Moderní cesty k licencím

Poslední dobou se stále častěji prezentacemi, články, weby a obchodními rozpravami mrská sousloví „jako služba“. Software, platforma, infrastruktura, IT... jako služba.

A dost možná, že se v tom sousloví skrývá tajemství. Tajemství, které odhaluje, proč stále častěji dochází k neshodám až konfliktům mezi „dodavateli“ a „odběrateli“ IT. IT totiž nemá být „jako služba“. IT je služba! Respektive: potíže nastávají právě tehdy, když IT službu neposkytuje, když si dodavatelé IT (lhostejno, zda interní či externí) neuvědomují dostatečně, že jejich posláním (či náplní jejich práce) je sloužit byznysu, podporovat jeho aktivity, především pak pomáhat mu vydělávat a šetřit peníze.

Okolo peněz se točí všechno. Ovšem nejde ani tak o to, kolik jich utratíte, jako o to, jak se vám vrátí – kolik na těch utracených penězích vyděláte. Prosté čím víc tím víc tady asi nefunguje. Amalgamem, který rozhoduje o návratnosti vložených peněz (všimněte si, jak se vyhýbám slovu investice), je rozum. Ano, ten totiž rozhoduje o tom, jestli peníze vložíme do smysluplných činností a aktivit, nebo jen do vzduchu za oknem své kanceláře na čtrnáctém poschodí.

Zadání a smysl

Má-li nějaká činnost být smysluplná, lze o ní jistě říci, že je cílená. Cílená = má definovaná očekávání, předem určené výsledky, k nimž má vést. Jste si jisti, že vaše IT aktivity mají jasně stanovené cíle? A že jste o nich ve shodě? Dodavatelé i odběratelé IT? Pokud si jisti jste, nezabere vám příliš mnoho času na nějaké poradě teď před koncem roku, nebo bezprostředně po začátku toho nového, tyto cíle rekapitulovat, ukázat, kam jste se v jejich plnění dostali a jak budete postupovat k světlým zítřkům dále. Jestli vám to připadá jako „špinavá marketingová praktika“, tak se neodříkejte. Hovoříme-li, jak je dnes radostným zvykem, o „interním zákazníkovi“, kterému IT oddělení dodávají své služby, pak nás nepřekvapí, že do zákazníka – má-li být spokojen – je potřeba nějaký ten marketing investovat.

Jestli si ovšem tak docela nejste jisti, že vaše společně definované cíle – aneb: Co má vlastně IT pro byznys dělat? – jsou natolik vágní, že by vám to zabralo ne 7 minut, ale dvě tři hodinové porady plné vášní a rozporů, tak ty porady ale hned naplánujte do svých kalendářů. Tedy do kalendářů vašich zadavatelů i svých. Když není definován cíl, nedá se do něj dojít! Víte to? Věřit, že náhodně trefíme někam, kde se nám bude líbit, to se dá na nedělním rodinném výletě uprostřed léta – ovšem ne tam, kde každý krok, každý úsek cesty, stojí desítky či stovky tisíc korun. (Jestli vám připadá, že přeháním, že do vašeho IT už několik let nikdo žádné stovky tisíc neinvestoval, mrkněte se třeba jen na výplatní pásku. I to jsou peníze, že? A pravidelně. Vcelku pravidelně… Každý měsíc.)

Bez dobrého zadání nemůže vzniknout dobré řešení. To nepřekvapí. Co mě překvapuje, je, jak často se v dnešní době zadání pro IT zužuje na větu: Hlavně ať nás to moc nestojí! V honbě za touto větou se pak často vytrácí původní smysl – Co nám to má přinést. V úspěšném finále to pak často moc nestojí, ale také to moc nedělá. Efektivita?? No comment.

Platby za IT

Vrátíme-li se zpět k původní úvaze: IT je služba. Službě sluší flexibilita, škálovatelnost (oběma směry, nejen do oblak), poplatky za její využití, nízké vstupní investice. Dnešní IT spotřebuje více peněz za software než za hardware. Z doby, kdy tomu bylo naopak, zvykli jsme si na to, že z investice do hardwaru umíme udělat pravidelné poplatky cestou leasingu. Teď by tedy bylo potřeba, umět něco podobného i se softwarem, který zasahuje do cashflow podniků ještě o něco rušivěji. Takové modely už dávno existují, jen se o nich stále málo ví. Pojďme si tedy zrekapitulovat, jak snadno zaměnit softwarové CAPEXy za ekonomům milejší a přijatelnější, a realitě byznysu lépe odpovídající OPEXy.

Máte v ruce plno karet. Microsoft ke svým třem stovkám produktů umí nabídnout i cca 15 různých cest, nákupních modelů.

