Mobilní grafiky PowerVR zaútočí na herní konzole

Imagination Technologies představilo nový model extrémně výkonné mobilní grafiky PowerVR GT7900, která nabídne výpočetní výkon až 1,6 TFLOPS a podporu 4K.

Společnost Imagination Technologies se zabývá vývojem mobilních grafických čipů, které patří mezi nejvýkonnější, nejpokročilejší a nejefektivnější na trhu. I to je důvod, proč Apple používá grafické čipy řady PowerVR takřka u všech mobilních zařízení – od Apple TV, přes iPhone až po iPady.

V mobilním segmentu je hlavní efektivita a výdrž na baterii, takže maximální výkon musí být značně omezen. Imagination Technologies ale v rámci sedmé řady představilo i extrémně výkonnou variantu, která je určena pro malé herní konzole k televizi.

PowerVR Series7XT

Sedmá generace mobilních grafických čipů PowerVR s označením Series7XT je určena pro 14nm nebo 16nm technologii výroby. Spolu s pokročilejší architekturou se tak může opět posunout laťka výkonu, který mobilní čip může mít.

Klepněte pro větší obrázek
Přehled jednotlivých řad grafik PowerVR 7XT

Nejnižší řada PowerVR GT7200 se dvěma clustery a 64 ALU je určena především pro telefony střední třídy, 4K televize a settop boxy. Dvakrát větší počet clusterů (4) i ALU (128) má řada PowerVR GT7400, která je zaměřená na hi-endové mobilní telefony a automobily střední třídy. Grafiku z této řady lze očekávat v nadcházející generaci iPhonů (iPhone 6S/6S Plus?) – současné iPhony 6 a 6 Plus mají PowerVR Series 6 GX6450.

Čipy řady PowerVR GT7600 už se výkonem rovnají Xboxu 360 (přibližně 240 GFLOPS), ale jsou určené pro hi-endové tablety, ultrabooky a automobily. O trochu výkonnější je řada PowerVR GT7800, která má osm clusterů a 256 ALU. Čipy z této řady lze očekávat u další generace iPadů – současný iPad Air 2 používá PowerVR GXA6850.

Klepněte pro větší obrázek
Přehled modelů grafik PowerVR u mobilních zařízení od Applu

Nejvýkonnějším modelem, který je určen pro notebooky, mikroservery a herní konzole, je PowerVR GT7900.

PowerVR GT7900 a výkon až 1,6 TFLOPS

Čipy řady PowerVR GT7900 mají celkem 16 clusterů (USC – Unified, Shading Clusters) a 512 ALU (Aritmeticko-logická jednotka). Samozřejmě podporují technologie sedmé generace, mezi které patří například OpenGL ES 3.1 s AEP, což jsou další rozšíření pro systém Android. Podporována je hardwarová teselace, kompresní standardy pro HDR textury, ASTC (LDR), 10-bit YUV, DirectX 11, OpenCL 1.2, OpenGL 4.4, HPC a další.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na frekvenci 800 MHz (16 nm, FinFet+) zvládne čip PowerVR GT7900 poskytnout výkon až 1,6 TFLOPS (FP16) a 800 GFLOPS v módu FP32. To je 2,6× více než u starší generace.

Klepněte pro větší obrázek

Čím se Imagination Technologies chlubí a upozornil na to v prezentaci i Apple, je stálý výkon, který je dostupný i při vyšší teplotě. Jak je vidět ve srovnání, i když se konkurenční čipy chlubí vysokým výkonem, nedokáží ho se zvyšující teplotou udržet a velmi rychle klesá na méně než polovinu.

Klepněte pro větší obrázek
Propad výkonu při reálném hraní a zahřívání u konkurenčních řešení

Typickým klamem tak mohou být nejrůznější testy, kdy takové čipy ukáží vysoký výkon, ale jakmile reálně budete hrát graficky náročnou hru, za pár minut dojde k poklesu výkonu z důvodu vyšší teploty.

Klepněte pro větší obrázek
Úsporná technologie PowerGearing

Čipy PowerVR a architektura Rogue má v tomto směru náskok díky úsporné technice PowerGearing, která umožňuje zcela vypnout nepotřebné části čipu při vysokém vytížení. Navíc i v rámci úsporného režimu je čip PowerVR GT7900 schopen nabídnout výpočetní výkon 1 TFLOPS (FP16). Pro použití v superpočítačích lze implementovat i podporu FP64.

Cílem jsou malé a levné herní konzole

Imagination Technologies nový čip PowerVR GT7900 cílí především pro malé herní konzole k televizi. Jak je vidět z návrhu, grafiku lze kombinovat s čtyřjádrovým procesorem MIPS i6400 (podpora Android 5.0 Lollipop), VPU jednotkou pro dekódování a enkódování videa (PowerVR Series5), kterou lze využívat i pro nahrávání obrazu při hraní a specializovaným ISP (PowerVR V2500).

Klepněte pro větší obrázek
Kompletní řešení pro malou herní konzoli

Nechybí ani kvalitní zvuk (MIPS MCU), bezpečnostní modul (Ensigma NPU) a hardwarová virtualizace i pro současný běh více zcela oddělených operačních systémů. Čip si poradí i s rozlišením 4K Ultra HD v 60 snímcích za sekundu.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka grafiky v technologickém demu

Pro bezdrátové spojení je připraveno RPU (Ensigma Explorer) s podporou Wi-Fi 802.11ac (2×2) i Bluetooth 4.0. Díky tomu, že Imagination Technologies koupilo MIPS, může poskytnout kompletní řešení pro stavbu zařízení.

Nové možnosti čipu budou prezentované na letošním GDC, přičemž už v rámci technologického dema Dwarf Hall lze vidět několik zajímavostí. V jednu chvíli se ve scéně nachází přes milion trojúhelníku, k vidění je spousta dynamických světel, efektů, dodatečné zpracování obrazu, HDR a další. Výrobci by měli uvést první zařízení možná ještě v tomto roce.

Témata článku: Hardware, Technologie, Mobility, Herní konzole, Herní konzole na televizi, Televize 4k, Televize s androidem, Android 4.4, Lollipop, iPhone 6 Plus, 4K TV, Herní konzole na tv

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 27. 2. 2015 12:36:02
    Posedlost mobilitou mi uniká, ale nebudu ji nikomu brát (já chodím ven do...
  • Johny233 27. 2. 2015 12:33:52
    tak googlim abych se nekde podival na to demo... a co nenajdu :D...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

27.  4.  2017 | Karel Javůrek | 7

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5