reklama

Návrat k legendám: Jak se nám líbí Atari ST

Jak dnes, po více než dvaceti letech, na nás působí Atari 520STE? Jak se s ním pracuje? Je hrubě primitivní, či dokážeme v té dávné vykopávce nalézt počítač?

Už jsme si řekli, že Atari ST je krásný počítač. Opravdu, jeho design je nadčasový a člověk trošku nechápe, proč se podobné počítače už dnes nevyrábějí. Počítač integrovaný v klávesnici, který by se přímo připojoval k monitoru či televizi? Tak na takový „notebook bez displeje“ dnes nenarazíte.

Klepněte pro větší obrázek
Atari 520STE s neoriginální leč dobovou myší

Přitom dnešní technologie by něco takového dokázala uskutečnit s daleko větší elegancí a uživatelskou pohodlností, než se to povedlo kdysi, v polovině osmdesátých let. Samozřejmě, je otázka, zda by tento koncept byl použitelný, jelikož jsme si již příliš zvykli na fakt, že pořádný počítač má bednu, klávesnici a monitor. Dnešní LCD televizory přitom nabízejí v podstatě srovnatelný obraz, jako monitory, takže představa připojení počítače přímo na televizi a (alespoň nenáročné) práci na ni není nesmyslem.

 Klepněte pro větší obrázek
Srovnání velikosti Atari 520STE a klasické PC klávesnice

Klávesnice Atari je dělána v dobrém duchu osmdesátých let – přesná, s vysokým zdvihem a odděleným numerickým blokem, což byla v podstatě hlavní tehdejší odlišnost moderních poloprofesionálních počítačů oproti starším osmibitům, primárně chápaným jako herní stroje. Stejně tak Atari nabízí i kurzorové šipky a deset funkčních kláves, což se s rozšířením strojů IBM PC stalo dalším ze znaků profesionálního využití.

Uspořádání kláves numerického bloku je dle mého názoru šikovnější, než máme k dispozici na PC klávesnicích dnes – přeci jen, mít na něm závorky je mnohem příjemnější, než jeho vypnutí. Stejně tak není špatné mít klávesu Delete ihned pod Backspace, nehledě na samostatné klávesy Help a Undo, které byste na PC klávesnici hledali marně. Zajímavé je jiné umístění kláves Control a Caps Lock, které na je na klávesnici Atari možná příjemnější, než jsme zvyklí dnes.

 Klepněte pro větší obrázek
Porovnání tloušťky počítače s PC klávesnicí

Bohužel, ne vše je z dnešního pohledu ideální. Kurzorové šipky nejsou zcela oddělené, ale zařazené do bloku s dalšími klávesami. Neexistuje samostatné PgUp/Down, funkční klávesy nejsou seřazené v oddělených blocích, Esc je v jedné řadě s ostatními klávesami a Return je sice dostatečně velký, ale bohužel opět trošku ztracený v bloku kláves.

 Klepněte pro větší obrázek
Detail srovnání rozložení kláves

Tyto výhrady jsou upřímně řečeno poněkud poznamenané faktem, že PC klávesnici dnes považujeme za standard, ovšem Atari ST vzniklo v době, kdy tato pravda ještě zdaleka neplatila. Kromě toho i nejbližší konkurent Atari, Commodore Amiga, má klávesnici velmi velmi podobnou a například PgUp/Down tam také chybí. Důvod je zřejmý – šlo o počítače s grafickým operačním systémem, takže se předpokládalo, že tyto klávesy pro ovládání textu už nebudou třeba. My dnes víme, že šlo o předpoklad poněkud mylný, leč ve své době pochopitelný.

 Klepněte pro větší obrázek
Pohled na Atari STE zezadu

Jak už jsme si řekli, Atari 520STE je těžkým počítačem. Vůbec přitom tak nevypadá, dá se říci, že mate tělem. Důvod, jak jsme si řekli, spočívá v integrovaném zdroji, což má zásadní výhodu v elektrickém kabelu, který je zcela standardní. Pokud bychom chtěli Atari srovnávat třeba s Amigou, tak ta je vzhledem k externímu zdroji lehčí. Srování s osmibitovými brášky, jako je Commodore C64, ZX Spectrum či osmibitová Atari je nesmyslné – tyto počítače nejen, že nemají integrovaný zdroj, ale ani disketovou jednotku.

