reklama

Lenovo začíná působit i v ČR - sbohem, počítače IBM?

Znamená pro současné zákazníky IBM vstup Lenovo nějakou významnou změnu? Když před časem získala čínská společnost Lenovo divizi osobních počítačů IBM, vzbudilo to menší poprask. Tato transformace se nyní dostává i k nám a vzniká Lenovo Czech Republic. Pro zákazníky se toho ale na první pohled moc nezmění.

Kdo je kdo, aneb historie a současnost

Mezinárodní společnost Lenovo Group, která vznikla sloučením počítačové divize IBM a čínské společnosti Lenovo tedy nyní přichází "nově" i na náš trh pod názvem Lenovo Czech Republic. Tato transformace byla dokončena 1.8., staronovým ředitelem se stal Petr Toman, který dosud řídil českou divizi osobních počítačů IBM.

Co je tedy v současné době Lenovo vlastně zač? Tato mezinárodní společnost je tvořena původní Lenovo Group (45 %), dále již zmiňovanou PCD IBM (19 %) a několika významnými americkými investičními společnostmi. Momentálně je to třetí největší výrobce počítačů na světě, i když má ambice stát se světovou jedničkou.

Lenovo samotné (původní název Legend) vzniklo v roce 1984 a mělo celkem 11 zakladatelů. Vstupní kapitál byl přesně v duchu firem, vznikajících "v garáži" - pouhých 25 tisíc dolarů. Za relativně krátkou historii si firma vybudovala pozici technologického lídra a inovátora. V současné době má nové Lenovo 19 tisíc zaměstnanců a předpokládaný roční obrat nové společnosti by se měl pohybovat kolem 13 miliard dolarů.

IBM bylo vždy známou značkou převážně v korporátní sféře a běžný spotřebitel mohl tyto výrobky považovat spíše za zbytečný luxus. Někdy právem, někdy je to spíše zbytečný předsudek. V každém případě patří IBM druhé místo na světě dle obratu prodaných notebooků a v podnikatelském sektoru má velmi významnou pozici.

Čínské Lenovo je naproti tomu firmou "lidovější". Kromě stolních počítačů a notebooků vyrábí i inkoustové tiskárny, MP3 přehrávače, digitální fotoaparáty a velmi zajímavé mobilní telefony. Ale ani výrobky pro korporátní sféru nechybí, takže v portfoliu najdeme i servery a vysoce výkonné pracovní stanice. O tom, že se jedná o firmu velmi silnou svědčí i několik čísel. Patří jí například 27 % podílu na čínském trhu a v regionu Asie a Tichomoří (bez Japonska) je největší počítačovou společností.

Co se změní pro zákazníky?

Pětiletá strategická dohoda ukládá IBM preferovat výrobky Lenovo jako součást svého portfolia i pro své interní účely, IBM bude zase preferovaným dodavatelem finančních řešení a možností pro klienty Lenovo. Servisní služba IBM Global Services bude zajišťovat záruční a pozáruční servis pro Lenovo a rovněž zůstane po tuto dobu logo IBM na produktech. Pro stávající zákazníky IBM je důležitá kontinuita. Služby, na které byli zvyklí, budou fungovat dál a naopak by mělo dojít ke zlepšení.

Co se konkrétně České republiky týče, v současné době se vlastně nemění nic. Zůstává zachován dosavadní obchodní model nepřímého prodeje prostřednictvím distributorů a partnerů, takže Lenovo Czech Republic bude nadále využívat původních distribučních kanálů IBM, distribuční a servisní smlouvy se stávajícími partnery jsou převedeny na novou společnost. Podle slov Petra Tomana bude tento rok ještě ve znamení kontinuity a konsolidace. Není dosud přesně známo, kdy můžeme i na českém trhu očekávat nové produkty z původního portfolia čínského Lenovo, možná však už během příštího roku.

Projekt ThinkCentre

Novinky přecijen budou. Lenovo Czech Republik začne zakládat síť reprezentativních kontaktních bodů, tzv. ThinkCentre. První budou otevřeny počátkem října, během příštího roku pak budou "pokryta" významná krajská města. Budou mít úlohu určitých konzultačních a servisních středisek, kde bude mít zákazník možnost si vše "osahat". Primárně budou mít tedy funkci kontaktní, ale jelikož budou provozovány spolu s jednotlivými obchodními partnery, mohou zde provádět tyto subjekty vlastní komerční aktivity, tedy i prodej. Nebude to ale v žádném případě přímý prodej Lenovo.

Malé zamyšlení na závěr. Troufám si tvrdit, že i běžný člověk, který nemá se segmentem IT nic společného, alespoň někdy o značce IBM slyšel. Otázka tedy zní, jak vybudovat jméno značce Lenovo, aby byla stejně známa jako IBM. Určitě to nebude nic snadného, můžete si sami udělat vlastní průzkum, kdo z vašeho okolí tento název někdy slyšel. Zda se tedy podaří získat firmě do pěti let celosvětové prvenství a být nejznámější značkou počítačů, jak si předsevzala, to se teprve uvidí. Určitě to snadné nebude.

Témata článku: Lenovo, IBM

22 komentářů

Nejnovější komentáře

  • viewsonic 11. 9. 2005 13:20:37
    v produktech se nic nezmeni, chysta se pouze redukce platu a vyhod u...
  • Witt 10. 9. 2005 19:55:32
    Nejvic se bojim že z krásně ošklivýho a konzervativního thinkpadu udělaj...
  • Peter Lehotsky, Peter Lehotsky 9. 9. 2005 16:10:59
    Zajimas se dvacet let ale psat a cist jeste neumis? Vole mas to v...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 104

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 85


reklama