CES 2017 | Startupy

Lidé se nenechají zblbnout. Uspějí jen technologie, které dávají smysl

  • I zdánlivě nesmyslné startupy či technologie mají význam
  • CES byl přehlídkou slepých cest, ale bez nich by to nešlo
  • Spálit se mohou nejen nezkušení startupisti, ale i erudované firmy

Komentář: Letošní CES byl mimořádně nabitý. Jak vystavovateli, tak návštěvníky. Jednalo se už o 50. ročník této tradiční přehlídky spotřební elektroniky, přičemž záběr i počet vystavovatelů se od toho prvního ročníku z roku 1967 konaném ještě v New Yorku značně rozšířil. Své produkty letos v Las Vegas vystavovalo více než 3 800 firem. Každá se přitom snaží být inovativní a hlásá: „Naše řešení je budoucnost, kterou chcete!“ Většina z nich se ale mýlí.

Co se letos na CES odehrávalo v oblasti startupů, bylo až neuvěřitelné. Je vidět, že nápady lidem nedochází a že jsou schopni elektroniku nacpat prakticky do čehokoli. Následně s vidinou úspěchu na Kickstarteru vyrobí první prototyp, a když se navíc podaří urvat nějaký ten příspěvek z programu na podporu podnikání, dostanou se i na CES. Tam prozřou…

55184977
Jeden startup vedle druhého v nekonečných řadách. Tak to vypadalo na CESu

Samotný CES totiž nabídne dvě obrovské haly plné startupů. Stánek vedle stánečku, většinou jen malé prostory se jedním stolem, rollupem a dvěma energií tryskajícími startupisty. Tady si uvědomí, že jsou jen kapkou v moři a že s chytrým zámkem, obojkem či svítidlem jsou zde další desítky podobných.

K tomu se prakticky každý večer konají ještě doprovodné akce, kde se prezentují další stovky malých i velkých firem na stáncích ještě menších. Každý je dychtivý po pozornosti některého z novinářů a sní sen o úspěšném oslovení investora. Sám jsem to s názvem firmy „CN Invest a.s.“ na visačce několikrát zažil. Kdo si všiml, okamžitě byla znát reakce – vychrlit v minutě podstatu, vypíchnout nějakou zajímavost načrtnout i základní byznys plán.

Nutno uznat, že většina vystavujících měla toto představení nacvičeno perfektně. Když prozřeli, že jsem „jen novinář“ odněkud z Česka, intenzita se zpravidla zmírnila. Novinář sice taky dobrý, ale raději americký. A nejlépe americký investor…

404570309
Název našeho nového vydavatelství byl pro startupisty na CES 2017 občas trochu matoucí

Některé prezentované nápady jsou až absurdní. Chytré bačkory, toustovač, zubní kartáčky, dětské pleny, hole… všechno napojené na internet a mobilní aplikace. Autoři vesměs skutečně věří tomu, že jejich řešení něco „řeší“ a lidé za to těch obvyklých 100 až 200 dolarů dají. Leckdy je ale znát, že svůj nápad sami považují za trochu bláznivý a stačil by jim krátkodobý úspěch díky virálnímu šíření.

Jenže většina z těchto startupů bude existovat jen pár měsíců a zmizí v zapomnění. Některé z nich předtím ještě stihnou jednu neúspěšnou kampaň na Indiegogu nebo Kickstarteru, jiní to po prozření na CES už ani zkoušet nebudou. Ti šťastnější si sice dopřejí pár nadějných světlých okamžiků, kdy se objeví v médiích, ale ve finále jejich udělátko stejně do světa díru neudělá. Většinou proto, že lidé prostě nemají důvod za něco takového utrácet peníze.

CES je vlastně skvělým sítem na nápady. Nejprve žasneme, co všechno se dá vymyslet a kolik lidí mělo stejný nápad, ale když se po roce ohlédneme, zbude jen hrstka. Budou to projekty smysluplné, o kterých se možná tolik nepsalo a nediskutovalo jako o chytrých bačkorách, ale o co méně šokovaly, o to větší mají finální užitek v běžné praxi.

374855361 483333802
Chytrá rychlovarná konvice, kávovar i topinkovač. Vše online podávající notifikace a analytická data. Má to nějaký praktický smysl? Ani ne...

Jenže na CES prezentují své novinky i zavedené obří firmy s nemalými rozpočty na vývoj i následný marketing. A řeší v zásadě to stejné, jako ty malé startupy: „Co nového vymyslet, abychom přiměli zákazníky utrácet za naše produkty?“ A v tomto případě i špatný nápad mohou několik let přiživovat silnou marketingovou kampaní. Síto pak nezafunguje hned.

Zářným příkladem jsou výrobci televizorů. Zkoušeli to s 3D, zkoušeli to se zahnutými obrazovkami… Po několika ztracených letech přišli na to, že to lidem ani reklamou nevnutí. Uživatelé chtějí od televize kvalitní plochý obraz a obsah, nic s brýlemi, nic křivého. Letos je jim dopřáváno. Technologie OLED (případně QLED od Samsungu) a HDR jsou posunem v kvalitě obrazu natolik významným, že to každý uvidí hned na první pohled. A může na to koukat z jakéhokoli úhlu a bez brýlí.

718136952
Žádné brýle, žádné zahnutí, prostě jen skvělý obraz. Také renomovaní výrobci občas zabloudí do slepých cest

CES je každoročně úchvatnou přehlídkou slepých cest. Bez nich by se ale vývoj neobešel. Hranice smysluplnosti totiž není jasně stanovena a bez neustálého zkoušení pravdu nezjistíme. Co třeba taková virtuální realita? Nedopadne jako 3D televize? Uvidíme za rok na CESu…

Diskuze (28) Další článek: ODG R-8 a R-9: brýle pro rozšířenou realitu se Snapdragonem 835

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,