Hledejte „S“

Ve všech modelech, o nichž chci zde psát, se totiž toto písmeno signifikantně vyskytuje. Symbolicky. Souvisí s tou službou, servisem…

Pronájemní smlouvy: Open Value Subscription aEnterprise Agreement Subscription

Tyto dva modely jsou určeny firmám, které chápou výhodu standardizace. Chtějí svým uživatelům poskytnout jednotné prostředí, protože tuší, že jeho správa je nejlevnější a jeho užitek vysoký, protože ti, kdo s ním pracují, se velmi efektivně podporují mezi sebou navzájem, učí se jeden od druhého, radí si, aniž by potřebovali kvanta telefonistů na hot-line – prostě neztrácejí čas. Zároveň si takové firmy nezavírají cestu k novinkám, protože si uvědomují, že software se mění podle potřeb trhu, na základě inspirace dané požadavky uživatelů a že se jim vlastnosti nových verzí budou hodit k tomu, aby byli rychlejší, úspornější, srozumitelnější, přesvědčivější, lépe komunikovali, měli situaci pod kontrolou.

Jak to funguje? Nabízejí se produkty ze standardní platformy, složené z operačního systému, Office a licencí pro přístup k základní sadě serverů (Windows, Exchange, Sharepoint, Lync, SC Configuration Manager a SC Endpoint Protection). Tím je zajištěna komunikace, spolupráce, péče o stanice a antivirové zabezpečení. Touto platformou se pokryjí všechna zařízení ve firmě. Jednou do roka. Stačí spočítat, kolik jich je (pokud více než 250, můžeme využít cestu Enterprise Agreement) a odvést platbu na 12 měsíců. Pokud počítače přibydou, neděje se nic – až do dalšího výročního počítání. Prostě je jen provozujete. Když ubydou, o dalším výročí jich nahlásíte méně. Ostatní produkty mimo platformu lze také pronajímat na roční bázi – pokud bude potřeba jiná skladba, jiné počty, jiné edice – všechno lze o výročí pohodlně změnit.

Online Services: Office 365, Windows Intune, CRM Online a ještě budou další…

Ještě větší volnosti lze využít tam, kde zvolíte již hotové služby poskytované přímo společností Microsoft. Platby jsou pak obvykle měsíční, závazek trvá jen první rok, pak již můžete ubírat i přidávat po libosti. Co je velmi málo známá, ale užitečná vlastnost licencí USL (User Subcription License, jak se říká licencím pro využití Online Services), že je lze v určitých případech využívat také pro přístup k vlastní infrastruktuře „on-premise“ a třeba také to, že produkt Office, který můžete touto cestou získat, není jen online, ale je nainstalován na počítačích – a to dokonce až na 5 PC a 5 zařízeních typu tablet/smartphone jednoho uživatele.

Služby poskytované Service Providers

Poskytovatelé služeb, kteří uzavřeli se společností Microsoft smlouvu SPLA (a je jich v Čechách a na Moravě už více než 200), vás mohou zbavit starostí o licence a legal compliance tím, že vám software poskytnou jako součást své služby – ať již půjde o hosting či outsourcing. I zde je možné navrhovat zajímavé a efektivní „přechodové“ kombinace licencí od poskytovatele s licencemi, které si zákazník pořídí či pořídil v jiných programech. Pozor však na situace, kde virtuální dedikované servery provozující licence z tradičních nákupních modelů „pobíhají“ po hardwaru sdíleném více nezávislými subjekty, klienty datacentra. To je povoleno jen za situace, kdy jsou tyto licence pokryty Software Assurance (je to speciální výhoda, nazývaná License Mobility through SA).

Splátkové smlouvy: Open Value aEnterprise Agreement

V názvu v těchto smluv písmenko S nenajdete. Snad je to, že jsou splátkové. V jistém směru u nich můžete užít větší volnosti (bez závazku pokrývat celou společnost), ovšem zase znají jediný směr: rovně a nahoru (nepočítají s tím, že by počítačů a licencí mohlo ubývat). I tak se po celou dobu trvání (tři roky) chovají jako služba – a tedy zase Opexy místo Capexů.

Správně počítáte

Tohle nebylo 15 modelů. A já prozradím, že ti nejlepší z nás jich umějí dát dohromady více než 18… A pak všelijaké permutace, variace, kombinace. S tím vším se už ovšem musí umět hrát. Ruka plná karet. S nimi se lze dopočítat výsledků, které se budou líbit jak oddělení IT, tak ekonomickému vedení společnosti. Namísto investice s neurčitou návratností můžeme poskytovat službu s rozloženými náklady.

Darina Vodrážková, Strategy Lead, DAQUAS (článek původně vznikl pro časopis softwarový QUAS)


Sledujte Živě na Facebooku

celkem 0

Poslední názory Názory



DEJTE NÁM TIP NA ČLÁNEK



Aktuální číslo časopisu Computer
  • Testy nejnovějších produktů na českém trhu.
  • Informace ze světa internetu i bezpečnosti.
  • Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.

Partnerská sekce pro IT profesionály
Microsoft TechNet/MSDN