Mozilla Labs Gaming: chceme skutečné hry v prohlížečích

Diskuze čtenářů k článku

11. 09. 2010 20:08

Dobře, zde uvedený Quake Live vyžaduje plugin, který je v podstatě binárka spouštěná z prohlížeče, ale co tenhle Quake opravdu vytvořený v HTML5, CSS, JS, WebGL...

http://code.google.com/p/quake2-gwt-port/...

Video: http://www.youtube.com/watch...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 09. 2010 13:08

To je síce zaujímavé ako technologické demo, ale do 60 fps na bohvieakom výkonnom compe hovorí za všetko. Navyše pri hrách, ktorých hraním človek strávi viac než pár minút už nemá nijaký význam mať to priamo na webe, skôr to prekáža. To je ako čítať niekde v správach "nejaký človek si postavil balón zo slamy". Síce je zaujímavé že to dokázal, ale každý bude aj tak radšej lietať v normálnych balónoch.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 09. 2010 18:44

Tak jsem si nainstaloval toho Quake live a není to špatná pařbička.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 18:49

neni až na to že to nemá žiadnu súvislosť Mozilla Labs Gaming tento článok je inak jedno veľké miešanie jabĺk a hrušiek. Quake Live neni web aplikácia je to desktopová aplikácia s tým rozdielom že sa nespúšťa kliknutím na ikonu ale cez prehliadač.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Stejně jako Battlefield : Heroes.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 09. 2010 16:22

jablka + hrusky = halusky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 17:19

Quake Live je úplne normálna desktopová hra, akurát namiesto svojho vlastného okna beží v kontejneri vnútri browseru. Takto by sa dala zobrať takmer každá hra, napísať okolo nej nejaký tenký "wrapper", ktorý by to obalil do browser pluginu (alebo možno niečo ako toto http://code.google.com/p/nativeclient-sdk/... ) a dosiahol by sa podobný výsledok.

Čo sa týka hier na webe, tak HTML5 hry budú imho niečo podobné ako dnes hry vo flashi, predovšetkým malé "minihry" na odreagovanie. Pri "veľkých" hrách to už neprináša oproti hrám v C++ takmer žiadne výhody, okrem toho kódiť low-level funkcionalitu ako napríklad fyzikálny engine alebo dátové štruktúry v Javascripte musí byť určite potešenie (a nielen z hľadiska výkonu), nehovoriac o nedostatku dobrých nástrojov (to sa asi časom spraví, ale pochybujem že budú mať rovnakú úroveň). Takisto veľkým obmedzením je nemožnosť používať natívne knižnice - proste čo nepodporuje browser pre tieto hry neexistuje, takže napríklad keď niekto bude chcieť vytvoriť hru ktorá generuje rôzne zvuky v závislosti od niečoho (to by bola akože len jedna z featur, nie hlavný princíp hry), tak má smolu...

Ale ako náhrada Flasha dobré, zbaviť sa aspoň čiastočne závislosti na tom plugine, ktorý je nedostupný pre kopu platforiem (napríklad 64bitové windows), je určite krok dobrým smerom.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 18:47

súhlasím až na ten native client. Niečo podobné ako native client tu máme už dlho volá sa to ActiveX a nikto to nepoužííva lebo to so sebou prináša veľa bezpečnostných rizík. Problém native client je v tom že má ešte menšiu podporu medzi prehliadačmi ako ActiveX a tým pádom ho nemá zmysel používať. To už skôr WPF / XBAP (Xaml browser application)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 14:03

Quake Live je super, ale s těmi ambicemi od Mozilly to asi nemá moc společného, je to stejně proprietární doplněk jako Flash nebo Silverlight

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 13:06

Hm, z hladiska bezpecnosti ...

Predtym to bolo (je) instalni kodek, pozres porno... teraz to bude aj.. instalni nieco, zahrajes si! .. Bravo :)

Inak vtom nevidim zmysel.. tak ci tak musim nieco instalovat do browseru, pripada mi to ako jeden velky ...

Preco by som si mal pustat "hry v prohlizeci" ked si ich mozem pustit aj normalne? Tak ci tak musim nieco instalovat ;) momentalne..casom sa to mozno zmeni ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Doufejme že tomu tak zůstane jen u nepodstatných her a áčkové hry stále budou mít binárky spustitelné normálně z harddisku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Pro causal hráče je to určitě výborný krok kupředu, nebudou muset pořád zůstávat na té příšerné HTML grafice a celkově bude pro ně hraní rychlejší.

