Firma Atari sice nepatřila k těm, jejichž mikropočítače stály u zrodu zcela nového oboru, nicméně i když se na scéně objevila později, patřily její výtvory k naprosté špičce.
Na lednovem veletrhu CES v Las Vegas se u stánku firmy Atari dav velmi podivoval horké novince. Ti, co by očekávali nějakého nástupce velmi oblíbené herní konzoly Atari VCS, by byli zklamáni. Všichni ostatní ovšem s velkým zaujetím sledovali dva zcela nové připravované počítače. Atari doposud na mikropočítačovém trhu nehrálo žádnou roli, takže jeho nástup byl překvapením. Velmi příjemným. Na rozdíl od konkurenčních platforem Atari slibovalo jemnou barevnou grafiku a dokonce i slušný zvuk! Něco takového se v tom dávném roce 1979 zdálo naprosto revoluční.
Vývoj této nové platformy netrval nijak dlouho. Od léta roku 1977, poté, co byla úspěšně dokončena zmíněná herní konzola, se tým skvělých inženýrů ve složení Ron Milner, Steve Mayer a Joe Decuir pustil do práci na nástupci. Je opravdu překvapivé, že Atari tehdy neusnulo na vavřínech a ihned pokračovalo v započatém kvalitním díle. K týmu později přibyl i Jay Miner, který se stal přímo klíčovou osobností.
Jay Miner už jako slavný tvůrce Amigy (zdroj: Amigaforever.com)
Projekt dostal název „Oz“ a předpokládalo se dokončení kolem roku 1980, kdy měla být nová konzola schopná nasazení. Nicméně na jaře roku 1978 rozhodl prezident společnosti Ray Kassar, že „Oz“ nebude pouhá herní konzola, ale rovnou nový počítač. Po úspěších Apple, Commodore a Tandy dospěl k závěru, že tento trh si zaslouží nebýt pomíjen. Z toho je vidět, že v Atari měli mnohem citlivější nosík, než třeba IBM, která se k něčemu podobnému rozhoupala až o dvě léta později.
Prototyp počítače byl pojmenován „Colleen“. Už tento prototyp byl naprosto unikátní, neboť představil dva přelomové „broučky“, pojmenované Alphanumeric Television Interface Controller neboli ANTIC a Color Television Interface Adaptor, tedy CTIA. Ty dostaly na starost vytváření grafiky, čímž se Atari stalo prvním počítačem se zákaznickými obvody. Později k nim přibyl ještě POKEY (generování zvuků, správa klávesnice a externích portů) a trojice se stala kompletní.
Atari 800, neboli co vzniklo z Colleen (zdroj: Wikipedia CC Bilby)
Už padla zmínka o tom, že Atari bylo prvním počítačem se zákaznickými čipy, tedy s koncepcí koprocesorů, které hlavnímu mikroprocesoru výrazně ulehčovaly práci. V podstatě se Atari stalo prvním domácím počítačem s grafickým a zvukovým koprocesorem. Tato koncepce nám dnes připadá samozřejmá, každý z nás má v počítači speciální mikroprocesor na práci s grafikou, ovšem dříve to vůbec nebylo běžné.