Loga IT firem: Malůvky s hodnotou miliard dolarů

Je to jen obrázek nakousnutého jablka, nebo nápis "Google" vyvedený barevným fontem. A přitom mají tyto jednoduché grafiky hodnoty v miliardách. Každý totiž ví, co za nimi stojí.
Kapitoly článku

Psychologie barev

V celém tom snažení vytvořit geniální logo grafickým mágům pomáhá také obor zvaný „psychologie barev“. Každá barva nese specifický význam a každá osoba význam barev vnímá naprosto automaticky a podvědomě, aniž by to tušila.

Této barevné psychologie se samozřejmě využívá i v jiných oborech než jen v grafice. Například u léků. Pilulky ve studených barvách fungují lépe jako tlumící, pilulky v teplých barvách zase jako stimulanty.

Jak tedy fungují jednotlivé barvy? Žlutá barva symbolizuje energii a je spojená s radostí ze života. Vyjadřuje teplu slunce, na první pohled hřeje. Je to barva ideí, snů a stimuluje kreativitu. Pojí se s ní emoce radost, živost, je energická a svěží barva. V logu ji má například Nikon, americký maloobchodní řetězec Best Buy i filmová databáze IMDb.

barvy_zluta.jpg

Oranžová barva byla dříve považována za chudou barvu, spojenou s malým rozpočtem. To se změnilo. Dnes je považována za barvu vyvolávající přátelské pocity. Je také podobná žluté – také je spojená se štěstím, ale i s tropickým pásmem a citrusy. Je barvou nadšení a tvořivosti, stimuluje duševní činnost. Není se tak čemu divit, že ji v logu má služba pro psavce Blogger, ale také operátor Orange, či prohlížeč Firefox.

barvy_oranzova.jpg

Růžová (magenta) barva je spojená s ženskostí, ale i s mládím a životem. Z technologických firem tuto barvu používá T-Mobile a LG, je také v logu sociální sítě Orkut, která patří Google, ale prosadila se pouze v Brazílii.

barvy_ruzova.jpg

Červená barva je znakem emocí. Je spojená s aktivitou, vášní, láskou, ale i s agresivitou, bojem a nebezpečím. Je sexy, provokativní, ale i dynamická, podnětná a stimulující. Používá ji softwarový gigant Adobe, výrobce fotoaparátů a tiskáren Canon, používal ji i mobilní operátor Oskar, kterého převzal Vodafone – a ten je spojený taktéž s červenou barvou. Najdeme ji i v logu YouTube a sociální sítě Pinterest.

barvy_cervena.jpg

Fialová barva je spojená s luxusem a elegancí. Je to silná, ale i romantická a smyslná barva, vyjadřuje tajemno. Je kombinací vášnivé červené a klidné modré. Nostalgická a sebezpytující. V logu ji má americký portál Yahoo, ale i střihový software AVID.

barvy_fialova.jpg

Modrá barva pak je znakem stability, je spojená s hloubkou a stabilitou po vzoru moře či oblohy. Je spojena s atributy jako je pohodlí, víra, jistý, klid, důvěra a stabilita. Ale také jako projev práva, pořádku a logiky Není se tak čemu divit, že tuto barvu mají v logu vesměs výrobci hardwaru – ve znaku ji má Samsung, Dell i Panasonic, ale i sociálními sítěmi - používá jej LinkedIn, Facebook i Twitter.

Modrá barva má také ještě další rozměr, proč je mezi logy firem velmi frekventovanou barvou. Jde totiž suvereně o nejoblíbennější barvu – alespoň mezi američany – podle průzkumů ji 35 % lidí označuje za oblíbenou barvu, využívá se tedy i proto, že pro zákazníky je jednodušší se s takovou barvou identifikovat.

barvy_modra.jpg

Zelená je barva života. Mírumilovná. Je spojená s klidem, růstem i zdravím, s harmonií a nadějí. Sytě zelená symbolizuje peníze, prestiž a úspěch. Zelené je logo Androidu, najdeme jej na logu Xboxu a používá jej také hudební služba Spotify.

barvy_zelena.jpg

Šedá, ale i další neutrální barvy jako třeba béžová, se používá ve spojení s trvanlivostí a klidem, ale i kvalitou. Vybral si ji do svého loga Apple, ale také Wikipedia.

barvy_seda.jpg 

Mix barev se používá u služeb a firem, které chtějí vyjádřit více hodnot a větší portfolio. V nejnovější variantě loga jej používá softwarový obr Microsoft, který spojuje Windows, Xbox, Office, ale i internetové služby, internetový obr Google, ale i aukční portál eBay.

barvy_duha.jpg

Teorii nyní znáte, ale jaká je praxe? Výše je zmíněno, že modrá je používána častěji, jak se to ale projeví v reálném světě? Pokud se podíváme na nejnavštěvovanější webové služby světa dle statistiky Alexa, zjistíme, že modrou barvu nenajdeme jen ve třech z devíti nejnavštěvovanějších stránek.

barvy_alexa.jpg

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,