reklama

Má smysl zavrhnout Facebook? Možná ano…

Skupina odpůrců Facebooku zorganizovala hromadný odchod z této sociální sítě. Má smysl se přidat, nebo je Facebook neškodný?

V posledních dnech jste možná zaznamenali iniciativu Quit Facebook Day, která nabádá k opuštění nejoblíbenější světové sociální sítě Facebook. Za touto akcí stojí dva autoři, kteří chtějí poukázat především na nebezpečí zneužití soukromých údajů na Facebooku a liknavý přístup k této problematice ze strany provozovatelů. Quit Facebook Day vyzývá uživatele Facebooku, aby 31. května odstranili svůj profil.

K výzvě se přihlásilo přes 30 tisíc uživatelů, ovšem v měřítku Facebooku se nedá mluvit o úspěchu. Aktuálně je na něm totiž přes 400 miliónů aktivních účtů. Přesto však nezůstala bez povšimnutí a reakce Marka Zuckerberga, zakladatele a šéfa Facebooku. Něco na tom tedy bude a stojí za prozkoumání, co iniciátorům Quit Facebook Day na Facebooku vadí.

Facebook sdílející a složitý

Důvodů proč se vyhnout Facebooku je hned několik. Tím nejdiskutovanějším je stále větší míra odhalování soukromí bez vědomí uživatele. Každý si sice může na Facebooku zvolit, jaké údaje chce sdílet a s jak širokým spektrem lidí, nastavení však dlouho bylo poměrně komplikované a schované.

Co si ale budeme nalhávat, většina uživatelů nastavení soukromí neřeší a důsledky si neuvědomuje. Facebook jakoby toho zneužíval a stále více otevírá výchozí nastavení u nových účtů. Zatímco při založení služby se na data z Facebooku nemohl podívat nikdo nezaregistrovaný a své fotky jste ukazovali maximálně přátelům přátel, nyní výchozí nastavení účtu umožňuje nahlížet na většinu vašeho facebookového obsahu komukoli na internetu. Organizace Electronic Frontier Foundation, která se zabývá ochranou uživatelů internetu, zaznamenala vývoj defaultního nastavení soukromí na Facebooku a data se dočkala také efektního grafického zpracování:

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Nastavení výchozího sdílení v počátcích služby a v současnosti. Autorem interaktivního grafu je Matt McKeon, vývojář z centra „sociálního“ softwaru u IBM.

Facebook je nyní mnohem více otevřený a to má za následek zpřístupnění uživatelských dat včetně profilů a zdí. V současné době jsou ve výchozím stavu viditelné pouze přátelům kontaktní údaje a narozeniny, vše ostatní může vidět kdokoli na internetu. Je to obrovské množství dat, které se mnohým firmám mohou hodit. Dopátrat se tak dá ledasčeho.

Dalším stěžejním důvodem k opuštění Facebooku je jeho netransparentnost. Podmínky pro používání a ochranu soukromí je právní čtení na dlouhé zimní večery, navíc jen v angličtině (podívejte se na Prohlášení o právech a povinnostech, Zásady ochrany osobních údajů a Právní ohledy). Ani při rozbouření fantasie si nedokážu představit uživatele, který by si toto všechno před založením účtu na Facebooku důkladně prostudoval.

10 důvodů proč nepoužívat Facebook

Existuje ještě více argumentů, proč se Facebooku vyhnout. Web Gizmodo.com nedávno sepsal deset nejdůležitějších. Tento žebříček se stal velmi populárním a v souvislosti se dnem odchodu z Facebooku je pochopitelně připomínán. Ty důvody jsou následující:

10. Podmínky služby jsou zcela jednostranné

Již zmiňované Prohlášení o právech a povinnostech je nejen velmi dlouhé a únavné čtení. Dozvíte se tu, že Facebook vlastní vaše data a váš účet může kdykoli zrušit když zjistí, že je informace o své osobě neudržujete aktuální a pravdivá.

9. Šéf Facebooku má pohnutou minulost

Když Mark Zuckerberg s Facebookem začínal, potřeboval se zbavit konkurence. Proto zneužil svůj Facebook k tomu, aby se dostal k heslům uživatelů, která následně použil pro vnik do jejich e-mailových schránek. Navíc byl obviněn, že ukradl celou myšlenku Facebooku. Svěříte takovému člověku svá soukromá data?

8. Facebook znevažuje soukromí

Zpočátku bylo i provozovatelům jasné, že většinu dat by měl uživatel sdílet jen se svými přáteli, postupně se však výchozí nastavení sdílení rozvinulo na poskytnutí většiny dat celému internetu.

7. Facebook navnadí a pak vytrestá

Facebook se sice chvástá tím, jak zabezpečuje vaše soukromí, ovšem už se nějak nechlubí tím, že pokud sdílení dat chcete chránit, musíte si vše sami přenastavit. Když představil možnost sdílení skrze Open Graph API, byly vyzdvihovány výhody sdílení, které bylo všem uživatelům defaultně nastaveno, aniž by byli důsledně informováni.

6. Facebook je tyran

Absence důsledného informování uživatelů o sdílení jejich dat je zjevně prvoplánová. Facebook jednoduše nechce, abyste věděli, kolik dat o vás ostatním prozradí. Z marketingových a jiných důvodů na vás chce prozradit vše.

5. Vaše soukromá data jsou sdílena i aplikacemi

Svá data nesdílíte jen prostřednictvím samotného Facebooku, ale poskytujete je i všem aplikacím, které jste si nainstalovali. Ty jsou dílem třetí strany a nemůžete vědět, jak jsou zabezpečeny.

4. Facebook není natolik technicky vyspělý, aby byl důvěryhodný

Je známo hned několik děr, které se dají využít ke spamování nebo automatizovanému sběru dat z uživatelských profilů.

3. Smazat účet na Facebooku je velmi komplikované

Běžná webová služba nabídne uživateli možnost odstranění účtu. Zpravidla nějakým tlačítkem či odkazem, který je sice zpravidla někde na konci za všemi ostatními volbami, ale je. Na Facebooku tuto funkci vypátráte jen velmi obtížně, dále najdete návod, jak na to.

2. Facebook není skutečným otevřeným webem

Přístup skrze Open Graph API má navodit dojem otevřenosti Facebooku, ovšem jedná se o uzavřený systém. Ten je skladištěm cenných privátních informací, jejichž vlastníkem je Facebook.

1. Web Facebooku stojí za starou bačkoru

Stránka je složitá, pomalu se načítá, chybí možnost uspořádání stránky nebo úprava vzhledu. Často se zde objevují chyby ve funkčnosti.

Všechno se nedá svádět na Facebook

Na nelibou popularitu Facebook v čele se svým šéfem rychle zareagoval a přinesl několik změn, především pak přehlednější správu nastavení soukromí. Že je ale Facebook takový, jaký je, to se nemůžeme divit. Za vším jsou dnes peníze a Facebook je má uloženy v informacích, kterými disponuje. A vydělat na nich může jen tehdy, pokud je zpřístupní.

Klepněte pro větší obrázek
Nový způsob nastavení soukromí na Facebooku už je docela přehledný

Pořád je tu řeč o soukromých informacích, je však otázkou, jak dalece jsou pro nás soukromé, když se s nimi chlubíme na internetu. Když se okruhu svých přítel svěříme o novém navázaném vztahu, koho jiného to vlastně bude zajímat? Do hledáčku byste se možná dostali, když byste se zmínili o nějakém konkrétním produktu či značce.

Každopádně platí zásada, že zveřejňovat na internetu důvěrné informace je nesmysl. A do jisté míry je to chyba uživatele, pokud mu tím vznikne nějaká újma. Každý by si měl také řádně nastavit možnosti sdílení, než se začne s něčím svěřovat. Čtenáři Živě.cz toto povědomí jistě mají, ovšem Facebook zaujal i milióny uživatelů, kteří nejsou na internetu tak zběhlí a své chování si neuvědomují. Na Facebooku jsou však dobrovolně a své informace sdílí rovněž bez nátlaku.

Tip: Pokud jste na Facebook nezanevřeli, navštivte naši facebookovou stránku

Jak trvale vymazat účet na Facebooku

Na závěr slíbený návod. Když se rozhodnete odstranit svůj profil z Facebooku, pravděpodobně dohledáte možnost deaktivace vašeho profilu. Jenomže tato funkce váš profil pouze skryje, takže je odstraněn jen naoko. Nikdo z vašich přátel vás „neuvidí“, nicméně veškerá vaše data zůstávají v databázi Facebooku. Třeba pro případ, když byste se chtěli se stejným účtem znovu zaregistrovat. Získáte tím zpět svůj starý profil.

Existuje však možnost, jak smazat profil zcela a natrvalo. Klíčem k této funkci je následující odkaz:

http://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account

Klepněte pro větší obrázek
Trvalé odstranění účtu na Facebooku

Po potvrzení dialogu, které se neobejde bez zadání hesla, bude váš účet připraven k odstranění. To se však provede až po 14 dnech, na což budete upozorněni e-mailem. Během těchto dvou týdnů nesmíte do svého facebookového účtu nijak zasáhnout. Pokud se tak stane, požadavek na odstranění se tím vyruší. Proto je nutné důsledně zajistit, aby k vašemu účtu nepřistupovala například nějaká vnější aplikace (desktopový klient, přeposílání z Twitteru, aplikace v mobilu…), a samozřejmě se nesmíte přihlásit.

Témata článku: Web, Sociální sítě, Facebook, Matt, Safety

110 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Tomas Pruzina 17. 6. 2010 11:10:19
    Presne toto som spravil, ostalo mi ich po prvom triedeni asi 60 po druhom...
  • miser 7. 6. 2010 11:50:27
    Tak to měli kliku.
  • Jiří KUBALA 6. 6. 2010 22:42:42
    Je s podivem, jak rychle ten odkaz NEFUNGUJE. Asi se to FB nehodí do krámu.
reklama
Určitě si přečtěte

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 405

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

** Dva týdny po Novém roce zajím zeje prázdnotou ** Ministerstvo vydalo metodický pokyn ** Takhle to bude fungovat v praxi

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 49

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

** Věděli jste, že Apple vyvinul celkem 45 modelů tiskáren? ** ** Monitor na výšku, plotter nebo herní konzole - to vše měl Apple ve své nabídce ** Většinu z těchto produktů pohřbil Steve Jobs

19.  1.  2017 | Stanislav Janů | 41

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

** Opera představila Neon ** Koncepci prohlížeče budoucnosti ** Připomíná Chrome OS

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama