Navštívili jsme pražskou pobočku společnosti Skype

… a vyzpovídali Philippa Bernarda, šéfa zdejšího vývojového centra. Jak se Skypu daří a co se v Praze všechno připravuje?
Kapitoly článku

Co přinesla spolupráce s eBay a věčné téma supernodů

V říjnu 2005 jste se stali součástí rodiny eBay. Co vám toto spojení přineslo a nediktuje vám eBay podmínky?

Spojení s eBay přineslo především synergii a know-how v globální administrativně-organizační infrastruktuře. Jsou to naši majitelé a nákup byl pro nás velmi prospěšný. Každý ale zároveň máme poněkud odlišnou kulturu. Skype je unikátní, tato unikátnost byla přes spojení zachována a eBay to respektuje. Mateřská společnost nám nic nediktuje, jsme pro ně perspektivní portfolio.

V praxi mluvíme o tzv. „Power of three“ – propojení služeb eBay, Skype a PayPal. Pokud si chcete něco koupit na eBay, použijete svůj PayPal účet a pokud s někým budete chtít vést hovor, zavoláte mu pomocí Skype. Koneckonců i samotný Skype dnes můžete použít pro odeslání hotovosti na libovolný PayPal účet.

Jak si Skype vede ekonomicky?

Občas se z nejrůznějších zdrojů dozvídám, že Skype prý nevydělává. Není to pravda. V minulém kvartálu jsme dosáhli příjmů okolo 115 milionů dolarů, což představuje nárůst o 76 procent. A tento nárůst se každým rokem zvětšuje.

3skypephone.png  nokian800.jpg
Komunikační software Skype si poradí i s telefony 3Skypephone a Nokia N800

Skype je dodnes kritizován mnohými zastánci OpenSource pro svůj uzavřený protokol a architekturu supernodů. Nepřemýšlíte o podpoře SIP protokolu?

Naši uživatelé vyžadují, aby protokol splňoval určitou kvalitu, aby splňoval bezpečnostní standardy a byl stabilní. Uzavřený systém tyto předpoklady splňuje. Řídíme se však přáním našich zákazníků a ti dnes chtějí především lepší konferenční hovory a lepší přenos videa. Budou-li si přát možnost volání přes Skype do jiných VoIP sítí včetně protokolu SIP, můžeme o tom v tomto případě začít uvažovat. Co se týče supernodů, využíváme možností internetu a to je přeci to nejlepší, co můžeme dělat. Chceme propojit co nejvíce lidí na celém světě a chceme jim usnadnit život. Bez architektury supernodů by to bylo velmi obtížné.

Skype v češtině

Nedávno jste oznámili sto miliard provolaných minut. Jak to vypadá s českou podporou a kdy se dočkáme telefonních čísel SkypeIn i u nás?

Jsme evropská společnost, ale uvažujeme na celosvětové úrovni. Nemáme regionalizaci – samotný internetový svět je přeci globální. Skype je lokalizovaný do češtiny a Česká republika je samozřejmě na našem seznamu, o čemž svědčí i naše pražská pobočka a spolupráce s portálem Centrum.cz. Víme, že je zde Skype velmi oblíbený a čeští uživatelé očekávají, že podpora služeb bude na vyšší úrovni. Je to však otázka času – přeci jen je nás pět set. České SkypeIn číslo si tedy zatím nepořídíte, můžete si ho však zaregistrovat v zahraničí. Já mám své SkypeIn ve Francii a rodina mi tak může volat za místní poplatky.

Na co se můžeme těšit v budoucnu?

Nepřemýšlíme o tom, jak bude vypadat internet za rok, ale o tom, jak bude vypadat za deset let. Chceme docílit toho, aby spolu lidé mohli lépe komunikovat kdekoliv a odkudkoliv na libovolném zařízení hlasem a videem, aby si mezi sebou mohli vyměňovat dokumenty. Doufám, že vás překvapíme.

My také doufáme a budeme se těšit

 

0805m.jpgSkype na českém trhu spolupracuje s portálem Centrum. Centrum nedávno koupilo Atlas a dohromady tak utvořili silnou dvojici, která chce udělat na českém internetu průvan. Bude Seznam sesazen z trůnu české portálové jedničky? To se dozvíte v novém Computeru 5/08.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,