Máte v garáži starší Hondu? Tak to možná patříte k zástupu nešťastníků, kterým se zkraje roku rozbily palubní hodiny. Od té doby plní fóra podpory a Reddit naštvanými příspěvky a žádostmi o opravu (1, 2, 3, 4). Kauze se jako první věnoval Jalopnik.
Řidiči postižených vozů si v průběhu ledna všimli, že se jim z ničeho nic resetovaly hodiny na palubních obrazovkách a začaly zobrazovat rok 2002. U mnoha modelů přitom nelze nastavit čas ručně. Ten si totiž palubní počítač synchronizuje automaticky pomocí signálu GPS.
A právě zde bude nejspíše zakopaný pes. Signál GPS totiž nenese úplný údaj o přesném datu a času, ale přenáší jen několik číselných hodnot, ze kterých se přesné datum a čas teprve spočítají až na přijímací stanici.
GPS má paměť jen na 1 024 týdnů
Jednou z těchto hodnot je číslo týdne ve formě desetibitového čítače. Do deseti bitů se vejde 1 024 týdnů (necelých dvacet let), načež začne čítač počítat zase od nuly. Této události říkáme GPS Week Number Rollover a naposledy k ní došlo 6. dubna 2019.
Počítadlo týdnů v systému GPS funguje od 6. ledna 1980 (začátek epochy) a okamžik přetečení po 1 024 týdnech se postupně posouvá v průběhu kalendářního roku. K prvnímu rolloveru došlo na přelomu 21. a 21. srpna 1999. K dalšímu počátkem dubna o dvacet let později a třetí rollover nastane na sklonku listopadu 2038.
Takto před lety americké úřady varovaly průmysl, co by se mohlo stát kvůli GPS rolloveru
Přijímače mohou s těmito rollovery pracovat různým způsobem. Mohou mít třeba nějakou vlastní úvodní epochu – počítadlo s úvodním datem, které porovnávají s oficiálním čítačem týdnů a rollovery.
Je na vině špatně navržený GPS rollover?
A přesně s tím má nyní nejspíše problémy i Honda, hodiny se totiž resetovaly právě o dvacet let zpátky, což až nápadně připomíná přetečení GPS čítače. Sice k němu došlo už v roce 2019, ale Honda může u starších vozů používat nějaký jiný offset – nějaký vlastní posun, a tak se chyba projevila až nyní po necelých třech letech.
Napovídají tomu i zkazky některých zástupců Hondy, podle kterých se mají hodiny samy od sebe opravit v průběhu srpna 2022. Srpen v tomto článku už zazněl: Ano, je to ten přelom 21. a 22. srpna 1999, kdy došlo k prvnímu rolloveru v GPS. Je tedy možné – a to teď naprosto spekulujeme –, že se právě k tomuto rolloveru vážou čítací mechanizmy GPS přijímačů ve starších vozech Honda.
Hodiny se mi posunuly přesně o 1 024 týdnů zpět, upozorňuje jeden z majitelů
Ještě jednou. K prvnímu rolloveru došlo v roce 1999 a hodiny Hondy se vracejí do roku 2002 (rozdíl tři let). K druhému rolloveru došlo v roce 2019 a k resetu hodin ve vozech Hodny došlo opět tři roky poté. Na vině tedy nejspíše bude právě tento tříletý offset počítadla a GPS.