Machine Learning vstupuje do nákupních center. Pomůže rozeznat náladu zákazníků i odhalit zloděje

  • Strojové učení dokáže monitorovat zákazníky v obchodech
  • Systém dokáže zjistit pohlaví, přibližný věk i emoce zákazníků
  • Systém poskytne data pro optimalizaci

Česká společnost Blue Dynamic představila svůj produkt eMotion, který bude v provozech počítat návštěvníky a rozpoznávat jejich věk, pohlaví a náladu. Jedná se o řešení postavené na cloudových službách a strojovém učení od Microsoftu. Systém tak bude neustále korigovat a zlepšovat své výstupy, aby co nejlépe predikoval chování a složení zákazníků.

Rozpozná návštěvníky i jejich nálady

Prostřednictvím platformy Azure řeší eMotion tři základní oblasti, a to sběr dat, jejich transformaci a následnou vizualizaci. V prvním kroku jsou data sbírána pomocí systému stojícím na Windows 10 IoT Core, který detekuje zákazníky a jejich obličeje. Zde dochází k nepřetržité analýze kamer, které obchodní prostory snímají.

Následná transformace zachycených dat na informace probíhá pomocí cloudové infrastruktury, především Azure IoT Hubu, ale samozřejmě i dalších prvků (pro rámcovou představu viz schéma jedné z prvních demoverzí níže). Výstupem je informace o dané osobě, tedy především již zmíněné emoce, pohlaví a věk.

Klepněte pro větší obrázek
Architektura jedné z demoverzí

IoT Hub v tomto procesu slouží jako zásadní integrační platforma. Zajišťuje spolehlivý management došlých zpráv a jeho prostřednictvím dochází i ke správě připojených zařízení. Umožňuje vizualizovat jejich stav a provádět prediktivní údržbu těch vybraných.

Komunikace z koncového bodu na IoT Hub je zabezpečena pomocí TLS. Každý koncový bod zároveň všechny zprávy podepisuje vlastním sdíleným klíčem nebo certifikátem X509. Díky tomu je možné koncové body, které vykazují poruchu nebo napadení, jednotlivě odpojit bez vlivu na ostatní koncové body.

Díky robustnosti řešení je možné nasadit potřebnou infrastrukturu ve velmi krátkém čase. Ať už se tedy bude jednat o nákupní centrum a jeho obchody, banku, hotel, veletrh nebo třeba stadion, provozovatel bude mít k dispozici detailní marketingová data o struktuře návštěvníků.

Netypické chování může odhalit zloděje

Umělá inteligence vyhodnotí, co poskytované služby u zákazníků v daný čas a na daném místě vyvolaly. Doporučí i vhodnou velikost oblečení, které se jim líbilo, stejně jako posoudí, jestli jste byli spokojeni při placení na pokladně. Prodejce pak může korigovat jednání prodavačů či obchodních procesů v reakci na typické emoce klientů.

Obchodníci zároveň získají přehled o charakteristickém pohybu zákazníků po prodejně a dozví se o reálně nejexponovanějších místech. Pro vyhodnocení změn pak získají heatmapy odpovídající různým obdobím či průběžně prováděným změnám.

Data mohou sloužit i k detailnímu sledování konverze, tedy určení, jak počty lidí a doba strávená u určitého zboží odpovídá jeho reálným prodejům. A samozřejmě je zde možnost hodnotit i prezentaci daného produktu podle emocí, které v lidech vzbudila. Bude tak možné mít stálý přehled o aktuálních požadavcích klientů.

Klepněte pro větší obrázek
Představení demoverze na konferenci CEE Regional Retail EBC 2016

Systém ale umožní snáze rozeznat i podezřelé či nestandardní chování, a tedy například vytipovat případného zloděje. Centrům pak ulehčí sledování nežádoucích, anebo naopak VIP osob. Bude průběžně aktualizovat jejich přehledy a sdílet mezi prodejnami, stejně jako upozorní, že jsou tito exponovaní lidé v budově.

Nabízí se i propojení s IoT, v základní podobě například možností zobrazovat customizovanou reklamu podle pozorovatele. A což teprve když systém vyhodnotí, že někdo velmi podobný, dost možná stejný člověk se už na dané zboží před časem díval – to teprve bude pro prodejce hozená rukavice.

Blue Dynamic se specializuje na IT systémy pro maloobchod, velkoobchod a logistiku. Dodává řešení postavená na kvalitních a prověřených produktech společnosti Microsoft. Při realizaci projektu klade důraz na plné pochopení potřeb klienta, jimž přizpůsobí dané řešení.

Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.

Témata článku: Microsoft, Technologie, Internet, Umělá inteligence

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jan Polášek 12. 3. 2017 11:09:38
    Zajímalo by mě, co si bude bude taková AI myslet o mně. Do obchodu vždycky...
  • Tomáš Bobek 12. 3. 2017 8:47:27
    Ani se nemusí snímat obličej. Stačí pár akcelerometrů do vozíčku a máte to...
  • Václav Swatý 10. 3. 2017 21:10:12
    Souhlasím s Vámi. Informace jsou zneužitelné a prodejce já osobně považuji...
Určitě si přečtěte

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

27.  4.  2017 | Karel Javůrek | 9

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

** Zkraje roku unikly na internet snímky nového prostředí Neon ** Součástí Windows by mohlo být už na podzim ** Komunita grafiků na webu nespala a začala si hrát

26.  4.  2017 | Jakub Čížek | 60

Výsledky Microsoftu a Googlu: Windows se probouzejí, Lumia v klinické smrti a Google je pořád jedna velká reklamka

Výsledky Microsoftu a Googlu: Windows se probouzejí, Lumia v klinické smrti a Google je pořád jedna velká reklamka

** Microsoft i Google si meziročně polepšily ** Microsoftu se dařilo v cloudu , zlobí jej ale Surface a Lumia ** u Googlu zase platí, že tržby tvoří především reklama

28.  4.  2017 | Jakub Čížek | 12


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5