reklama

Navoněná zdechlina v síti - malý úvod do reklamy na internetu

Vyhledávač Google od svého vstupu na americkou burzu dělá svým akcionářům jenom radost, rovněž zaměstnanci některého z nejsilnější české portálové trojky nemusí mít strach, že by neměli z čeho splácet hypotéku. Ptáte se, co stojí za úspěchem českých i světových portálů a vyhledávačů? Odpověď je jednoduchá – reklama.

Pro nadpis článku jsme si vypůjčili příměr, kterým reklamu označil bývalý fotograf Benettonu Oliviero Toscani. Jistě, sledujeme-li například televizi nebo trpíme-li u hlučných stupidních šotů před začátkem filmu v kině, příkrým a oprávněným odsudkům reklamy se neubráníme. Jisté však je, že reklama funguje. A internet je pro ni ideální médium.

Na počátku byl banner

Banner. Tohle nehezké slovo asi každého při zmínce o internetové reklamě napadne jako první. Ano, jsou to ty otravné obrázky různých velikostí, které se v tu menším, tu větším počtu objevují například na zpravodajských serverech, a kvůli nimž si uživatelé často do prohlížečů instalují zásuvný modul adBlock.

Bannery spolu s pop-up okny byly prvním viditelným projevem infiltrace reklamy na web. Ostatně v dřevních a nadšeneckých dobách uživatelé nadšeně klikali na všechno, co se na obsahově chudičkých stránkách hýbalo, a otevření vyskakovacího okna bylo vnímáno jako milá výzva k dalšímu dobrodružství.

Postupem času se však pochopitelně situace změnila. Internet se stal médiem pro širší vrstvy obyvatel a ne pouze studenty a technické nadšence. Tzv. click-rate (poměr počtu klepnutí na banner k počtu jeho zobrazení – takto se měří účinnost internetové reklamy) se snížil z desítek procent na pouhá promile. Odborníci na internetovou reklamu a marketing dokonce hovoří o bannerové slepotě (banner blindness).

Zaplať za klik

Bannery a pop-up okna již ponechme na smetišti dějin, kam částečně (bannery) a úplně (pop-up okna) patří, a zaměřme se na současný internetově reklamní hit, který má název kontextová reklama a Pay Per Click (PPC) systémy.

Tyto dva termíny spolu úzce souvisí, avšak občas se zaměňují. Jak už plyne z názvu, kontextová reklama je systém vkládání reklamních sdělení do textu stránek v závislosti na jejich obsahu. Přiřazování reklamy k textu probíhá na základě klíčových slov.

Naproti tomu PPC je spíš označení systému plateb zadavatele reklamy. Ten totiž neplatí za její zveřejnění, ale jednotlivě za každé návštěvníkovo klepnutí. Pravda, tento systém se může leckomu zdát přitažený za vlasy, má ovšem svoji logiku. Díky tomu, že jde o kontextovou reklamu (zobrazí se tedy lidem, kteří se o daný problém zajímají) totiž na inzerát klepnou lidé, kteří opravdu tuto nabídku hledají a tedy i nejpravděpodobnější zákazníci.

S trochou nadsázky je tak kontextová reklama a PPC systémy zlatým dolem pro portály, zpravodajské i odborné servery a také vyhledávače a v konečném důsledku rovněž pro její zadavatele. Vzhledem k principu a cenám je také mimořádně vhodná pro specializované firmy a obchody. Uživatel internetu prostě do vyhledávače moc často nepíše „textil Brno“, ale mnohem častěji třeba „rybářské potřeby Pardubice“.

Má smysl se jí bránit?

V zásadě platí, že reklamě, ať už jakékoliv, neutečete. Pokud vás obtěžují vlezlé animované bannery, vyzkoušejte zmíněný zásuvný modul adBlock. O blokování otravných vyskakovacích oken asi není potřeba příliš mluvit. Trochu jiná situace panuje u kontextové reklamy. Ta totiž nijak výrazně neobtěžuje a mnohdy může i pomoci. Placené odkazy by však měly být na stránce s výsledky vyhledávání zřetelně odděleny, což se ne vždycky děje.

Pokud patříte mezi drobné podnikatele nebo provozujete specializovaný komerční web, je pro vás kontextová reklama jako stvořená. Umožňuje totiž začít inzerovat prakticky hned od psacího stolu s minimálními dalšími náklady.

Kontextová reklama má však i některé z principu plynoucí nevýhody. Sestavit dobrý inzerát, který by uživatele zaujal, je totiž mnohdy stejně těžké jako napsat japonskou báseň haiku. Prostě musíte lidem sdělit, co nabízíte a jak jste dobří, velmi krátkým textem. Básník haiku má na sdělení svých vnitřních pocitů sedmnáct slabik, v systému adFox máte pro svůj inzerát určen rozsah sto znaků. Pečlivě promyslet musíte také vhodný výběr klíčových slov, která nejlépe popisují vaši nabídku.

A ještě věc je velmi důležitá: kvalitní a dobře napsaný web, který vaše budoucí zákazníky zaujme. Ale o tom někdy příště.

Článek vznikl
ve spolupráci
s časopisem
Computer
a čerpá
z čísla 2/06.

Témata článku: Google, Reklama, Banner, Haiku, Up, Click, Psací potřeby

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jekl 2. 3. 2006 12:02:58
    Hlavně že je tam napsaný "z Computeru 2/06". Ten vyšel 26.1. a autor...
  • Jan Němec 28. 2. 2006 8:13:48
    > zaměstnanci některého z nejsilnější české portálové trojky nemusí mít...
  • Michal Kára 26. 2. 2006 16:09:08
    Co je to "vetsina analytiku"? Ano, pred cca tydnem probehla jedna takova...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 40

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama