Mac OS X Snow Leopard: kompletní průvodce (recenze)

Pokud se nesmíříte jen s postupným objevováním možností operačního systému Mac OS X Snow Leoparda, můžete si dopřát knihu, která vám o něm prozradí všechno.

Operační systém má mnoho funkcí a nastavení. Podrobný popis všech funkcí zacílený na pokročilé uživatele vydá na pořádně tlustou knížku. Platí to i o operačním systému Mac OS X Snow Leopard, který se dodává k počítačům značky Apple. Ačkoli se o tomto systému říká, že je jednodušší než konkurenční Windows, kniha Davida Pogua vás vyvede z omylu.

Kompletní průvodce pro Mac OS X Snow Leopard je českým překladem celosvětového bestselleru z edice The Missing Manual. Tou se proslavil David Pogue, který na základě svých dlouholetých zkušeností z redakcí technických magazínů začal psát podrobné uživatelské příručky k softwaru, převážně pro počítače Apple. Nicméně má na svědomí i podrobné manuály k Windows.

Klepněte pro větší obrázekAnglicky i česky

Protože jsem nedávno začal používat počítač Apple, na knihu jsem byl hodně zvědavý. Tloušťka daná bezmála tisícovkou stránek dávala tušit, že zde najdu o systému Mac OS X Snow Leopard naprosto vše.

Na souvislé čtení je kniha dost náročná, v podstatě byste se pustili do zevrubného studia systému. Odhaduji, že většina čtenářů bude přeskakovat po tématech a funkcích, které zrovna potřebuje nějak řešit. Kniha je přehledně rozdělena do kapitol, které se věnují jednotlivým tématům, a ty jsou dále rozděleny na konkrétní funkce. Hledání je tedy rychlé a napomáhá tomu i přehledný obsah na začátku a rejstřík na konci knihy.

Co se týče samotného obsahu, ten je zpracován poměrně čtivou formou. Ne každému to však může vyhovovat, u takového typu knihy se někomu může více líbit styl strohých studijních skript. Všechny postupy jsou detailně popsány krok za krokem a veškeré názvy funkcí jsou uvedeny jak v anglickém, tak v českém jazyce. Na své si tedy přijdou i ti, co systém využívají s českou lokalizací.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ukázka z knihy: Exposé a aktualizace systému

Text je bohatě doplňován obrázky, poznámkami s praktickými tipy, vsuvkami o novinkách oproti předchozí verzi systému, nebo rámečky s detailními informacemi pro pokročilé.

Konkrétně v knize například najdete vše o instalaci programů, docku, spaces, možnostech nastavení klávesnice, Automatoru, AppleScriptu, Boot Campu, možnostech předvoleb systému, správě uživatelských účtů včetně možností rodičovského dohledu, práci v síti, síťovém připojení s počítači s Windows, připojování síťových tiskáren, FTP, VPN a všech aplikacích, které jsou součástí systému. Co se týče aplikací, jen velmi okrajově jsou zmíněny ty z balíčku iLife. Těm se autor do podrobna věnuje v samostatných publikacích.

Do detailů, včetně aplikací

Kniha se systému Mac OS X Snow Leopard věnuje čistě z uživatelského hlediska. Nenajdete tu nějaké programátorské rady či postupy pro práci s terminálem. Přesto si i pokročilí uživatelé přijdou na své. Především díky tipům na drobné vychytávky, na které při běžném používání systému asi jen tak nepřijdete, přitom jsou ale praktické. Osobně jsem ale nejvíc ocenil průvodce aplikací Automator a nenápadnými Službami (Services).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázka z knihy: správa písem a Safari

Na rozsahu knihy se podepsalo to, že se autor kromě samotného systému podrobně věnuje i všem aplikacím, které jsou jeho výchozí součástí. Nemálo prostoru si vzal prohlížeč Safari, poštovní klient Mail, komunikační nástroj iChat a další. Jednoduchému editoru textu TextEdit je například věnováno celých 10 stran. Pro některé to bude výhoda, pro jiné zbytečná část knihy. Nutno ale uznat, že i těch deset stran o jednoduchém textové editoru je naplněno zajímavými informacemi.

Knihu pak ještě doplňuje pět příloh. Jednou z nich je průvodce instalací systému Mac OS X Snow Leopard, další se zabývá řešením nejčastějších problémů, jedna uvádí zajímavé webové zdroje dalších informací. Obzvlášť užitečný je seznam výchozích klávesových zkratek a nejvíce mě pak zaujal „Windows-Mac“ slovník, neboli srovnání podobných funkcí na Windows a Mac OS X.

Knihu bych doporučil těm, co se chtějí zdokonalovat při práci s počítačem Apple. Postupným studiem můžete přijít na nové, efektivnější způsoby práce a poznat doposud neznámé funkce systému.

Klepněte pro větší obrázekMac OS X Snow Leopard, Kompletní průvodce

• autor: David Pogue