reklama

Nákupy na internetu, reklamace a vaše práva

Kdy můžu reklamovat zboží, co k tomu potřebuji a lze to vyřešit bez čekání? Co když si rozmyslím koupi přes internet a jak je to s bazary? Prostudovali jsme české spotřebitelské právo.
Kapitoly článku

Za normálních okolností si v obchodě koupíte zboží, používáte ho a jste spokojení. Nic ovšem není dokonalé a na cestě za zmíněným ideálním scénářem se můžete setkat s celou řadou problémů od vadného zboží po neochotu prodejce uznat vaše nároky. Jaká práva tedy má obchodník a jaká spotřebitel? Není to tak snadné.

Aktuálně největší komplikací je nový občanský zákoník, který začne platit od 1. ledna 2014 a zavádí některé změny týkající se nákupů a speciálně také nákupů na internetu. Na druhou stranu jsou tyto změny jen maličkostmi, a to zásadní zůstává zachováno – standardní záruka je dvouletá, reklamace musí být vyřízena do 30 dnů a 14 dní máte na vrácení zboží z e-shopu. Podrobnosti o změnách vám na Živě.cz přineseme později.

Nyní se zaměříme na aktuálně užitečnější informace, tedy ke stávajícímu stavu. Využíváme k tomu dříve vydaný článek, který se v předvánočním čase plném nákupů hodí připomenout.


Spotřebitelské právo je v českém právním řádu poněkud nešetrně rozloženo mezi několik právních předpisů, přičemž i uvnitř jich samotných není zrovna přehledně uspořádáno. Intuice vede k zákonu č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ten však především zapracovává určité předpisy Evropských společenství a stanoví podmínky podnikání významné pro ochranu spotřebitele, úkoly veřejné správy v oblasti ochrany spotřebitele a oprávnění spotřebitelů, sdružení spotřebitelů nebo jiných právnických osob založených k ochraně spotřebitele.

Cesta tedy dál povede k zákonu č. 40/1964 Sb., občanskému zákoníku (OZ), a zákonu č. 513/1991 Sb., obchodnímu zákoníku (ObchZ). V OZ povedou vaše kroky logicky k ustanovení o kupní smlouvě v § 588–627, jenže spotřebitelské smlouvy jsou v některých ohledech speciální a zvláště jsou ošetřeny ještě (poněkud nelogicky) v obecné části zákona, konkrétně v § 51a–65.

Problematiky se dále týká zákon č. 59/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku, zákon č. 215/2005 Sb., o registračních pokladnách, zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a zákon č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon.

Kdy můžu reklamovat porouchané zboží?

Pro správné zodpovězení jakýchkoli otázek na reklamaci je podstatné, v jakém právním režimu je vztah mezi kupujícím a prodávajícím. Jestliže se totiž koupě řídí obchodním zákoníkem, je standardně možné uplatnit pouze běžnou odpovědnost za vady – tedy za nedostatečnou jakost zboží v okamžiku prodeje, a to podle ustanovení § 422 a násl. ObchZ. Výjimkou je situace, kdy je sjednána tzv. záruka za jakost podle § 429 a násl. ObchZ.

V režimu občanského zákoníku se naopak uplatňuje zákonná záruční doba; odpovědnost prodejce je obsažena v § 619 OZ, délku záruční doby pak stanoví § 620 odst. 1 OZ, u spotřebního zboží na 24 měsíců.

Potíž může nastat právě se zjišťováním, podle jakého předpisu jste vlastně své zboží koupili. Pakliže nakupujete jako fyzická osoba, vztah se řídí občanským zákoníkem, nedohodnete-li si s prodávajícím jinak. Taková dohoda musí být v souladu s § 262 odst. 2 ObchZ písemná – dejte si proto pozor, jestli není součástí některého z dokumentů, které při koupi podepisujete.

Naopak koupě věcí mezi podnikateli, o níž je s přihlédnutím ke všem okolnostem zřejmé, že se týká jejich podnikatelské činnosti, se bude řídit obchodním zákoníkem (§ 261 odst. 1 ObchZ). Užší výklad naznačuje, že jde jen o koupi za účelem dalšího prodeje nakoupeného zboží, případně daného zboží obohaceného o nějakou přidanou hodnotu. Širší výklad (koherentní s judikaturou Evropského soudního dvora) takovou koupí rozumí např. i pořízení vybavení sídla firmy (stoly, židle, výpočetní technika…) apod.

Co potřebuji k reklamaci: původní obal, doklad o koupi?

Podle § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele, můžete reklamovat v jakékoli provozovně prodejce, tedy nejen tam, kde jste zboží koupili. Důležité je, abyste mohli prokázat, že jste zboží od prodejce koupili a kdy; pro případ odstoupení od kupní smlouvy je vhodné mít i doklad k prokázání kupní ceny. Přitom je vcelku jedno, zda uvedené skutečnosti budete dokládat záručním listem, nebo dokladem o koupi („paragonem“) – oba tyto doklady je vám však prodávající povinen vydat až na požádání.

Klepněte pro větší obrázek
Nemusíte žít mezi krabicemi. Obaly od zakoupeného zboží můžete v klidu vyhodit, k reklamaci je nepotřebujete.

Mimochodem, kupní smlouva je uzavřena i při běžném prodeji, kde nic nepodepisujete – k jejímu uzavření dochází konkludentně (tzn. jinak než ústně či písemně) předáním věci a zaplacením kupní ceny. Původní obal zboží není k reklamaci zákonem vyžadován a prodejce vám nemůže ukládat další povinnosti v podobě podmínky, abyste reklamované zboží přinesli v originálním balení.

Reklamace u výrobce, poplatek za neoprávněnou reklamaci?

Někteří prodejci se vám reklamaci budou snažit značně znepříjemnit, je proto dobré vědět, co si už dovolit nemohou. Ještě dnes je možné se setkat s prodejcem odkazujícím zákazníka s reklamací na výrobce, to je však nesmysl. Kupní smlouva byla uzavřena mezi vámi a prodejcem, za vady výrobku vám tedy odpovídá prodejce, ten může „reklamaci u výrobce“ pouze nabídnout jako další možnost (někdy pohodlnější a rychlejší).

Podobnou nepříjemností jsou nejrůznější sankce za prodejcem neuznanou reklamaci, zákon však žádná práva na takovouto náhradu prodejci nedává, bez ohledu na uznání reklamace. Naopak spotřebitel má nárok na úhradu prokazatelných nákladů spojených s reklamací, v praxi jsou tyto náklady ovšem obvykle relativně malé či hůře prokazatelné, což jejich náhradu činí obtížně uskutečnitelnou.

Za zmínku také stojí, že zákon ukládá prodejci povinnost mít na provozovně po celou dobu provozní doby pracovníka pověřeného vyřizovat reklamace (§ 19 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele) a osobu se znalostí českého nebo slovenského jazyka (§ 31 odst. 8 živnostenského zákona). Jestliže tomu tak není, je na místě se obrátit na Českou obchodní inspekci.

Témata článku: Notebooky, Počítače, Právo, Reklama, SE

107 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Varhy 30. 3. 2016 17:18:22
    Pro pomoc s reklamací zkuste stránku WWW.REKLAMOVAT.CZ. Bezplatně Vám...
  • zante.loupancova 28. 11. 2013 19:48:17
    Prosím o radu, dala jsem do aukce na aukru použitý funkční fotoaparát....
  • Pavel Koloděj 18. 11. 2013 11:38:54
    Jak je to například s reklamací zapalovačů ZIPPO? Je na něj celoživotní...
reklama
Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Sestavíme si mobil a pošleme SMS

Pojďme programovat elektroniku: Sestavíme si mobil a pošleme SMS

** Kolik stál váš mobilní telefon? ** Základní GSM modem koupíte za stovku ** Umí telefonovat, posílat SMS a zvládne i GPRS

13.  1.  2017 | Jakub Čížek | 27

Auta budoucnosti: V tomto se budete za pár let vozit

Auta budoucnosti: V tomto se budete za pár let vozit

** Velký prostor patřil na letošním veletrhu CES automobilům ** Automobilová budoucnost je elektrická a inteligentní ** Podívejte se, jak je vývoj futuristických autonomních aut daleko

12.  1.  2017 | David Polesný | 34

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

** Dva týdny po Novém roce zajím zeje prázdnotou ** Ministerstvo vydalo metodický pokyn ** Takhle to bude fungovat v praxi

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 45

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

** Opera představila Neon ** Koncepci prohlížeče budoucnosti ** Připomíná Chrome OS

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 34


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama