Ministerstvo dopravy chce data ze železnic. Chystá se databáze cestujících včetně jména, fotografie a dalších údajů

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 144

Názory k článku

05. 12. 2019 01:06

Orwell 84
To bylo křiku že něco podobného zavádí komunistická Čína 😮🇨🇳Doufám že zákon obsahuje výši (valorizováneho) odškodného pokud
Dopravce špatně zabezpečí data a ta uniknou nebo pokud k nim kdokoliv získá pristup ... + tato šikana by neměla platit dříve
než bude možné podávat společné hromadné žaloby
nebo to již lze?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 12. 2019 17:27

Elektronickou jízdenku bych si spíš představoval jako kartičku s čipem, kterou bych si nabil nějakou částkou (třeba 1000,- Kč). Po vstupu do vlaku by se automaticky označila nástupní stanice a následně i výstupní po opuštění vlaku. Systém by si zároveň podle ujetých kilometrů odečet cenu jízdného. Člověk by nemusel nikde sdělovat odkud kam chce jet, prostě by jel a cena by se vypočetla po skončení jízdy. Kartička by klidně mohla být zcela anonymní a nebo na jméno. Tak by nebylo co kopírovat a klidně by se kartička mohla sdílet (jen by to ty ujeté kilometry rychleji odečítalo... stejně tak pokud by se někomu podařilo čip zkopírovat, tak by se jen z nabitého účtu peníze odečítaly rychleji). V databázi ČD by mohly být jen údaje o kódu karty a nabité částce (případně plus zahashované údaje o držiteli)
- Nějaký takový projekt tvořte a ne jak sbírat data od lidí a sledovat kam kdo cestuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
04. 12. 2019 12:58

Tak technologické řešení jak to udělat bez osobních údajů vždycky je.
Pokud chybí ochranné prvky, stačí vyvořit (vytisknout ticket - např. QR kód) a na stanici si z automatu vyzvednout anonymní jízdenku s ochrannými prvky po zadání hesla, které na ticket vytištěno nebude. S ohledem na to, že pro EET stejně musí být internet dostupný kdekoliv, tak zajištění aby si uživatel mohl vytisknout jízdenku pouze jednou zase až takový problém nebude.
Toto opravdu vypadá napsáno za účelem sledování lidí obdobně jako v Číně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
04. 12. 2019 12:17

Hned první žaloba na základě GDPR tento požadavek okamžitě rozmete na kusy. Není to ani oprávněný zájem, ani nezbytnost pro zajištění služby. Jediné, co by bylo ospravedlnitelné, je základní identifikátor jednotlivce a nějaký průkaz totožnosti k prokázání.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
tc
04. 12. 2019 11:49

A všechno to bude uloženo někde v plaintextu, takže se za měsíc po zprovoznění dozvíme, že uniklo 100.000 jmen, adres a čísel účtů včetně doby platnosti karet a že s tím mají lidi hned něco dělat, než je někdo okrade.
Oficiální vyjádření pak bude, že se sice něco takového mohlo stát, ale nikdo s tím nemohl počítat a že na nápravě se pracuje a určitě se to do pár měsíců vyřeší a do té doby nedoporučují lidem kupovat jízdenky online.
Celý systém příjde na pár set milionů a zabezpečení (které nebude fungovat) na dvojnásobek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
04. 12. 2019 09:58

Nevim proc tak vyšilujete... jestli vam to vadi, tak si proste kupujte listky u pokladny jako za komancu nebo jezdete s jinyma dopravcema, problem solved :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
04. 12. 2019 08:41

Ono to není obava ale spíš už reakce na podnikavé studenty a seniory kteří se pokoušeli jízdenky které mají se slevou prodávat dál. Proto třeba intenzivní kontrola jízdenek s dokladem totožnosti a studenským průkazem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 12. 2019 00:14

Já bych v tom zase takový problém neviděl: cestující už dnes hojně užívají slevové zákaznické karty (in-kartu ČD, různé časové tramvajenky, atd.), kde jsou všechny jejich údaje též. A když si koupí elektronicky jízdenku, tak jsou všechny jejich údaje spřažené s touto transkakcí též.Jenom mi přijde nesmírně neefektivní celý ten systém "konkurence" na drahách v situaci, kdy stejně o žádnou konkurenci nejde, protože jsou téměř všechny tratě "objednávány" (tedy placeny) státem nebo samosprávou, takže stejně na většině tratí bude jezdit jen jediný dopravce. Jinými slovy: státu to nic nepřinese, protože bude platit stejně, navíc kvůli tomu má enormní náklady (a to jak počáteční, tak trvalé provozní) s plánováním a integrací odbavovacích systémů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 12. 2019 22:41

To si delaji prdel. Nahodou prihlasovaci udaje k memu bankovnictvi potreba nejsou???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 12. 2019 21:33

aa niekto bol na dovolenke v cine

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 12. 2019 21:06

tak že ani komunistická STB neměla tak lidi po drobnohledem jak v dnešní době , všude chtějí průkazky , to nestačí tak dávaní kamery na ulice . letiště ,kamery jsou už všude , kontrola přes Facebook , prostě kde se člověk hne je demokraticky , sledován !!!možná na Marsu by byl trochu klid !!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 12. 2019 21:01

zajímalo by mě. proč. Kdo to protlačuje .Ale jsou tam věci až ka pláči. že se tedy jakože to zmírní, že ti co si ji zakoupí, ale nepojedou, jakože to prý vymaže.... Kdo tomu má věřit?
Proč je obava ze sdílení jízdenek? Nebo někdo "využil" příležitost že se chystají jednotné jízenky (čd vs. zbytek republiky) a viděl v tom šanci prosadit tohle?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 12. 2019 20:00

Na vývoji tohoto systému se přímo podílím, takže dovolte uvést na pravou míru.Novela zákona vyjmenovává celý scope systému, což ale neznamená, že jsou to automaticky povinné údaje. Takže jak je to skutečně:- Protože jízdenka bude zcela otevřená a flexibilní (tedy ne vázaná na konkrétní sedadlo konkrétního vlaku), musí se nějak zabránit jejímu kopírování. U papírových jízdenek z pokladny je to jednoduché, protože je chrání přímo papír s ochrannými prvky. U e-jízdenek je ale problém, protože se dají namnožit. Proto je ochranným prvkem personalizace – vazba na jméno cestujícího.- E-jízdenku lze koupit bez registrace - pak stačí jméno a e-mail, kam se pošle PDF; nebo v mobilní appce ani to ne. Retence takových dat je rok kvůli zákonné lhůtě na podání reklamace + rezerva na vyřízení. Samozřejmě lze vždy zažádat dle čl. 17 GDPR o výmaz.- Systém bude nabízet i neomezené časové jízdenky, třeba rok neomezeného ježdění po celém Česku. V těchto případech budou personalizované úplně všechny jízdenky, aby nešly půjčovat.- Když vás ve vlaku kontrolují s personalizovanou jízdenkou, musíte nějak prokázat totožnost. Běžně to bude osobním dokladem, ale půjde třeba použít i In Karta. Pokud je to příliš velký vopruz, nabídneme možnost vložit si do appky "napevno" svou fotku, a pak se prokazovat jen telefonem. Fotky budou uloženy lokálně v zařízení a nebudou se ukládat na server, protože o ně ani nikdo nestojí.Takže to je celá senzace a kdyžtak se ptejte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (74)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 12. 2019 18:36

Mhm .. .datum, cas, OD/KAM, cena jizdneho (tj. i jestli je to dite/student/duchodce) musi stacit. Jmeno nerekne vubec nic, .. navic je to osobni udaj.At nevymejslej blbosti a koukaji makat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
03. 12. 2019 18:15

Kdysi jsem na škole měl InKartu, ale pochybuji, že z té doby mají ČD nějaký záznam. Dnes kupuji lístek u pokladny, případně dokupuji třeba první třídu u průvodčího (lze, jen nesmí mít člověk línou hubu), což je vlastně už také minulost, leze do ní kde kdo, takže naprd. No a pokud si chce ministerstvo hrát na velkého bratra, pak má smůlu, protože budu kupovat u průvodčího (za socialismu bylo naprosto normální, že jste si koupili lístek až ve vlaku, nebylo to považováno za černou jízdu, ano, když jste pak nechtěli platit, vyhodili vás „švestky”* na další stanici) a v automatech, které jsou v civilizovaném světě skoro na každé zastávce.
* železniční policie

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
03. 12. 2019 17:01

Jizdenky jsem vzdy kupoval na nadrazi u pokladny a vzdy budu i nadale.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
03. 12. 2019 16:54

Teď už stačí jen po vzoru Číny zakázat cesty vlakem "nepohodlným osobám". Třeba před koncertem, nebo sportovním utkáním.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
03. 12. 2019 16:39

"A takhle začíná totalita..." Blbost, tohle je už extrémismus v plném proudu!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 12. 2019 15:48

dneska nam vezmou sul a zitra nam budou holit hlavy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 12. 2019 15:48

Apríl je až za dlouho, takže pokud je to pravda, tak je to další důvod, proč vlakem nejezdit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (16)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor