Návrat k legendám: Marný pokus o hit – Sinclair QL

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 24

Názory k článku

avatar
14. 04. 2014 22:27

Měl bych pár připomínek mimo toho, co psal Logout (opravdu nevnímám grafické schopnosti QL jako špatné - naopak v té ceně nešlo sehnat lepší ještě nějakou dobu; nedá se to porovnávat se stroji, které stály mnohem víc):1) U PC nebyla kvůli upgradu nutná výměna základní desky. Naopak - vždy bylo na trhu dost zásuvných karet, které to řešily. Často je stačilo vložit do ISA slotu a na kartě byl jak novější procesor, tak i sloty pro paměťové moduly, případně i řadič disku a grafický čip (tj. ty komponenty, které by ISA mohla brzdit zejména v 8-bit variantě). Na výrobě podobných karet měla spousta společností velký byznys.2) QLX card - podobná rozšíření nevznikala kvůli nadšencům, aby to měli v bedně od PC. Je to spíš na případy, kdy někdo (jednotlivec/firma) měl konkrétní soft pro QL a v něm důležitá data, kterých se ani po přechodu nechtěl vzdát. Byl to most - efektivnější, než nákup bazarového QL a periferií k němu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
14. 04. 2014 14:30

Ďalší pekný článok, thanks. Tipujem, že sa dočítame aj o Samovi? Mimochodom, pri čítaní som si spomenul, ako som sám pre seba kedysi definoval dobrý počítač:
- nemá textový režim (PC má),
- na klávesnici má "help" a "undo" (PC nemá),
- myš nepotrebuje ovládač (PC potrebovalo),
- naštartuje okamžite.
Zhodou náhod to pasovalo (aj) na moje Atari STF. Ešte update k Acorn Archimedes: Ja som ho nikdy nevidel, ale známy vtedy spomínal, ako videl na Archimédovi grafické demo, prerušil ho a na vlastné prekvapenie sa ocitol v interpretovanom Basicu - čiže vtedy obrovský výkon. Aspoň toto že prežilo, keď už Apple je "obyčajné" x86.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
14. 04. 2014 11:15

Popravdě řečeno, Logout si trochu odrazen od dalšího korigování připadá, protože má pocit, že když se v minimálně deseti mailech pokoušel vysvětlit, že GUI až do konce 80. let netvořilo v celosvětovém počítačovém trhu žádnou většinu a už vůbec ne v tom kancelářském (Mac se prodával až do příchodu Macintoshe II nahouby a Atari a Amiga byly přeci jen hlavně homecomputery), tak to v textu zůstalo. O Visi On jsem si zajímavě povídal se Swarmem, byla to úchylka pro pár nadšenců, jinak se to příliš nechytilo; GEM byl na PC zcela okrajovka, do použitelných Windows ještě chybělo hezkých pár let. Textový režim ovládaný příkazovou řádkou nebo textovým pseudografickým rozhraním byl v polovině (i v druhé polovině) 80.let převládajícím způsobem ovládání a přes veškerou snahu jsem nenašel jedinou dobovou kritiku na tento způsob. Tak holt, když to do článku neprošlo, tak alespoň v commentech

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
X
14. 04. 2014 04:18

"Samozřejmě se počítalo s Basicem v paměti ROM, protože u Sinclairů si prostě nedokázali představit počítač bez zabudovaného Basicu."Dodnes mě Basic v ROM na PC citelně chybí, ale kdyby tam měl být nějaký mrzáček od MS, tak je lepší současný stav. Basicy (nejen) od MS mě dost iritují, naštěstí máme na PC (dokonce i na Amigu a Mac) šampióna Pure Basic (Win i Linux), který je skvělým pokračovatelem Sam Basic a Master Basicu ze Sam Coupé. Je velmi efektivní, rychlý a "dělá" malý (od 3 KB) výsledný strojový kód. Ve free verzi je pár omezení, ale vládne silou více jak 300 příkazů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
14. 04. 2014 01:35

Hochy ze Sinclair Research jsem vždycky obdivoval, připomínali mi tu partičku nadšenců, kteří naběhli do jedné děravé boudy v Blackpoolu, začali vyrábět sporťáky pomocí kladiva a šroubováku a říkali si Trevor Wilkinson Engineering (tedy TVR), typicky britská firma, obrovské nadšení, sestava originálních, kreativních osobností ale tak málo peněz, že většina toho heroického úsilí nakonec zůstala neoceněna. Jistě, ZX Spectrum byl obrovský úspěch, jenže to bylo v době, kdy nebyla jiná konkurence, navíc šlo o víceméně domácí, herní mašinu na níž se nedalo příliš pracovat, ani Commodore se přece nepodařilo legendu 64 nikdy překonat, Atari, Amiga, Amstrad, Acorn Computers, ti všichni vyrazili světu dech svým The Dark Side of the Moon, hitem, který si každý pamatuje, a pak vyklidili pole IBM PC kompatibilním počítačům, udržel se jen Apple, přestože ho málem potkal stejný osud, protože Steve Job, nenáviděný i milovaný, ukázal mnohem větší předvídavost než ostatní, a tramielovské strategie zkrátka v 90. letech přestaly fungovat. Jako fanda jsem si už kolikrát říkal, jak by bylo krásné, kdyby místo Apple existovaly Atari a Amiga, kdyby to byl Jack Tramiel a ne Steve Jobs, kdo měl nakonec pravdu, jenže pak si uvědomím, že by se z nich mohly snadno stát podobně kontroverzní a vášně vzbuzující brandy jako je nyní Apple, a nechat Jackieho nejen duchovní děti vláčet podobnou špínou a pomluvami jako Apple, to ať raději odpočívají a vyhřívají se na čestném místě v historii a jejich vzájemné souboje zůstanou jenom na stránkách knih o IT.
"We need to build computers for the masses, not the classes."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor