Návrat k legendám: software a programování na Sinclair QL

Jaký software lze rozjet na počítači, který měl premiéru v roce 1984? Podívejte se, čím mohl Sinclair QL oslnit, jaké pro něj jsou programy, hry a jak se na něm programuje.

Pokud se podíváme na hry pro Sinclair QL, dá se konstatovat jediné – tento počítač nebyl pro takové účely určen. Ne snad, že by na něm hry neexistovaly, naopak, někteří programátoři se pokoušeli dokázat, že i QL může být herním strojem. Jsou hry, které jsou v rámci omezení daných hardwarem graficky zdařilé, jako třena The Lost Pharaoh, Jungle Eddie, případně QL Karate.

jungle_eddie - http-www.bytemaniacos.com.jpg
Jungle Eddie (zdroj: www.bytemaniacos.com)

Problém ovšem je, že grafické schopnosti počítače zaostávaly v jistém směru i za osmibitovou konkurencí. Vyšší rozlišení 512x256 se pro hry vzhledem k pouhým čtyřem barvám moc nepoužívalo. Grafický mód 256x256 sice nabízel osm barev, ale nebyl o mnoho lepší než 256x192 na Spectru, které v něm zobrazilo barev patnáct. Pravda, pouze s omezenou atributovou pamětí (což znamenalo barevné bloky popředí/pozadí o rastru 32x24), ale přeci jen to opticky působilo lépe. Sinclair QL neměl grafiku omezenou atributy, ale hry na něm působí i ve srovnání se Spectrem hůře. Srovnání s Atari ST či Amigou pak dle mého názoru postrádá smysl, neboť tyto počítače dokázaly zobrazit více barev a měly mnohem lepší zvukové schopnosti.

lostpharaoh_screenshot - http-www.rwapadventures.com.gif
The Lost Pharaoh (zdroj: www.rwapadventures.com)

Spectrum ani QL nemá žádný rozumný zvukový výstup (i když je pravda, že šikovní hudebníci dokázali rozeznít i jednobitový interní reproduktorek). Spectrum má ale od verze 128 zvukový čip AY-3-8912 přímo zabudovaný. Je pravda, že udělat vícehlasou jednobitovou hudbu na QL lze taktéž, kromě toho při výměně koprocesoru by zvládlo i samply, ovšem toto nebylo součástí standardní sestavy. Čímž se opět vracíme k počátečnímu konstatování – Sinclair QL nebyl herním počítačem a snad žádný uživatel si jej pro hraní nikdy nepořídil.

karate_screenshot - http-www.rwapadventures.com.gif
QL Karate (zdroj: www.rwapadventures.com)

Na druhé straně, i na Sinclairu QL se dají naprogramovat algoritmy, které výše uvedené grafické schopnosti významně vylepší. V tomto směru vyniká naše scéna, která díky svým kořenům ze Spectra dokázala na QL realizovat podobné triky, čímž naprosto udivila nadšence z Albionu. Pomocí rychlého přepínání barev v sudých a lichých snímcích je totiž možné na QL zobrazit barvy, které v paletě neexistují – například při střídání červené se žlutou bude naše oko vidět oranžovou. Na rozdíl od Spectra takový algoritmus nezatěžuje procesor, stačí pouze střídat zobrazovanou stránku videopaměti.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,