Megatest: Špičkové AGP grafiky pro starší počítače

Přestože se ještě do nedávna zdálo, že grafickým kartám do stařičkého AGP slotu definitivně odzvonilo, rozhodli se výrobci grafických karet s čipy nVidia právě pro něj uvést karty GeForce 7600 GT a 7600 GS. Jak změnil příchod dvou novinek s výborným poměrem výkon/cena situaci na poli stávajících AGP karet? Má jejich koupě smysl? V první části velkého testu si představíme šestici nejvýkonnějších grafických karet, které dnes ještě do AGP slotu seženete.
Kapitoly článku

Sapphire Radeon X800 GTO 256 MB AGP

Klepněte pro větší obrázek

Tento Radeon s jádrem R480 je velmi oblíbenou kartou pro svou vysokou přetaktovatelnost, zvláště podaří-li se vám odemknout 4 nevyužité pixel pipeline. Výkon Radeonu X850 XT, který má stejné jádro, z něj však nedostanete kvůli pomalejším 2,0 ns pamětem (X850 XT má 1,6 ns). Tato karta může mnoho hráčů odradit díky chybějícímu shader modelu 3.0, bez kterého nelze u her zapnout řadu efektů včetně HDR (dynamické osvětlování). Radeon X800 GTO v podání firmy Sapphire má středně hlučný ventilátor, jehož otáčky ale jdou díky utilitě ATI Tool snížit. K této grafické kartě je dodávána kompletní kabeláž a softwarový DVD přehrávač CyberLink PowerDVD 6. Nechybí ani DVD se čtyřmi ukázkami her (Brother in Arms: Road to Hill 30, Prince of Persia: Warrior Within, Tony Hawk’s Underground 2 a Richard Burns Rally), z nichž si můžete vybrat dvě, které se po zadání přiložených kódů stanou hrami plnými.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Sapphire Radeon X800 GTO
4 147 Kč s DPH
100Mega Distribution
www.100megadistribution.cz
Velikost a typ pamětí 256 MB DDR3
Latence a výrobce pamětí 2,0 ns Samsung BGA
Frekvence jádra [MHz] 400
Frekvence pamětí efektivně [MHz] 984
Propustnost pamětí [GB/s] 31,5
Rychlost transformací [trojúhelníků/s] 600 milionů
Max. fillrate (multi-texturing) [Mtx/s] 4 800
Grafický čip R480
Výrobní proces 130 nm low-k (TSMC)
Počet tranzistorů 160 milionů
Šířka paměťové sběrnice 256 b
Počet pixel/vertex shaderů 12/6
Textur/pixelů/Z-vzorků za takt 12/12/12
Vertex shader 2.0
Pixel shader 2.0b
Anti-aliasing 2× 4× MSAA 6× Sparse, 4× 8× 12× Temporal AA, Adaptive AA
Anizotropní filtrování maximálně 16:1, trilineární + anizotropní
Integrované RAMDAC 2× 400 MHz, 10b
Výstupy a vstupy S-Video
Sběrnice PEG ×16
Příslušenství Kompozitní výstup, komponentní výstup, D-Sub do DVI adaptér, 2× velký Molex redukce, cinch–cinch kabel, S-Video–S-Video kabel
Software CyberLink PowerDVD 6 2CH
Hry Možnost výběru dvou plných her
Subjektivní hlučnost středně hlučná
Otáčky ventilátoru lze regulovat programem ATI Tool

 

Sapphire Radeon X1600 Pro 512 MB AGP

Klepněte pro větší obrázek

Další karta z dílny ATI se již může pochlubit shader modelem 3.0, který využijete v modernějších hrách. Měli jsme k dispozici pouze její 512 MB verzi, která má však stejný reálný výkon jako běžnější a o 500 Kč levnější 256 MB verze. Je tomu tak, protože u takto výkonné karty nemáte 512 MB videopaměti vůbec šanci využít. Radeon X1600 je odvozen od Radeonu X1900, který má hodně společného s grafickou kartou v herní konzoli Xbox 360 od Microsoftu. Radeon X1600 je vlastně čtvrtinou X1900. Má tedy na dnešní dobu velmi dobrých dvanáct prováděcích jednotek pro pixel shadery, ale jen čtyři vykreslovací jednotky (RBE). To znamená jediné - Radeon X1600 bude vzhledem ke své ceně excelovat v moderních hrách s hustým použitím shaderů. Naopak ve hrách náročných na hrubý výkon (přesněji fill-rate, například Unreal Tournament 2004) oslnivý výkon nečekejte. Originální chladič od Sapphire je sice mírně hlučný, ale opět lze jeho otáčky podle potřeby snížit na přijatelnou úroveň díky programu ATI Tool.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sapphire Radeon X1600 Pro
4 097 Kč s DPH
100Mega Distribution
www.100megadistribution.cz
Velikost a typ pamětí 512 MB DDR2
Latence a výrobce pamětí 2,5 ns Infineon BGA
Frekvence jádra [MHz] 500
Frekvence pamětí efektivně [MHz] 810
Propustnost pamětí [GB/s] 13,0
Rychlost transformací [trojúhelníků/s] 738 milionů
Max. fillrate (multi-texturing) [Mtx/s] 2 000
Grafický čip RV530
Výrobní proces 90 nm (TSMC)
Počet tranzistorů 157 milionů
Šířka paměťové sběrnice 128 b
Počet pixel/vertex shaderů 4(12)/5
Textur/pixelů/Z-vzorků za takt 4/4/8
Vertex shader 3.0
Pixel shader 3.0
Anti-aliasing 2× 4× MSAA 6× Sparse, 4× 8× 12× Temporal AA, Adaptive AA
Anizotropní filtrování max. 16:1, trilineární + HQ anizotropní
Integrované RAMDAC 2× 400 MHz, 10b
Výstupy a vstupy S-Video
Sběrnice PEG ×16
Příslušenství Kompozitní výstup, komponentní výstup, D-Sub do DVI adaptér, malý + velký Molex redukce, cinch–cinch kabel, S-Video–S-Video kabel
Software CyberLink PowerDVD 6 2CH
Hry Možnost výběru dvou plných her
Subjektivní hlučnost mírně hlučná
Otáčky ventilátoru lze regulovat programem ATI Tool

Témata článku: Video, Software, Sapphire, Cinch, Vertex, Cyberlink, Trackmania, Arms, Serious Sam, Legends, Hawk, Underground, Warrior, Prince, Brother

74 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pali 24. 8. 2007 15:22:36
    Zdravim ;) Je uz sice nejaky cas po uverejneni tohto prispevku, ale prave...
  • Steve 26. 2. 2007 20:45:02
    cywe, láme se mi logickej obvod v mozku
  • geedee 6. 2. 2007 16:27:24
    Hochu, ty to v tý hlavě máš řádně probraný...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

27.  4.  2017 | Karel Javůrek | 9

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

** Zkraje roku unikly na internet snímky nového prostředí Neon ** Součástí Windows by mohlo být už na podzim ** Komunita grafiků na webu nespala a začala si hrát

26.  4.  2017 | Jakub Čížek | 60

Jak funguje Apple Liam: Robot, který umí recyklovat staré iPhony

Jak funguje Apple Liam: Robot, který umí recyklovat staré iPhony

** Apple zveřejnil detaily, jak funguje robotický systém Liam pro recyklaci iPhonů ** Jeden Liam zvládne rozdělat i na ty nejmenší díly 1,2 milionů iPhonů ročně ** Liam je důležitým prvkem k tomu, aby Apple mohl vyrábět pouze ze stoprocentně recyklovaných materiálů

24.  4.  2017 | Karel Javůrek | 21


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5