Ale pro opravdové hráče, tedy i mně v tom žádný přínos nevidím, však i ten Quake potřebuje speciální doplněk, takže to není jen čistě prohližečová hra.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 09. 2010 11:00

Urcite se jedna hlavne pro casual sferu. Ona je opravdu obrovska a valeji se v ni velke penize. Oni to dobre vedi velky vyvojari, co delaji dnes top produkty. Uvidime jak to do budoucna ovlivni vyvoj. Protoze dnes uz existuji zajimave studie, ktere pocitaji, ze je lepsi vyvijet rychle levne casual produkty pro masy, treba dnes v ramci FB, nez delat roky na super drahem projektu, kterej nikdy neni zarucen jeho uspech :) Tak snad nebudeme do budoucna hrat jen casual veci, a na poradne AAA produkty jen cekat :)

Jinak enginu ktere po stazeni specialniho doplnku funguji v beznem pocitaci je na trhu celkem uz dost. Viz. pr. Unity3d, Shiva3d,Neoxasis apod. Jiz je i v prodeji engine na WebGL.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 09. 2010 09:31

Přiznám se, že všem pojmům neruzumím. Co je herní výjon??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 09. 2010 10:54

Sidelas prdel, ne? Preklep, vy[K]on. Jukni se co je za pismenko na klavesnici vedle J

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 09. 2010 11:07

já myslím, že měl na mysli písmenko R

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 04:18

o quake live jsem netušil hned sem to musel skusit ale jak sik to nefaká

(Game Content Update

Automatically updating to the latest game content...)

už několik minut

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 11:41

jeto prakticky Q3 a jeto supr :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 09. 2010 15:48

Samotný Quake-Live plugin do firefoxu je drobnost na několik málo MB, ale potom to teprv začne... jde totiž o dříve známy Quake 3 s datadiskem Team Arena, pokud tohle někdo dříve hrál na těch změn moc nenarazí. Několik nových map a změn přibylo v půli prázdnin, do té doby šlo o na 99% stejnou hru (teď tak na 90%). Jenže Q3 s Team Arenou měl kolem 1 GB a tolik se i stahuje po instalaci pluginu, takže pomalejší připojení (na samotné hraní stačí i 33kbps pokud není velký ping a výpadky) čekají velice dlouho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 01:21

v Mozilla Labs dělá jeden člověk, se kterým jsem dělal na herním enginu, než jsem forknul, právě kvůli tomu že se chtěl soustředit na projekt v Mozille a na tam ten nebyl jaksi čas. http://code.google.com/p/emscripten/... tady naprogramoval kompilátor LLVM->JavaScript, už umí pár testů, stojí za to se na to mrknout.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 00:38

internetový herní průmysl je super, některé hry stojí za to a pokud se budou díky podobným akcím dále vyvíjet, snad jedině lépe (pokud to nebude okrádat čas na vývoj her pro desktopy normálně). nejlepší by stejně bylo, když by se vývojáři vykašlali na doplňky typu flash a silverlight a nové hry stavěli na nezávislých technologiích jako zmíněné HTML5, klidně i JavaScript (jsou na to enginy, i když v některých prohlížečích je to bohužel kvůli JS enginu pomalé).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 09. 2010 00:40

Udělat v HTML Quaka bude docela zabíračka na mozek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 09. 2010 13:09

To ale nakódili tak, že zobrali port Quake v Jave, upravili ho aby využíval GWT, a "skompilovali" do webových jazykov. Zdroják je ale stále v Jave.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 09:17

Já jako vývojář casual multiplayer her bych se klidně na Flash vykašlal, ale nevím, co by na to řekl zadavatel, kdybych mu oznámil, že to bude trvat pětkrát déle a s nejistým výsledkem (standardy HTML 5 jsou stále ve fázi návrhu). Nepočítejte s tím, že komerční sféru to bude zajímat dřív než budou existovat vývojářské nástroje (chybí především ty pro animování na časové ose, vím že debuggery či profilery už asi jsou), se kterými se dosáhne srovnatelného výsledku ve srovnatelném čase.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 09:25

Zapomněl jsem dodat, že uživatele zvolená technologie nezajímá vůbec, takže ani tím se při její volbě argumentovat nedá - zvlášť když od tohoto týdne je povoleno portovat flasové hry (čili bez zvýšení nákladů) i pro iOS (byť tam neběží v browseru, narozdíl od Androidu).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 09. 2010 00:16

jo, co dodat? já jsem pro

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 15:47

myslím že to potešilo hlavne ľudí ktorí nevedia programovať, a jediné čo sa naučili je HTML CSS + JavaScript (prípadne ešte PHP na strane servera) bohužiaľ vývoj hier neni taký jednoduchý ako bastliť webstránky. určite by sa v JS nedal naprogramovať použiteľný moderný engine porovnatelný trebárs s najnovším Unreal Enginom a keby sa to nejakému šialencovi podarilo tak by to bolo tak pomalé že by to nikto nepoužíval. V JS sa dajú vytvoriť maximálne nejaké pexeso piškovrky alebo 3D enginy podobné Doomu alebo Wolfensteinu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 16:28

jo, to ve flashi driv taky...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 09. 2010 16:32

Flash a JS jedno horšie ako druhé, Tatrabanka vraj ide robiť elektronické bankovníctvo vo flashi asi mením banku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 09. 2010 00:35

Ty blaho, mas pravdu, aj na stranke to maju napisane. Ale zase ist ku konkurencii, ktora ma snad dodnes obmedzenie na IE a Firefox fakt nehodlam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor