Mall.cz hlásí 92 miliónů v tržbách

Pasujeme jej tímto na „skokana roku“, přesto ale zpráva o výsledcích vzbuzuje několik pochybností.
Do poměrně klidně se vyvíjejícího prostředí české e-komerce, zpestřeného nanejvýš semtam jednotlivými krachy (shop.cz, albumcity.cz) nebo skandálky (český „Amazon“), vtrhl na konci roku 2000 s nebývalou aktivitou, ba až agresivitou, obchod s názvem Bílé Zboží (www.bilezbozi.cz). Soustředil se na oblast bílé techniky (pračky, ledničky, myčky a další elektrospotřebiče) a vzestup obratu firmy je stěží uvěřitelný: 0.9 mil. v prvním roce, 26 mil. Kč v roce druhém a 92 mil. v roce 2002. Firma, která se mezitím transformovala na „internetovou nákupní galerii Mall.cz“, jak sebe sama označuje, je tak nepochybně nejrychleji rostoucím internetovým obchodníkem u nás a potvrzuje, že e-komerce funguje, jen se to musí umět.

V domácím prostředí nyní existují tři vyrovnaně silné e-komerční skupiny: InternetShops a.s., Obchodní-dům.cz a už zmiňovaný Mall.cz; všechny tři postupně rozšířily sortiment ze svého původního zaměření a všechny tři dosahují obratu okolo jednoho sta miliónu korun ročně. Ač jsou české firmy obvykle skoupé na informace, nedomníváme se, že existuje další obchod či skupina obchodů s podobně vysokým obratem z tzv. „čisté“ e-komerce, tj. v prodeji zboží koncovým zákazníkům a bez existence kamenného protějšku.

Co se týká druhů prodávaného zboží, jednoznačně vede již zmiňovaná bílá technika. To je jev, který si zaslouží pozornost, protože celosvětově tento druh zboží na prvním místě není; v domácích podmínkách, zdá se, jsou jeho tržby tak velké jako všechny ostatní segmenty dohromady. Obchodní-dům.cz i Mall.cz mají stále velkou většinu svých tržeb v bílé technice, dohromady cca 200 mil. Kč za loňský rok; v elektrospotřebičích jsou dále aktivní další dva významné obchody, a to Eva.cz a Bílý svět. Informace o obratech obou těchto firem k dispozici nejsou, dovolíme si ale odhadnout, že by mohly činit 30-40 mil. Kč za rok 2002; když k tomu přičteme ještě několik drobnějších prodejců, mohou činit tržby z bílé techniky a dalších elektrospotřebičů na Internetu 300 mil. Kč za rok 2002. V porovnání s tím jsou „proslulé“ segmenty jako jsou knihy či hudba popelkami – v knihách či v hudbě, kde je Vltava.cz takřka domácím monopolem, jsou tržby spíše v desítkách mil. Kč ročně. Nicméně zejména v knihách jsou vyšší rabaty, které umožňují těmto prodejcům dosahovat lepší zisky, paralela s Amazon.com je viditelná.

Je pozoruhodné, že v segmentu bílé techniky a elektrotechniky spí hlubokým spánkem všechny největší řetězce. Datart má pouze informační domovskou stránku, za kterou by jeho tvůrce měl dostat zákaz provozování svého povolání na pět let, Elektrocity má sice online obchod, ale jen základní úrovně, a po kliknutí na Proton se ocitnete úplně jinde, než byste čekali. To nejhorší na konec: Electroworld zatím nemá ani svou domovskou stránku, po zadání adresy se server snaží přesměrovat kamsi na www.www.electroworld.cz.com, a po chvíli to vzdá. Nic proti tomu, nikdo není povinen na Internetu podnikat - ale opravdu českým „elektro“-obchodům je unikajících tři sta miliónů ročně, ze kterých může být za rok šest set miliónů a za dva roky miliarda, zcela lhostejných?

Zpět k Mall.cz. Zpráva o finančních výsledcích obsahuje několik formulací, které vyvolávají pochyby. Především firma uvádí, že částka 92 mil. je včetně DPH – jenomže v účetních výsledcích se nikdy odváděná daň neuvádí, nepatří tam, nejde o tržby firmy, ale o peníze patřící státu. Vykazování tržeb a nákladů v účetnictví plátců DPH se standardně vede bez DPH, daň se později připočítává na vstupech i výstupech, provede se součet a přebývající daň se odvede (někdy výjimečně doplácí stát). Chápeme, že 92 vypadá lépe než 75 a že se firma velmi chtěla přiblížit magické stovce, ale je to zbytečná manipulace. Nechceme vypadat jako hnidopišští komentátoři, ale pokud společnost současně v této zprávě kádruje ostatní („konkurence vydává zcela nereálná prohlášení o svých tržbách“), a chlubí se, že ona je tou bílou vránou („my chceme jít ostatním příkladem – zveřejňujeme celkovou účetní uzávěrku za rok 2002“), musí si na tyto drobné manipulace dávat pozor. Mimochodem, ona slibovaná účetní uzávěrka na webu firmy zveřejněna není, bude ji nicméně možné dostat v krátké době na obchodním rejstříku.

Mall.cz rovněž v tiskové zprávě uvádí, že ve čtvrtém čtvrtletí „jsme poprvé překonali své největší konkurenty“; na písemný dotaz ředitel společnosti Ondřej Fryc upřesnil, že se jednalo o konkurenta jednoho, tj. Obchodní-dům.cz, která na Internetu zveřejnila nižší kvartální obrat. V tiskové zprávě se rovněž objevují výpady na adresu konkurentů, kteří nejsou jmenováni, Mall.cz je označuje za „řadu neprůhledných společenství“, která prý vydává ona „zcela nereálná prohlášení o svých tržbách“. Na dotaz ředitel Fryc upřesnil, že se to netýká nikoho z velkých a že nechce jmenovat. Redakce Živě je nicméně názoru, že podobné výpady, zavánějící téměř kriminalizací („neprůhledná společenství“), které vedení firmy není schopno či ochotno konkretizovat, do slovníku slušných hráčů na trhu nepatří. Ostatně chlubit se, kdo je největší či si uměle nafukovat obraty reklamou stejně nikomu nepomůže – koruna se tím nevydělá a v případném hledání strategického partnera se toto při kontrole velice snadno odhalí.

Při podnikání Mall.cz je ještě pozoruhodný koncept kombinace několika sortimentů, které firma vtipně nazývá nákupní galerií. Společnost ze sebe nedělá hypermarket (tj. všechno možné, fernet vedle papučí a jízdních kol, přitom ale sortiment v jednotlivých segmentech úzký, povrchní, konzumní a mimo potraviny předražený), ale skupinku několika spřízněných specializovaných obchodů. Úskalí hypermarketu nepřežil už jmenovaný shop.cz, a zdá se, že dvakrát nefunguje ani u shopcenter.cz. Formou skupiny provázaných obchodů se vydává i InternetShops.cz, kterým patří několik známých obchodů – vedle obligátní Vltavy.cz pak Cybex.cz s počítači, Orchidea s kosmetikou, Zvěřinec s potřebami pro mazlíčky atd. Specializované obchody tak mohou být podstatně kvalitněji a šířeji obsluhované než příslušný regál v hypermarketu, vyžadují si ale samozřejmě také speciální a školený tým, což stojí peníze. Výhodou „provázání“ je pak cross-selling, přesouvání si zákazníků mezi svými obchody. Zde má nepochybně náskok Vltava a spol. se svými cca 150 000 zákazníky; konkurenti, i ti největší a výše zmínění, jsou zatím spíš na desetině této sumy. (Kdy Vltava vpadne do lukrativního segmentu bílé techniky?). Zde je zřejmě důvod, proč Mall.cz zrealizoval marketingovou spolupráci s dalšími dvěma obchody, Kosmas.cz (knihy) a Multimarket.cz (potraviny po Praze) – ke změně vlastnických vztahů nedochází, zřejmě si ale firmy navzájem prohodí zákazníky; těžit z toho bude ale více Mall.cz než další dva obchody, což potvrzuje dobré vyjednavačské umění jeho majitelů.

Diskuze (23) Další článek: NVidia: Chceme prodat 1,5 miliónu NV30

Témata článku: , , , , , , , , , , ,