reklama

Návrat k legendám: Osm bitů v rytmu Atari

Firma Atari sice nepatřila k těm, jejichž mikropočítače stály u zrodu zcela nového oboru, nicméně i když se na scéně objevila později, patřily její výtvory k naprosté špičce.

Na lednovem veletrhu CES v Las Vegas se u stánku firmy Atari dav velmi podivoval horké novince. Ti, co by očekávali nějakého nástupce velmi oblíbené herní konzoly Atari VCS, by byli zklamáni. Všichni ostatní ovšem s velkým zaujetím sledovali dva zcela nové připravované počítače. Atari doposud na mikropočítačovém trhu nehrálo žádnou roli, takže jeho nástup byl překvapením. Velmi příjemným. Na rozdíl od konkurenčních platforem Atari slibovalo jemnou barevnou grafiku a dokonce i slušný zvuk! Něco takového se v tom dávném roce 1979 zdálo naprosto revoluční.

Sledujte seriál Návrat k legendám

Vývoj této nové platformy netrval nijak dlouho. Od léta roku 1977, poté, co byla úspěšně dokončena zmíněná herní konzola, se tým skvělých inženýrů ve složení Ron Milner, Steve Mayer a Joe Decuir pustil do práci na nástupci. Je opravdu překvapivé, že Atari tehdy neusnulo na vavřínech a ihned pokračovalo v započatém kvalitním díle. K týmu později přibyl i Jay Miner, který se stal přímo klíčovou osobností.

Klepněte pro větší obrázek
Jay Miner už jako slavný tvůrce Amigy (zdroj: Amigaforever.com)

Projekt dostal název „Oz“ a předpokládalo se dokončení kolem roku 1980, kdy měla být nová konzola schopná nasazení. Nicméně na jaře roku 1978 rozhodl prezident společnosti Ray Kassar, že „Oz“ nebude pouhá herní konzola, ale rovnou nový počítač. Po úspěších Apple, Commodore a Tandy dospěl k závěru, že tento trh si zaslouží nebýt pomíjen. Z toho je vidět, že v Atari měli mnohem citlivější nosík, než třeba IBM, která se k něčemu podobnému rozhoupala až o dvě léta později.

Prototyp počítače byl pojmenován „Colleen“. Už tento prototyp byl naprosto unikátní, neboť představil dva přelomové „broučky“, pojmenované Alphanumeric Television Interface Controller neboli ANTIC a Color Television Interface Adaptor, tedy CTIA. Ty dostaly na starost vytváření grafiky, čímž se Atari stalo prvním počítačem se zákaznickými obvody. Později k nim přibyl ještě POKEY (generování zvuků, správa klávesnice a externích portů) a trojice se stala kompletní.

Klepněte pro větší obrázek
Atari 800, neboli co vzniklo z Colleen (zdroj: Wikipedia CC Bilby)

Už padla zmínka o tom, že Atari bylo prvním počítačem se zákaznickými čipy, tedy s koncepcí koprocesorů, které hlavnímu mikroprocesoru výrazně ulehčovaly práci. V podstatě se Atari stalo prvním domácím počítačem s grafickým a zvukovým koprocesorem. Tato koncepce nám dnes připadá samozřejmá, každý z nás má v počítači speciální mikroprocesor na práci s grafikou, ovšem dříve to vůbec nebylo běžné.

Témata článku: Počítače, Historie, Návrat k legendám, Atari, Jack, Platforma, Candy, Interface, Mayer, Revenge, Turba, Facelift, Archon, ZX Spectrum, Spectrum

21 komentářů

Nejnovější komentáře

  • George2005 28. 11. 2013 10:54:16
    "Nicméně snad už jen fakt, že tento přes třicet let starý čip uměl něco,...
  • Ředitel ČTÚ 28. 11. 2013 9:48:18
    Montezuma's Revenge - geniální, nikdy a ničím nepřekonaná hra ( mno možná...
  • rolls_royce 28. 11. 2013 9:47:16
    Mne zajima zrod te nejvznesenejsi company. Apple!
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 40

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama