnou službu (tedy 512/128) následovně:

Aktivace 990 Kč
Modem 799 Kč
Měsíční poplatek 452 Kč/měsíc
Náklady na propojení operátora s ČTc 15 Kč/měsíc
Přímé roční náklady 7 393 Kč
Přímé náklady rozpočítané na měsíc 616 Kč

Přímé náklady operátora za službu ADSL 512/128 z velkoobchodní nabídky ČTc

Pomineme-li další náklady, které operátoři mají (tedy zejména vlastní provize, konektivita a podobně), je rozdíl mezi tím, co ČTc inkasuje od koncového zákazníka, od toho, co získá za stejnou službu od alternativních operátorů v době akční nabídky, celkem 67 Kč. Ve snaze srovnat nabídku s úrovní ČTc by tak museli mít operátoři zápornou marži ve výši -12,20 %.

GTS ale překládá i další "odvážné" výpočty a polemizuje nad tím, že i samotný Telecom možná nabízí koncovým uživatelům ADSL se zápornou marží. Jak to? Teoreticky (dle zákona 127/2005 Sb.) by měl ČTc poskytovat své služby ve stejné kvalitě a za stejných podmínek jak alternativním operátorům, tak "sám sobě". Pokud tedy uplatníme velkoobchodní nabídku ČTc na samotný ČTc (s tím, že propojovací poplatky jsou pochopitelně nulové), dostaneme stejný výsledek jako u alternativních operátorů v předchozí tabulce, pouze zmenšený o oněch 15 korun propojovacích poplatků. Měsíční náklady na 512/128 linku by tak měly teoreticky být 601 Kč, tady o 52 korun více, než je měsíční cena v době akční nabídky. Pro ČTc by to tak teoreticky znamenalo zápornou hrubou marži v hodnotě -9,47 procenta.

Co je tedy hlavní problém, proti kterému se GTS ohrazuje? Je to rozpor mezi velkoobchodní a maloobchodní nabídkou "v době akcí ČTc". Tyto akce na sebe totiž poměrně navazují, takže tento cenový rozpor je více či méně trvalý. V roce 2005 nabízel Telecom podobné akce nejprve od března do května. Poté byla menší pauza během prázdnin, i když dle tvrzení GTS ani v tomto období nebyla velkoobchodní nabídka příliš výhodná a marže alternativních operátorů byly velmi nízké. Od 25.8. do konce října pak následovala další akční nabídka ČTc, poslední akci jsme pak již zmínili a trvala od 5. listopadu loňského roku do 15. ledna.

Celou tuto situaci vnímá GTS a potažmo i ostatní operátoři velmi negativně (jak by také ne) a považují ji za ohrožení trhu ADSL v ČR. Mimo jiné také argumentují tím, že trendem v zemích EU je větší rozdělení trhu, kdy podíl DSL přípojek dominantních operátorů stále klesá na úkor operátorů alternativních. U nás je to spíše naopak.

Na situaci nemá vliv ani poslední "bouře v ADSL", kdy došlo k navýšení rychlostí při zachování cen. Rychlosti stoupají (což uživatelé pochopitelně vítají), nicméně problém s velkoobchodní nabídkou trvá. Přímá jednání s ČTc nevedou k úspěchu, neboť podle tvrzení zástupců GTS má Telecom na uvedené výpočty poněkud jiný pohled.

Celý případ tedy nakonec může "rozseknout" až ÚOHS, resp. Český telekomunikační úřad, který momentálně pracuje na analýze trhu ADSL v ČR. Zda bude poté následovat regulační opatření a pokuta ČTc se dozvíme doufejme co nejdříve.

162 komentářů

Nejnovější komentáře

  • t 23. 1. 2006 19:25:07
    Jenze jaksi neberes v uvahu obecny pokles cen za mobilni volani ve svete...
  • t 23. 1. 2006 19:13:27
    Docela by mne zajimalo kde, lide si mysli, ze je to ono, ale to si proste...
  • t 23. 1. 2006 19:06:32
    To mate nejake movitejsi sousedy (ci sousedy, kteri musi mit vse luxusni),...
Určitě si přečtěte

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 129

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 79