Nejstarší MP3 obchod chce přejít na předplatné

Dříve GoodNoise.com, nyní Emusic.com: chcete-li poslouchat, budete platit měsíční paušál.
Americká firma s názvem GoodNoise.com spustila před cca rokem a půl první legální obchod s nahrávkami ve formátu MP3. Stihla úspěšně vstoupit na burzu, přejmenovat se a nabrat dvě stě (!) zaměstnanců; nyní z nich ovšem pětinu propouští a hodlá zřejmě přejít na úplně jiný obchodní model. Spolu s totálním obchodním obratem firmy MP3.com a s pravděpodobně blížícím se krachem prodejny tradičních hudebních nosičů na Internetu CDNow.com to dává trošku neblahý obrázek: hudbou se na Internetu vydělat nedá. Hudba je na Internetu jeden z nejpopulárnějších fenoménů, ale dnes slouží z velké části k „piráťárnám“ a rovněž z velké části k vlastní sebeprezentaci kapel a interpretů: prostředníci nejsou ti, kteří bohatnou.

Firma Emusic.com, která prodává nahrávky v MP3 formátu od stovek známých až věhlasných umělců ze všech zákoutí hudby, tak pravděpodobně přejde na model předplatného. Její šéf tvrdí, že měsíční paušál bude „někde mezi devíti a dvaceti dolary“ a uživatel tak dostane přístup k celému katalogu bezplatně – k desítkám tisíc songů.

Předplatné se zdá být skutečně zajímavějším modelem. Dnes stojí prodej jedné skladby na americkém Internetu zhruba dolar (skladba jako skladba); cédéčko tak vyjde na 10-15 dolarů. To je poněkud odrazující; pokud by si zákazník za tuto cenu mohl dopřát celý obří katalog, vypadá to podstatně nadějněji. Pro „music service providera“ je podstatná celková tržba, a ta by tímto modelem mohla raketově vyrůst. Uživatel této služby totiž už nebude muset s „draze pořízenými soubory“ zacházet jako oko v hlavě – zkrátka někam platí cenu oběda jednou za měsíc a ví, že si kdykoli může stáhnout cokoli a kolikrát chce, a poslouchat to kde chce a kdy chce, pak to smazat a stáhnout si znovu atd. Psychologicky je tento model nesrovnatelně lákavější – už ten pocit, že když budu chtít, mohu si stáhnout hudbu, za kterou bych jinde platil deset tisíc dolarů. To, že velká většina zákazníků nebude chtít, resp. nebude mít čas, zapomene na to atd., je už jiná, a Emusic se může radovat.

Váš názor Další článek: Týden: Po volnějším týdnu v plném nasazení

Témata článku: , , , , , , , , , ,