reklama

Návrat k legendám: Software a programování na ZX Spectru

ZX Spectrum nabízelo neskutečné množství softwaru, přičemž hlavní kategorií byly hry. Mohlo se ale pochlubit i aplikacemi, které překonávaly leckteré jiné platformy.
Kapitoly článku

Článek navazuje na seriál Návrat k legendám

ZX Spectrum sice v době svého zrodu neznamenalo vrchol technologie, nicméně nabídlo některé velmi užitečné výdobytky, které jinde k dispozici nebyly nebo pouze v omezené míře. A hodilo se i na počítačové hry. Sám tvůrce Clive Sinclair vůbec neuvažoval o Spectru jako herním stroji. Na počítačové hry se díval dosti přezíravě, v jádru proti nim nic neměl, ale chtěl, aby jeho výtvor byl používán smysluplněji.

Bohužel, naproti tomuto předsevzetí dostalo Spektrum do vínku dost nekvalitní klávesnici, což jeho použití samozřejmě značně omezovalo, stejně jako nemožnost připojit jej k monitoru a získat tak kvalitnější obraz, než na obyčejné televizi. Sice je pravda, že úprava na vyvedení kompozitního výstupu je zcela primitivní, ale nejsem si jist, zda se do ní v tehdejší době bez internetu, detailních fotografických návodů a zcela jiné finanční situaci pouštěli tehdejší uživatelé. Zatímco dnes Spectrum rozhodně nepředstavuje nějako velkou investici, v tehdejší době bylo sice nejlevnějším počítačem, ale jeho cena stále byla dost vysoká na nějaké experimentování s páječkou v ruce.

Klepněte pro větší obrázek
The Art Studio (zdroj: www.worldofspectrum.org)

Na druhé straně, Spectrum pro práci s užitečnými aplikacemi mělo i svá pozitiva. Především to byla hezká jemná barevná grafika. Fakt, že barvy byly dosahované s pomocí atributů, pro statické zobrazení nevadil. Takové Atari mělo grafiku ještě jemnější, ale pouze ve dvou barvách. To samé lze říci i o jiných počítačích - například Apple II sice znal monochromní režim s osmdesáti znaky na řádku, ovšem pokud jste chtěli barvu, měli jste smůlu. Jedině BBC Micro a C64 dokázaly v jistých ohledech ZX Spectrum v barevné grafice překonat a to ještě s omezenou barevnou paletou osmi barev (BBC Micro), či sice barev šestnácti, ale takových dosti zvláštních (C64).

Dalším pozitivem byl vysoce taktovaný procesor Z80. Pravda, jeho 3,5MHz neznamenalo, že by počítač byl třiapůlkrát rychlejší, než takový C64 s taktem těsně pod jedním MHz. To je dáno skutečností, že MOS6510, použitý v C64, měl jiný počet taktů pro jednotlivé instrukce strojového kódu, takže se obvykle uvádí poměr 1:2,5 v rychlosti. To stále ale znamenalo, že ZX Spectrum bylo rychlejší než Apple II či C64. Každopádně se z hlediska tehdejší doby jednalo o rychlý osmibitový počítač s moderním mikroprocesorem.

Klepněte pro větší obrázek
ZX Spectrum s připojenou mechanikou Microdrive

Sinclair sice pro svou platformu nějaký čas nebyl schopen nabídnout solidní datové médium, ale posléze přišel s microdrivem, který byl lacinou a v rámci možností celkem šikovnou volbou. Přeci jen, ostatní platformy sice měly k dispozici disketové mechaniky, ovšem jejich cena značně omezovala rozšíření a tudíž i množství aplikací, které je využívaly, bylo limitováno. Sinclair se pro změnu potýkal s mnoha formáty diskových systémů, které na trh vrhla konkurence, což bohužel znamenalo nekompatibilitu některých programů. V podstatě si tak uživatelé Spetra přišli na chuť tomu, co v daleko větší míře trápilo svět PC v temných dobách příkazové řádky.

Klepněte pro větší obrázek
Na Západě velmi oblíbený TaswordThree (zdroj: www.ysrnry.co.uk)

 Pro ZX Spectrum a jeho vylepšené následovníky existovaly všechny základní typy aplikací. Mohli jste si pořídit kvalitní textový editor – zde se u nás ujal například Desktop, kvalitní produkt firmy Proxima s proporcionálními fonty a možností vkládání obrázků do textu, což ne na všech osmibitech existovalo.