Klepněte pro větší obrázek
Připojení myši a joysticku je na dost problematickém místě zespodu počítače 

Atari vybavilo svůj počítač širokou paletou konektorů a rozhraní, čímž počítač překonával mnohé své konkurenty. Kromě obligátních – port na monitor, TV, sériový a paralelní port, port pro externí disketovou jednotku, dva joystickové porty (jeden pro připojení myši) jste navíc měli ASCI (tedy Atari verzi SCSI) pro připojení harddisku a dále ROM Cartridge port – ten v podstatě znamenal jakousi firemní reminiscenci na časy osmibitů, kde cartridge sloužily jako velmi oblíbené médium pro distribuci softwaru, především her. Nicméně, stejně jako na osmibitovém Atari se nakonec ujal v oblasti, s níž se zas tak moc nepočítalo – nějaký ten software na zásuvných modulech sice existoval (například emulátor terminálu VT100), ovšem především se pomocí tohoto portu připojoval hardware – síťová karta, sampler, video digitizér a 3D brýle. Některé dražší programu pak tento port používají pro hardwarový klíč, který zamezoval softwarovému pirátství.

 Klepněte pro větší obrázek
Pohled na levou stranu Atari 520STE

Kromě těchto portů nabízí Atari STE ještě další dvojici velmi zvláštních patnáctipinových portů, které mne dost šokovaly, protože nejsou pro řadu ST obvyklé. Když je uvidíte, máte v první chvíli tendenci, zapojit do nich VGA monitor, ačkoliv vám je jasné, že toto opravdu asi nebude jejich pravý účel. Chvíli jsem nad nimi dumal, a pak, veden klasickým heslem „selhaly-li všechny možnosti, je načase přečíst si návod“ jsem se ponořil do literatury, tedy konkrétně do STE addendum, což je dodatečné rozšíření klasické příručky uživatele. Tyto zvláštní porty umožňují připojení celkem čtyř joysticků (tedy dva joysticky na jeden port pomocí speciální konverze) a Atari se asi snažilo překonat Amigu možností hry většího počtu hráčů. Co vím, tak to byla zjevně snaha marná.

Klepněte pro větší obrázek
Moderní vychytávka - připojení myši pomocí prodlužovačky a konverze na PS/2

Další bonus řady STE je skryt pod kapotou – paměť tohoto počítače šla velmi jednoduše rozšířit pomocí SIMM modulů. To byl velký krok kupředu, protože u starších klasických ST počítačů (kromě profesionální řady Mega) jste si paměť rozšířit nemohli. Na rozdíl od Amigy totiž Atari nenabízí rozšiřující port s přímým přístupem na sběrnici. Ten v takové Amize 500 či 1200 umožňoval připojování nejen paměťových rozšíření, ale i různých akcelerátorů. Atari standardně (tedy bez pájení, úprav desky apod.) nic takového nezná.

Klepněte pro větší obrázek
ROM moduly s operačním systémem

Na co jsem se velmi těšil, byl start operačního systému. Atari má svůj TOS a GEM v paměti ROM, takže jsem očekával něco ve stylu starých WinCE – blbůstku vezmete, zapnete a ona ihned naskočí. Mnohé možná napadne takový iPad, ale to není šťastné srovnání – fakt, že se iPad okamžitě probudí ze stanby módu se nedá srovnávat se startem systému, který je na iPadu celkem dlouhý.

Má domněnka o opravdu svižném startu systému ale byla poněkud mylná. Atari startuje celkem rychle, pravda, ale bleskové to zrovna není. Kromě toho platí zajímavá skutečnost, že Atari startuje výrazně rychleji, pokud má v mechanice vloženou disketu, případně připojený harddisk. To druhé se dá celkem pochopit, ovšem to první je poněkud zvláštní.

Klepněte pro větší obrázek
Spouštění Atari STE s TOSem 2.06

Pokusil jsem se změřit čas spuštění systému v různých konfiguracích. Samozřejmě, že při spouštění s harddiskem je čas ovlivněný použitým ovladačem, případně programy spouštěnými při startu. Každopádně, výsledky jsou následující:

Časy startu systému na Atari 520STE:

  • Bez vložené diskety: 37s
  • S vloženou (prázdnou) disketou: 17s
  • S Megafile 30: 36s
  • S Ultrasatan: 25s

Z tohoto je vidět, že Atari nabízí zajímavý a nikde nevídaný paradox – start systému je nejrychlejší, pokud máte v disketovce prázdnou disketu a nemáte harddisk. Tento výsledek je u počítače se systémem kompletně uloženým v ROM logický (harddisk je třeba si osahat, načíst ovladač atd.), leč pro naši dnešní realitu pozoruhodný.

Témata článku: Počítače, Historie, Návrat k legendám, Jimi, Ono, Atari, Desktop, Mint, Klávesnice k počítači, Geneva, Multitasking, Magic, Falcon, Joystick, Plotter

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Roman Zvěřina 17. 2. 2014 21:29:33
    Amiga forever ;-)
  • Vasut74 17. 2. 2014 20:47:01
    Vase clanky me bavi a snad i to michani moderniho s puvodnim jsem Vam...
  • daewoo 17. 2. 2014 20:12:11
    Asi mám trochu pohnutý smysl pro krásu, ale mně se tahle ošklivá šedožlutá...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 136

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 131

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 73


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama