Marek Prokop: Pionýr českého internetu

Marek se před rokem odstěhoval z Prahy do divočiny, kde chystá legendární přednášky o SEO, se kterými pak podniká úspěšné výpady do civilizace. Tag rozhovor.

Marek Prokop.pngMarek Prokop patří k českému internetu od jeho kostrbatých začátků. Je přední expert na webový marketing, SEO a copywriting, které školí pod hlavičkou firmy Prokop software. Spoluzakládal firmy, které dnes velmi významně ovlivňují tvorbu obsahu na českém webu: Dobrý web (2003) a H1.cz (2005).

<Bílý potok>

V Bílém Potoce žiju už rok a stále jsem z toho nadšený. Splnil jsem si dva sny: hory a 200 let starý dům. Obojí úžasně inspiruje. V Praze a středních Čechách jsem se topil v civilizaci staré přes tisíc let. Tady chodím krajinou, kterou lidé začali osidlovat až sto let poté, kdy Cortés dobyl Mexiko. Divočina.

<white hat × black hat SEO>

Já ty barvy rozlišuji spíš tři. Za opravdové black hat SEO obvykle označuji jen to, co škodí někomu třetímu – hackování cizích webů, komentářový spam v cizích diskusích apod. To nikdy nedělám a klientům to nejen nedoporučuji, ale ani bych nepracoval s těmi, kteří si tuhle cestu zvolí.

Na opačném konci jsou white hat metody. Většinou se definují tím, že jsou v souladu s doporučením vyhledavačů, ale mně se na nich nejvíc líbí to, že kromě ovlivňování výsledků hledání vytvářejí i nějaké trvalejší hodnoty. Proto bývají dlouhodobě nejefektivnější.

Marek Prokop SEO.png
Marek Prokop a jeho SEO

Někde mezi jsou metody, které porušují pravidla vyhledavačů, ale jinak nikomu dalšímu neškodí. Morálně s nimi nemám problém, protože na svém webu si může každý dělat co chce. Klientům je ale doporučuji jen velmi výjimečně, protože se pro běžné weby moc nehodí. Nebuduje se jimi nic reálně užitečného a vlastně jdou i proti duchu SEO: místo aby do nejistého prostoru hledání vnášely více jistoty, zvyšují riziko nestability výsledků.

<copywriting>

Dobrý copywriting jsou emoce konstruované analytickými postupy. Sám jsem napůl intuitivní a napůl analytický typ, a proto mám copywriting tak rád. Taky by se dalo říct, že copywriting je sviňárna, protože manipuluje s lidmi. Asi je tedy ve mně i kus sviňáka, ale snažím se v tomto ohledu krotit.

<úspěch Facebooku>

Před časem jsem napsal, že úspěch Facebooku tkví v tom, jak snadno s ním jde vytvořit svět, ve kterém vás všichni mají rádi a myslí si totéž co vy. Možná to zní jen jako povrchní bonmot, ale mně to připadá hodně důležitý úhel pohledu ve vztahu k tradičním médiím.

Noviny čím dál méně píší to, co je důležité, a čím dál více to, co chtějí čtenáři slyšet. Místo aby názory čtenářů utvářely a měnily, jen zesilují ty, které už mají. Vlastně už ani se skutečnými názory moc nepracují. Spíš slouží jako zesilovač již existujících emocí. Jenže v tomhle jsou sociální média typicky reprezentovaná Facebookem mnohem lepší, protože si v nich každý může snadno namíchat přesně ty emoce, na které je naladěn.

Tím, že tradiční média bojují s Facebookem jeho vlastními zbraněmi, páchají sebevraždu.

<vědět × umět>

Jo, to je moje pedagogické trauma. Učím lidi SEO, copywriting a různé marketingové taktiky. K tomu všemu jsou potřeba znalosti a dovednosti. Umím jim dát ty znalosti, ale stále mi moc nejde předávat i dovednosti.

Nejvíc je to asi vidět na psaní. Copywriter musí dokonale vládnout jazykem, musí mít nápady, musí mít soudnost. Vlastně by se asi neměl pokoušet psát nikdo, kdo v mládí nepřečetl stovky dobrých knih. Přesto se pokouší. Neumí to, já mu dám znalosti a on to ani pak neumí.

Lidé dnes asi chtějí výsledky moc rychle. Někteří jsou kvůli tomu ochotni i tvrdě pracovat, ale nesmí to trvat moc dlouho a zásadně přeskakují základy. Jenže bez pečlivě vybudovaných základů lze hodně vědět, ale nejde umět.

<geek tr&s>

Myslím, že geektr&ský manifest mluví za vše. :-)

geek tr&s.png

<psi>

Kdesi jsem četl, že psi jsou druhý lidem nejpodobnější živočišný druh. První jsou prý husy. Netuším, zda je to pravda, ale mám pocit, že čím víc poznávám psy, tím víc rozumím lidem. Psí smečka je zjednodušený model lidské společnosti a jednoduché modely se snáze chápou.

<idealismus × pragmatismus>

Člověk potřebuje obojí. Idealismus dává vizi, cíl, plán, kdežto pragmatismus umožňuje ty vize, cíle a plány realizovat. Špatné asi je, když se původní vize během realizace pragmaticky posune úplně jinam.

<kritické myšlení>

Kritické myšlení je na mě moc nóbl termín. Většinou si vystačím s obyčejnými pochybami. Jsem kreativní skeptik. :-) Skoro o všem pochybuji, že to je ta nejpravdivější pravda nebo nejsprávnější řešení, a vždy se pokouším najít pravdu ještě pravdivější a řešení ještě správnější. Baví mne o dávno daných věcech uvažovat jako o zcela nových, které se musí vymyslet znovu od začátku. Většinou je to ztráta času, protože ty generace lidí před námi nebyli úplní blbci, ale občas to přinese zajímavé výsledky.

<ticho>

Ticho.

Další TAG rozhovory

Všechny rozhovory najdete zde na jedné hromadě.

Diskuze (15) Další článek: Intel dodal miliardu komunikačních čipů SoC pro mobilní zařízení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,