Díky za názor, ale nesouhlasím. Musíte si totiž uvědomit jednu zásadní zkušenost - tehdejší basicy byly interpretry, takže nic nenahrazovaly, do paměti se uložil pseudokód a ten se po spuštění interpretoval.
Samozřejmě, můj test není vůbec sofistikovaný, pouze takové navršení všech možných funkcí, to máte pravdu, Ale co jsem se díval, ono to v minulosti fungovalo dost podobně, každý prostě stvořil nějaký program s opakujícím se výpočtem a velkou smyčkou a ten spouštěl.
Pomalost toho výpočtu je VELICE ovlivněna kvalitou interpretru Basicu - už jsem jej spustil na více platformách a mohu to posoudit. Atari Basic měl vnitřní reprezentaci každého čísla jako float, takže i integerové inkrementační proměnné se posuzovaly jako desetinná čísla, proto byl velice pomalý. To je vidět při srovnání s TurboBasicem, který tohle nedělal.Dnes se sice rozumí rychlostí jazyka něco jiného, ale tehdejší interpretry neznaly ani unicode řetězce, ani kolekce, ani práci s pamětí. Jediné, co jsem tam mohl dát navíc, byla nějaká práce se standardními řetězci, jejich sčítání, LEFT$ atd, jenže problém je, že tohle ne na všech platformách existovalo, proto jsem to raději nezabudoval.