Microsoft Kinect: nová éra, tělo jako ovladač

Na trhu se konečně objevilo nové snímací zařízení Kinect od Microsoftu, které umožňuje ovládání i hraní her na konzoli Xbox 360 pouze pomocí vašeho těla a hlasu.
Microsoft Kinect: nová éra, tělo jako ovladač

Periferní zařízení v podobě herních ovladačů měla vždy nějaká tlačítka, klouby nebo směrovací kříže. Se zařízením jsou spojeny pomocí metalického kabelu, díky čemuž je přenos elektrických signálů okamžitý a snadný ke zpracování. Různé herní konzole se vyznačovaly různými herními ovladači, které více či méně pasovaly do ruky.

Menší revoluci současných let spustilo až Nintendo s Wii, které představilo speciální herní ovladače s akcelerometrem, které pomocí bezdrátových signálů (včetně jednoho infračerveného snímače) posílaly herní konzoli údaje o umístění a pohybu ovladače. To umožnilo první relativně zábavnou interakci s herním prostředím. Velký úspěch, který překonal i současné hráče na trhu jako Sony (PlayStation) nebo Microsoft (Xbox), dával tušit, že tento systém dokáže zaujmout i velkou část uživatelů, kteří běžně hry nehrají.

Konkurence dlouhou dobu nebyla schopná zareagovat, první řešení se tak začíná objevovat až nyní, ale na rozdíl od konzole Wii, hlavně coby doplněk současných konzolí. Zatímco Sony se zaměřilo na vylepšení systému Wii pomocí speciálního ovladače, který je snímán infračervenou kamerou s vyšší přesností, Microsoft zvolil náročnější a z vývojového hlediska i mnohem dražší cestu.

Kinect alias Projekt Natal

V roce 2009 na veletrhu E3 Microsoft poprvé představil projekt s kódovým označením Natal, který měl způsobit doslova revoluci v oblasti interakce s konzolí. Nejednalo se totiž o žádný speciální herní ovladač, ale sofistikovaný snímací systém, který dokázal sledovat celé tělo ve všech směrech. Před pár dny tak byl oficiálně uveden na trh systém již pod oficiálním názvem Kinect, který se připojuje ke stávající konzoli Xbox 360.

microsoft_kinect_image.jpg

Zařízení Kinect nepatří mezi žádné jednoduché kamerky, které snímají obraz a software se poté stará o rozpoznávání 2D snímků. Vývoj Kinectu si vyžádal investice v řádu stovek milionů dolarů, nejen ze strany hardwaru, ale také softwaru. Na přední straně poměrně lehkého těla se nachází dvě kamery a jeden infračervený vysílač.

aT2uupuVXHnJKTsU.jpg

Prostřední CMOS snímač je klasický jako známe z webkamer, je tedy barevný (RGB 32bit), přičemž jeho rozlišení je pouze VGA (640 × 480) s rychlostí 30 snímků za sekundu. Na jedné straně se pak nachází infračervený vysílač a na druhé monochromatický (16bit) snímač těchto infračervených fotonů s rozlišením 320 × 240 (také zvládne zpracovat 30 snímků za sekundu). Tato kombinace zajišťuje měření vzdálenosti od zařízení, díky čemuž lze využít prostorové informace o hráči pro použití ve hrách nebo u gest. Technologie však nestojí na přesném měření vzdálenosti podle doby návratu fotonů (Time-of-flight), ale na jednodušším snímání deformace vyslaného „obrazu“, který se porovná s původní (vyslanou) verzí. Snímače nejsou vůbec malé jako například u mobilních telefonů, ale poměrně velké a disponují i autofokusem.

eORRRALtniStOpl3.jpg xKZqFJXNYEGTvYbI.jpg
Kompletní rozborku si můžete prohlédnout na stránkách iFixit

O zpracování obrazu ze všech senzorů se stará SoC čip od společnosti PrimeSense, která tento systém dodává i pro další zařízení. Nečekaně kvalitní je také zpracování zvuku, které je zajišťováno pomocí čtyř mikrofonů (tři jsou na pravé straně a jeden na levé), které jsou nasměrovány směrem dolů (16bit/16 kHz). Tato kombinace by měla zajistit kvalitní rozpoznávání hlasu i jeho přesnější určení v prostoru a také výrazné snížení šumu. Horní část se senzory a většinou elektroniky je navíc vybavena malým motorkem, který dokáže v omezeném rozsahu naklánět a natáčet zařízení dle potřeby, Kinect vás tak dokáže sledovat i když měníte pozice. Celková spotřeba je téměř 12 W, uvnitř tak nechybí ani malý ventilátor, který se stará o proudící vzduch skrze celou elektronickou část. Microsoft se zřejmě poučil z problému RROD u samotných konzolí Xbox 360, které se kvůli nedostatečnému chlazení přehřívaly.

Tělo místo ovladače

Systém je schopný u jednoho uživatele snímat na celém těle až 20 specifických bodů, pro hraní je schopen zpracovat maximálně dva aktivní hráče současně, pasivně pak další čtyři (vše se odvíjí od výkonu nutného ke zpracování dat). Ideální vzdálenost je mezi 1,2 m až 3,5 m, přístroj je samozřejmě nutné při prvním spuštění nebo změně podmínek kalibrovat. Vývojářům se podařilo snížit i výpočetní náročnost zpracování získaných dat pro hry a aplikace, dle vyjádření se hodnoty pohybují pod hranicí 10 % celkového výkonu tříjádrového procesoru v Xboxu 360, nějaký výkon tak tento systém procesoru ubere, nejedná se však o významné vytížení.

Content_70.7.jpg Content_63.6.jpg

Relativně dobrá citlivost umožňuje procházet různými menu a volbami pouhým ukázáním, svým způsobem se tak tento způsob podobá futuristické technologii z filmu Minority Report. Výhoda je ve výběru, pokud totiž nechcete, můžete použít klasický drátový či bezdrátový ovladač, což je i jediná možnost, jak hrát většinu již uvedených her. Hry musí být na tento systém pochopitelně uzpůsobené, zatím jsou k dispozici pouze jednoduché, ale zábavné hříčky, u kterých jste nuceni se alespoň trochu pohybovat.

Díky hlasovým příkazům můžete i snadno ovládat multimediální funkce konzole, například pro přehrání hudby nebo filmu. Kameru snímače lze provozovat i na videohovory.

Budoucnost a kompatibilita s Windows 8

Technologie jako taková je tu a vzhledem ke komplexnosti, je až nečekaně levná. Microsoft prodává Kinect za cenu 150 USD (přibližně 3 500 Kč s DPH). Využití pro hraní je sice dobré, ale ještě je co zlepšovat. Lze jen těžko usoudit, zda lze pomocí novější verze firmwaru vylepšit odezvu, která není úplně okamžitá, ale určitá optimalizace je většinou možná vždy.

I když je to trochu předbíhání, v budoucnu by se mohly objevit i lepší modely s pokročilejší hardwarovou výbavou, která by zahrnovala vyšší rozlišení čipů a vyšší snímkovací frekvenci. To by mohlo umožnit zcela přesné a okamžité reakce s virtuálním prostředím. Z tohoto pohledu je tento systém určitě jedna z budoucích technologií, která bude hrát velkou roli v ovládání spousty zařízení. Není totiž nic jednoduššího, než ovládání hlasem či pohybem ruky. Nepotřebujete totiž žádné další zařízení v podobě ovladače, který musí být navíc vybaven baterií a kvůli zákonu schválnosti je ve většině případů na jiném místě, než kde jste jej nechali.

Jak jste se mohli přesvědčit ve včerejší bleskovce, na světě už začala honba za využitím Kinectu i pro další úlohy a spojení s počítačem. Díky USB připojení lze předpokládat i možnost využití na běžném počítači, problém je pouze nutnost rozšifrování dat a jejich použití pro nové a nevšední projekty.

Zařízení tohoto typu totiž skýtá široké možnosti využití a to nejen z oblasti zábavy. I proto zákulisní informace hovoří o nativní podpoře stejné nebo podobné technologie v příští verzi operačního systému Windows. Možná se tak konečně dočkáme funkčního a použitelného přihlašování pomocí tváře či hlasu, nebo další dimenze v oblasti ovládání prostředí počítače.

Kinect v redakci

Včera dorazil Kinect také do redakce našeho partnerského herního webu Doupě.cz. Hned jsme si nové ovládání vyzkoušeli a Tomáš Holčík vám na videu předvede, jak si počínal při svých prvních hrátkách s Kinectem:

Článek patří do rubrik: Microsoft, Hardware, Technologie


17 komentářů

Diskuze

  • Petr Válek , 13. 11. 2010 11:23:23
    Nápad je to skvělí a Microsoft se zase zlepšil...Ale spíš je to pro víc...
  • niki1304 , 11. 11. 2010 11:42:43
    Zdravím všechny, musím se přidat do diskuze protože jsem si sám včera...
  • uzivatel_cz , 11. 11. 2010 11:09:47
    Pekny kousek a na rozdil od jinych podobnych je pravdepodobne, ze...

Další podobné články


5 věcí, které jste o své tiskárně nevěděli, ale dost vás překvapí

5 věcí, které jste o své tiskárně nevěděli, ale dost vás překvapí

** Víte třeba, proč mají tiskárny na zapínacím tlačítku nejčastěji kosočtverec s čárkou? ** Nebo co může mít tiskárna společného s rychlovarnou konvicí?

Včera | Janů Stanislav | 43

Herní nálož u MSI: notebook s desktopovými GTX 980 ve SLI a počítač v batohu pro pohodlnější VR

Herní nálož u MSI: notebook s desktopovými GTX 980 ve SLI a počítač v batohu pro pohodlnější VR

** MSI dokázalo do notebooku zakomponovat dvojici desktopových karet GTX 980 ** Při hraní ve VR budeme nosit počítač na zádech ** MSI oficiálně ukázalo GTX 1080

Včera | Janů Stanislav | 6


Aktuální číslo časopisu Computer

Testy nejnovějších produktů na českém trhu.

Informace ze světa internetu i bezpečnosti.

Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.