Klepněte pro větší obrázek
Uvodní obrazovka textového editoru Desktop (zdroj: www.worldofspectrum.org)

 Z tabulkových procesorů lze zmínit Calculus od stejné firmy. Pro správu souborů jste mohli použít Tools 40/80, případně ElManager (který zvládl i přenos dat na PC).

Klepněte pro větší obrázek
Advanced Art Studio (zdroj: www.worldofspectrum.org)

V případě touhy po malování se vám jistě zalíbilo Art Studio, no a pokud jste chtěli skládat hudbu, posloužily vám trakery jako Orfeus, WHAM, SQ Tracker či Sample Tracker.

Klepněte pro větší obrázek
Sample Tracker (zdroj: www.worldofspectrum.org)
Klepněte pro větší obrázek
Orfeus music assembler (zdroj: www.worldofspectrum.org)

Z databázových programů nelze nezmínit Apollon od Proximy či DataLog od slovenského Ultrasoftu.

 Klepněte pro větší obrázek
Datalog 2 (zdroj: sam.speccy.cz)

Mohl bych zde sepisovat slohové cvičení, mapující veškerý užitečný software, ale je to zbytečná práce. Daleko lépe než já se toho totiž zhostil Dex a jeho popis možností, jak ZX Spectrum využít k něčemu jinému, než jen ke hraní, je naprosto vyčerpávající – bohužel, než článek stačil vyjít, tak Dex svůj blog zrušil a tudíž je původní odkaz je již jen historickou vzpomínkou, naštěstí existuje webový archiv. Já, který tuto platformu pouze zlehka zkouším, jej bohužel nemohu ani vzdáleně nahradit. ZX Spectrum zde evidentně těžilo z pokračování platformy v devadesátých létech, kdy spatřily světlo světa některé z nejlepších aplikací této platformy. Přeci jen, takové Atari či C64 se v této době již přeci jen používaly spíše pro hraní.

Klepněte pro větší obrázek
GEOS na C64 (zdroj: Wikipedia) 

Je těžké porovnávat programy na Spectrum s tím, co bylo k dispozici jinde. Dá se asi zcela stručně konstatovat, že takové Atari nemělo naději Spectru konkurovat v množství a snad ani v kvalitě. C64 v našich zeměpisných šířkách poněkud diskvalifikovalo malé rozšíření, ale na Západě mělo obrovskou výhodu v existenci GEOSu, který díky grafickému rozhraní mohl nabídnout lepší ovládání. Software pro Apple II je přeci jen poněkud sofistikovanější a těží z faktu, že jednak i pro klasický Apple IIc byla k dispozici myš, dále některé programy z půli osmdesátých let počítají s rozšířenou pamětí a umí ji bez problémů využít (například takové Apple Works jsou v tomto ohledu o třídu dále, než konkurence). Software pro Apple IIgs je pak jiná liga, protože se může spolehnout na kvalitní grafické rozhraní.

Ostatní platformy, jako třeba BBC Micro či Commodore PET jsou se Sinclairem neporovnatelné a to jak co do kvality, tak především co do kvantity softwaru. Prostě, Sinclair nabídl levný počítač, programátoři se této nabídky chopili a pustili se do tvorby. Výsledkem byla přímo exploze softwarových produktů.

Témata článku: Počítače, Historie, Návrat k legendám, WWW, Spectra, Atari, Blogspot, Spectrum, Tomahawk, No, ZX Spectrum, Muni, Phoenix, Will, Byte

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Petr Toman 1. 4. 2014 5:15:12
    Díky za další hezký článek. Člověka to potěší, číst si o neštěstí. :-)...
  • Zdeněk Kameník 31. 3. 2014 11:12:52
    V době mého mládí to byla opravdu bomba. Já ale stejně nedám dopustit na...
  • Matin Kukač 31. 3. 2014 10:56:32
    Hlásí se kancelář pro uvádění některých věcí na pravou míru: Ačkoliv...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 35

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 131

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

Facebook o nás ví vše. Díky dobře skrytému vyhledávači se to dozví i ostatní

** Facebook o nás ví vše, protože mu to sami řekneme ** V jeho nitru se skrývá mocný vyhledávač ** Mohou jej zneužít stalkeři, sociální inženýři a další nezbedníci

16.  2.  2017 | Jakub Čížek | 76

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

Včera | Stanislav Janů | 101


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama