Eugene Gavrylov, generální ředitel společnosti Antonov, se zúčastnil vernisáže výstavy fotografií trosek zničeného letounu An-225 Mrija na letišti v Lipsku/Halle (právě tam často hostovala Mrija). V proslovu řekl jednu velmi překvapivou věc: společnost Antonov staví druhý exemplář An-225.
Gavrylov řekl, že předpokládá náklady ve výši 500 milionů eur (více než 12 miliard korun), že letadlo už je ze 30 % hotové a vzniká na tajném místě. Společnost Antonov informace později korigovala v tom smyslu, že shromáždila asi 30 % potřebných dílů, zahájila projekční práce a o konečné částce je zatím předčasné hovořit. „Podrobnější informace o stavbě nové Mriji zveřejníme po vítězství Ukrajiny v ruské válce,“ stojí na konci prohlášení.
Předpokládá se, že část dílů bude použita z nedokončeného druhého exempláře, který začal Antonov stavět v 90. letech. Další část dílů přece jen poskytne rozstřílená a požárem poničená Mrija (tři motory, podvozek a část ocasních ploch). Nejvíce dílů však bude nutné znovu vyrobit.
Eugene Gavrylov, generální ředitel společnosti Antonov (druhý zleva), na veletrhu SAHA EXPO 2022.
Zmíněným „tajným místem stavby“ není Lipsko/Halle, kde Antonov prozatímně sídlí. Letiště však stavbu podpoří prodejem zboží, které Mriju připomíná (modely, obrázky a další merchandising), zavázalo se pomoci s financováním a poskytnout nové Mrije domovské zázemí. O obnovu Mriji se v minulosti zajímal také britský miliardář Richard Branson, státní podnik Antonov také vyhlásil veřejnou sbírku. Odborníci hned na jaře odhadovali náklady na stavbu nové An-255 na tři miliardy eur.
Zdroje: Bild.de, RBC.ua
12. duben 2022
Na Mriju se zajela podívat i Česká televize. Vrak obklopuje nevybuchlá munice, v obchodech je plyšová Mrija
Česká televize má reportéry na Ukrajině od samého začátku invaze a v minulých dnech je poslala i na letiště Hostomel nedaleko Kyjeva (a smutně proslulé vesnice Buča). Hlavním bodem zájmu bylo největší letadlo světa, Antonov An-225, a před kameru si ČT pozvala člověka na slovo vzatého – Dmytro Antonov je jedním ze tří pilotů Mriji a mezi fanoušky je známý i jako youtuber, který jako první informoval o zkáze letounu. Ostatně citujeme jej i dále v tomto článku.
Dmytro znovu zopakoval myšlenku, že ke zničení letadel vůbec nemuselo dojít. Ukrajinská strana totiž od NATO dostala včasné varování, že právě hostomelské letiště bude jedním z prvních cílů ruského útoku. Jak to ale dopadlo, všichni vidíme. Znovu padla i myšlenka na návrat letounu na oblohu – i když teď už Dmytro nemluví o opravě, ale postavení kopie. Zajímavá je i zmínka o tom, jak Mrija rezonuje v ukrajinské veřejnosti – v obchodech se objevila jako plyšová hračka.
Reportáž najdete na webu ČT.
6. duben 2022
Jak dopadla Mrija. Rusové opustili letiště, Dmytro Antonov ukazuje škody a tvrdí, že zkáze šlo předejít
Rusové opustili hostomelské letiště, testovací základnu společnosti Antonov, a pilot Dmytro Antonov (shoda jmen) s kamerou prochází místa, na kterých 29 let pracoval. Výsledkem bombardování, požárů a drancování je naprostá zkáza od kanceláří po hangáry a jednotlivá letadla na ploše. Některé stroje na první pohled vypadají dobře, ale při bližším pohledu vychází najevo, že je trup prostřílený dávkami ze samopalu, ve stropě je obří díra po granátu apod.
Na konec si Dmytro nechal „ukrajinský sen“, Antonov An-225 Mrija, největší letadlo na světě. Základní pohled jsme znali už z reportáže ruské televize (viz poslední list tohoto článku), až Dmytro ale letadlo obešel a ukázal podrobněji jeho stav. Ve svém komentáři jako by stále pracoval s myšlenkou na záchranu stroje – hodnotí, které motory a kolik podvozkových segmentů půjde použít...
Nejlépe vypadá letadlo zezadu. A z dálky. Protože z blízka už je vidět průstřely a další drobnější šrámy. Levé křídlo je na první pohled v relativně dobrém stavu, všechny tři motory patrně půjde opravit. Pravé křídlo je horší. Nenávratně je však zničená přední část od pilotní kabiny až po kříž, ve kterém se trup setkává s křídly.
Šance na renovaci letadla Dmytro vlastně nekomentuje. Svůj názor však už vyjádřili jiní odborníci na konstrukci letadel – ve zkratce si myslí, že než pracovat na záchraně ohořelých a prostřílených trosek více jak 35 let starého stroje, dává větší smysl postavit nový. Jak už víte z předchozího listu tohoto článku, konstruktéři rozjeli finanční sbírku na obnovu letadla, ale jaké jsou šance na úspěch, je ve hvězdách.
Podívejte se na Dmytrovy záběry z letiště. Pokud vás zajímá pouze Mrija, skočte na čas 17:00:
Pro kontext. Antonov International Airport v Hostomelu je pouhých 5 km od městečka Buča, o kterém za poslední dny mluví celý svět. Pohled na zdevastovanou techniku a letiště je jistě bolestný, ale rašisté (tedy ruští fašisté, jak je nazývá Dmytro Antonov) v Buče dokázali, že jsou schopní i daleko strašnějších činů.
20. březen 2022
Nabídky na záchranu letadel zůstaly bez odezvy
Dmytro Antonov je dlouholetý pilot, fanoušek značky Antonov a také youtuber, který si občas nebere servítky ani směrem ke svému zaměstnavateli.
Na svém kanále prezentuje jednu velmi zajímavou informaci. Totiž že šlo celé letadlové katastrofě zabránit. Společnost Antonov 26. ledna ve světle rostoucího rizika války dostala nabídku od struktur NATO přesunout letadla, jejich posádky a materiál na letiště do Lipska. Antonov letiště zná, jeho letadla zde často přistávají a sídlí zde dceřiná firma Antonov Logistics SALIS GmbH, která poskytuje logistické služby právě pro NATO. Později přišla nabídka na přesun techniky z polského letiště Rzeszów.
Ani na jednu nabídku však management firmy nereagoval. Důvody? Antonov je státní firma, což obecně znamená nižší efektivitu, akceschopnost a zodpovědnost za svěřený majetek. Dmytro také zmiňuje blíže neupřesněné vazby na Rusko. Každopádně výsledkem bylo, že management neudělal nic, letadla zůstala na místě a zbytek příběhu už znáte.
24. březen 2022
Mrija možná ožije. Antonov sbírá peníze na opravu největšího letadla na světě
Letoun Antonov An-225 se stal jednou z raných obětí ruské agrese vůči Ukrajině. Populární Mrija zvedla vlnu zájmu médií a fanoušků po celém světě, Jako už tolikrát za posledních 34 let, ale tentokrát to vypadalo, že naposledy.
Zdá se ale, že Antonov neztrácí naději. Hodlá využít solidarity a vyhlašuje Mezinárodní fond pro oživení dopravního letounu An-225 „Mrija“. Generální ředitel firmy S. A. Bichkov apeluje na hlavy států celého světa, firmy, které se pohybují v leteckém byznysu, banky, leteckou komunitu i fanoušky, aby se podílely na financování obnovy rekordy ověnčeného stroje.
Není jasné, nakolik má Antonov zanalyzované trosky, jaké budou náklady na opravu, ani kolik se touto cestou povede vybrat peněz. Je tedy nemožné hodnotit šance celé akce na úspěch. Firma alespoň ujišťuje, že má k dispozici kompletní projektovou dokumentaci, takže minimálně po technické stránce by měla být oprava realizovatelná.
4. březen 2022
Tak je to pravda. Největší letadlo na světě Antonov An-225 Mrija lehlo při bojích popelem
Dlouho se o tom jen spekulovalo, ale už je to tak. Největší nákladní letoun na světě – Antonov An-225 Mrija – je v troskách. Stal se obětí bojů o mezinárodní letiště severozápadně od Kyjeva. O jeho osudu se dlouho vedly debaty, chyběla totiž věrohodná reportáž přímo z místa.
Poničené mateřské letiště Hostomel nakonec navštívila Irina Kuksenková z ruského Prvního kanálu. Na videu je patrný zasažený otevřený hangár a okolní budovy. Ty jste mohli na sociálních sítích vidět už před pár dny na družicových snímcích od Planet.com, z hangáru ale tehdy vykukovaly na první pohled nepoškozené zadní části letadla, a tak mnozí doufali, že škody možná nebudou fatální. Zázrak se ale nakonec nekoná, střed letounu za kokpitem je totiž zcela zničený.
Mrija podle Wikipedie poprvé vzlétla 21. prosince roku 1988 a unesla i prototyp ruského raketoplánu Buran. Po rozpadu SSSR připadla Ukrajině, kde sloužila dalších více než třicet let.
Letoun s rozpětím křídel úctyhodných 88,4 metrů a délkou 84 metrů byl vybavený šesti dvouproudovými motory Progress D-18T, které se postaraly o to, aby se od země odlepil i při maximální vzletové hmotnosti 600 000 kilogramů. Potřeboval k tomu dráhu o délce 3 000 až 3 500 metrů.
Hostomelské letiště s obřím otevřeným hangárem pro Mriju ještě v dobách míru:
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně