reklama

Letos nás bude „oblbovat“ reklama za 62 miliard dolarů

Reklama je na webu všudypřítomná, pomalu se ale otvírají i cesty pro nové formáty. Ty by měly přinést zejména sociální sítě, které se nemusí omezovat pouze na tradiční bannerovou reklamu.

Před pár lety statistici v drahých analýzách předvídali, že objem online reklamy v roce 2011 překoná hranici 106 miliard amerických dolarů. Pak ovšem přišla krize a trajektorie grafu trošku zvolnili své rostoucí tempo. Uzavřela se jedna kapitola, prý splaskla další bublina a podle respektovaného eMarketeru dosáhl objem internetové reklamy v roce 2009 „pouze“ 55 miliard amerických dolarů – celosvětově. To je pouze dvouprocentní nárůst, letošní rok by měl ale na webu a v dalších internetových kanálech opět přinést hody. Reklama podle nových odhadů meziročně poskočí o 12 procent a celosvětově se na internetové reklamě vyjma reklamy mobilní utratí bezmála 62 miliard dolarů. Výhledy na příští roky jsou už ale střízlivější než před dvěma, třemi lety, stomiliardová hranice totiž nebude překonána ani do roku 2014. Ale znáte to, předpovědi jsou... jen předpovědi.

Mobil už nemá dva textové řádky...

Pod reklamou si ale pochopitelně nepředstavujte jen vtíravé ozvučené bannery, které čas od času doplní procesor vytěžující video. Společně s růstem celého reklamního trhu se objevují i její zcela nové formy. Typickým příkladem jsou chytré mobilní telefony. Zatímco ještě před několika lety vládla v Americe mobilnímu marketingu stará dobrá „textovka“, s příchodem větších displejů a rychlých datových paušálů proniká grafická reklama i sem. Stále častěji se tak setkáváme s proužkovou mobilní reklamou AdMob, AdSense a pochopitelně také se systémem iAd od Applu, který zamíří na čekající armádu jablečných kapesních počítačů.

Klepněte pro větší obrázek
Hurá, jablečná reklama!

V roce 2007 vytvořila mobilní grafická reklama (bannery) na americkém trhu objem 34 milionů dolarů, letos by to ale mohlo být až desetkrát tolik. Nejsilnějším kanálem zde nicméně stále zůstává otravná reklama v SMS zprávách a kontextová reklama v mobilních vyhledávačích. I za těmito čísly stojí starší zpráva eMarketeru, boom grafické reklamy a chytrých mobilních telefonů tak může ještě lecos pozměnit.

Svatý kontext

Webová reklama, mobilní reklama… Co chybí? Sociální sítě! Ačkoliv zařazením spadají pod běžnou webovou reklamu a principiálně se ani jinak neliší, přesto je dobré „sociální“ reklamu trochu vytrhnou z kontextu, protože se bez nadsázky jedná o potenciální zlatý důl.

Každý prodejce reklamy chce zaujmout konzumenta – nějakým způsobem zakřičet. Většina reklamy dlouhá desetiletí křičela především vizuálně, tedy čím barevnější a agresivnější, tím větší odezva, v novém miléniu se ale začala o své slovo díky internetovému boomu hlásit i reklama kontextová. Reklama šitá na míru.

Kontextová reklama „křičí“ to, co (možná) chcete poslouchat, a tak si může dokonce dovolit i ten luxus, že zapomene na křik vizuální. Ostatně podívejte se na AdSense od Googlu a jeho alternativy v podání Yahoo, Microsoftu a dalších. Právě tyto jednoduché dvoubarevné textíky bez jediného obrázku vydělaly Googlu jmění.

Klepněte pro větší obrázek
Černá, modrá a zelená vydělala Googlu jmění...

Současná kontextová reklama je postavená na obsahu webu, na kterém visí a na vašich preferencích. V ideálním případě se tedy na internetovém butiku objeví reklamní proužek na ještě lepší trička konkurence a podobně. Čím kvalitnější kontext – souvislost, tím větší pravděpodobnost, že návštěvník na reklamu klepne. A to je zase motivace pro autory obsahu, většina dnešní reklamy se totiž prodává v modelu PPC (Pay Per Click). Pokud na reklamu nikdo neklepne, administrátor webu nic nevydělá a zadavatel reklamy nezíská nového návštěvníka. Kvalita kontextu reklamy tedy zároveň něco vypovídá o tom, jak schopný je rozpoznávací systém souvislostí a jak dobrý text připravil autor stránek. Pokud se na stránkách prodejce jablek zobrazí reklama na plastikové modely letadel, o kontextu skutečně nemůže být řeč.

Sociální reklama zítřka

Po malé odbočce ale zpět k číslům. Sociální sítě mají tu výhodu, že umí (nebo alespoň mohou umět) mnohem lépe pracovat s kontextem. Z vašeho chování mohou rozpoznat vaše preference, krátké stavové zprávičky na Facebooku nebo Twitteru lze pak po obsahové stránce mnohem snáze rozpoznat (i když zde může pro změnu nastat problém s nedostatkem klíčových slov u expresivních výkřiků). Jednoduše řečeno, vaše sociální síť vás zná, zná vaše přátele, zná veškeré vaše sociální chování na službě a může vám tedy nabídnout tu nejcílenější možnou reklamu. A nakonec, na takovém Facebooku je dnes už skutečně skoro každý, je to vlastně takový malý „intranet“ uvnitř velkého internetu.

Klepněte pro větší obrázek 
Jen na Facebooku můžete světu oficiálně ohlásit,
že se vám líbí reklama

Není tedy divu, že raketovým tempem roste i reklama na této sortě webových služeb. Domovem sociálních webových sítí je doposud Amerika, která jim dala život. A není tedy divu, že právě tento trh dodnes generuje největší objem prodané „sociální“ reklamy. V roce 2009 se na Facebooku, MySpace a dalších prodalo ve Státech reklamy za 1,4 miliardy dolarů. Letos to bude o dalších skoro 300 milionů více a příští rok to už budou miliardy dvě. Ve srovnání s ostatními reklamními kanály je to zatím stále minorita, tempo růstu ale vypovídá o všem a prakticky jakýkoliv budoucí zásah do prodeje reklamy ze strany Facebooku nebo Twitteru může ś čísly docela slušně zamávat.

Tři miliardy dolarů

A zbytek světa? Zatím se s 1,62 miliardou dolarů dohromady drží za USA, už příští rok by měl ale dominovat. Státy budou pochopitelně i nadále největším reklamním trhem, světu se už ale nevyrovná. Když obě čísla sečtete, získáte 3,3 miliardy dolarů – při současném kurzu necelých 64 miliard korun.

Sociální reklama jako terminus technicus zatím příliš dobře nefunguje, i na sociálních sítích totiž v drtivé většině případů najdete běžnou bannerovou reklamu, nové nápady už ale klepají na dveře a tentokráte je tahounem třeba Twitter, který se vrhl do prodeje „trend topics“ – trendových klíčových slov, tedy témat, o kterých se na Twitteru zrovna štěbetá. Pokud chcete své téma dostat na titulní stranu služby, stačí si vytáhnout kreditní kartu.

Témata článku: Web, Byznys, Internet, Sociální sítě, Statistiky, Reklama, Tempo

23 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Ondra Květ 19. 8. 2010 14:56:35
    On je copak problém to jedním kliknutím znovu odblokovat?
  • Štěpán Trčka 18. 8. 2010 20:58:01
    A druhá polovina je porno...B-]
  • Davi Ganz 18. 8. 2010 20:56:08
    Takže živě.cz nezapadá do té skupiny -> kontext - reklama .. "půlka...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

Včera | Jakub Čížek | 94

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 137


reklama