Mozilla Labs Gaming: chceme skutečné hry v prohlížečích

Synonymem webové hry je dnes jednoduchý Travian, nebo naopak Quake Live, který vyžaduje proprietární doplněk. Mozilla řekla dost – standardizované chce mít i hry.

Mozilla s velkou pompou odstartovala další projekt své technologické líhně Labs. Jmenuje se Mozilla Labs Gaming a chce najít způsob, jak zpopularizovat tvorbu webových her pomocí současných webových technologií. Prvním herním výkopem má být Game On 2010 Competition, který lidé z Labs představí koncem září. Soutěž o nejlepší webový herní projekt není první svého druhu, podobná klání totiž organizuje Mozilla poměrně často. Tentokrát ovšem chtějí lidé od červené pandy skutečně stát v centru nového odvětví.

Koncept webových her není nic nového

Webové hry v každém případě nejsou na internetu ničím novým, v různých podobách se totiž objevují už od devadesátých let minulého století. Za tu nejstarší je obvykle považovaná tahová strategie Earth: 2025, kterou má na svědomí Mehul Patel. Hra spatřila světlo světa v roce 1996.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Earth: 2025 a legendární budovatelská strategie Travian

Dnes lze webové hry rozdělit do dvou skupin. Na ty interaktivní, které jsou realizované některým z rich media doplňků jako Flash Player, Java applet nebo Silverlight, a na ty tradiční „HTML“, které využívají pouze výhod dynamického HTML a běžného skriptování (typicky třeba stále populární Travian).

Webové standardy pro webové hry

Ambice Mozilla Labs Gaming jsou ale přeci jen vyšší. Asi netřeba dodávat, že Mozilla nechce ani tak propagovat Flash Player nebo Silverlight, ale především otevřené a na výrobci nezávislé technologie. Mělo by to tedy být HTML5 video a zvuk, knihovna pro náročnější akcelerovanou grafiku WebGL, SVG/Canvas, API pro geolokaci a hromada nejrůznějších javascriptových frameworků.

Klepněte pro větší obrázek
Mozilla chce přesvědčit komunitu herních vývojářů,
že lze zábavu vytvářet (a konzumovat) i uvnitř webového prohlížeče

Zároveň si chce ale po vzoru ostatních Mozilla tak trochu i přihřát pomyslnou polívčičku, protože z dalších potenciálních technologií vyjmenovává třeba API pro rozpoznání náklonu displeje, které představila již ve starších sestaveních Firefoxu a které se mezi vývojáři nesetkalo s příliš velkou odezvou. Ne snad že by byla technologie špatná, nicméně své opodstatnění by našla snad jen na mobilech a tabletech, kde ovšem může Mozilla nabídnout zatím jen velmi nedodělaný mobilní Firefox Fennec.

Bude Quake Live příkladem?

V každém případě, ambice vstoupit s velkými hrami na web tu skutečně jsou. Za zmínku stojí třeba Quake Live a velkým příslibem je i Google Chrome OS, který, pakliže chce nabídnout srovnatelný obsah jako desktopový systém, musí na internet nahnat i herní zábavu.

Klepněte pro větší obrázek
Quake Live uvnitř prohlížeče nabízí prakticky stejný herní výkon jako jeho desktopový předchůdce.
Jen se budete muset spokojit s reklamou a proprietárním doplňkem pro několik málo vybraných prohlížečů

Prohlížeče dnes mají dostatečný výkon, chybí ale zkušenost a praxe. Ačkoliv každý z výrobců prohlížečů už představil nějaké to svoje „HTML5“ demo, ve kterém pomocí některé z výše jmenovaných technologií rozpohybuje trojúhelník a v dolním rohu se pochlubí vysokou obnovovací frekvencí FPS, skutečné multimediální aplikace, které by takto uměly vytížit prohlížeč a potažmo tedy i grafickou kartu nebo základní procesor, neexistují.

Přejme tedy týmu Mozilla Labs Gaming, aby našla své vývojáře a prohlížeče s velmi rychlým skriptováním (které ovšem běžné stránky neumí pořádně vytížit a tak se nezrychlí) prostor pro nové online hry, které se uživatelskou zkušeností vyrovnají s desktopem.

Témata článku: Technologie, Web, Prohlížeče, Programování, Hudba, filmy, seriály, Firefox, Hry, Mozilla, Quake, Earth, Game, Gaming, Silverlight, Canvas, Panda

31 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Hypoxy 12. 9. 2010 16:22:50
    jablka + hrusky = halusky
  • my_account 12. 9. 2010 13:09:51
    To ale nakódili tak, že zobrali port Quake v Jave, upravili ho aby...
  • my_account 12. 9. 2010 13:08:15
    To je síce zaujímavé ako technologické demo, ale do 60 fps na bohvieakom...
Určitě si přečtěte

Kde nejlevněji uložit 1 TB dat: Srovnali jsme aktuální ceny cloudových úložišť

Kde nejlevněji uložit 1 TB dat: Srovnali jsme aktuální ceny cloudových úložišť

** Srovnali jsme známá cloudová úložiště podle toho, kolik měsíčně zaplatíte za 1TB ** Ceny se pohybují od dvou stovek až po tisíc korun ** Google umožní uložit až 30 TB dat

18.  3.  2017 | Stanislav Janů | 113

Pojďme programovat elektroniku: Meteostanice, která bude díky Sigfoxu posílat stav počasí třeba z vrcholu Sněžky

Pojďme programovat elektroniku: Meteostanice, která bude díky Sigfoxu posílat stav počasí třeba z vrcholu Sněžky

** Příští roky budou ve znamení internetu věcí ** Podívali jsme se podrobně na síť Sigfox ** Takhle s ní komunikují krabičky z celé Evropy

19.  3.  2017 | Jakub Čížek | 17

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

** Jihokorejská společnost Hankook Mirae Technology vyrábí obří Mechroboty ** Jsou určené pro ovládání člověkem uvnitř ** V prodeji se objeví koncem tohoto roku za 200 milionů korun

20.  3.  2017 | Karel Javůrek | 18

Google představil nový Android O. Na co se můžeme těšit?

Google představil nový Android O. Na co se můžeme těšit?

** Google vypustil vývojářskou verzi nového Androidu ** Přinese lepší notifikace nebo prodlouženou výdrž ** K uživatelům se dostane na podzim

Včera | Stanislav Janů | 48


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C