Legendy a unikáty: Projděte se historií počítačů

Exponáty kalifornského muzea počítačů jsou fascinující cestou do historie počítání a zpracování dat. Projděte si muzeum prostřednictvím velké fotogalerie!
Legendy a unikáty: Projděte se historií počítačů

Živě.cz z Mountain View: Kalifornské muzeum historie počítačů těží ze své lokality přímo v srdci Křemíkového údolí na dohled od kanceláří Googlu. Má tak přístup k exponátům, které u nás uvidíme jen ztěží. Nabízí unikátní pohled na legendární počítače, první prototypy klíčových produktů, či dříve přísně utajované komponenty. Ač se samozřejmě nic nevyrovná osobní návštěvě a mohu vám ji jen doporučit, při své cestě do muzea jsem pro vás exponáty nafotil a nabízím vám tak alespoň virtuální prohlídku těchto jedinečných expozic.

Začalo to počítáním

001 Poměrová měřidla se používala jako první kalkulačky pro trigonometrické funkce, násobení dělení a další výpočty, zde vidíte první modely ze 17. století..JPG 
Poměrová měřidla se používala jako první kalkulačky pro trigonometrické funkce, násobení dělení a další výpočty, zde vidíte první modely ze 17. století.
002 Abakus je v Asii stále velmi rozšířené počitadlo. Kombinace abacusu s kalkulačkou představuje ale pouze propagační předmět..JPG 
Abakus je v Asii stále velmi rozšířené počitadlo. Kombinace abacusu s kalkulačkou představuje ale pouze propagační předmět.
003 Zleva kalkulačka Bowmar MX55  z roku 1971 s LED displejem. Kalkulačka HP-35 z roku 1972 se proslavila asi nejvíc. TI SR-50 z roku 1974 byla výrazně levnější. První programovatelná kalkulačka HP-65..JPG004 Zleva kalkulačka Bowmar MX55  z roku 1971 s LED displejem. Kalkulačka HP-35 z roku 1972 se proslavila asi nejvíc. TI SR-50 z roku 1974 byla výrazně levnější. První programovatelná kalkulačka HP-65..JPG 
Zleva kalkulačka Bowmar MX55  z roku 1971 s LED displejem. Licenčně se vyráběla i v Maďarsku, a ač byl v roce 1973 Bowmar asi největším výrobcem kalkulaček, v roce 1975 zbankrotoval. Kalkulačka HP-35 z roku 1972 se proslavila asi nejvíc. TI SR-50 z roku 1974 byla výrazně levnější. První programovatelná kalkulačka HP-65 z roku 1974 ukládala až 100 řádek programu na magnetické karty.
005 Děrné štítky se používaly dříve, než se nasadily v počítačích. Tkalcovské stavy z nich četly vzory, mechanické klavíry hrály podle not proděravěných v papírovém pásu..JPG006 Děrné štítky se používaly dříve, než se nasadily v počítačích. Tkalcovské stavy z nich četly vzory, mechanické klavíry hrály podle not proděravěných v papírovém pásu..JPG009 Za nástup štítků se považuje americké sčítání lidu v roce 1890. Herman Hollerith vyhrál výběrové řízení se svým děrným štítkem velikosti bankovky. Mohl tak použít stávající šuplíky a zásobníky na peníze..JPG010.JPG
Děrné štítky se používaly dříve, než se nasadily v počítačích. Tkalcovské stavy z nich četly vzory, mechanické klavíry hrály podle not proděravěných v papírovém pásu. Za nástup štítků se považuje americké sčítání lidu v roce 1890. Herman Hollerith vyhrál výběrové řízení se svým děrným štítkem velikosti bankovky. Mohl tak použít stávající šuplíky a zásobníky na peníze pro zpracování 60 miliónů sčítacích karet.
007 Každou dírku na děrném štítku při sčítání v roce 1890 musela vyrobit lidská ruka na tomto dírkovacím stroji. Vybrat správný údaj v tabulce a zasunout kolíček do příslušné dírky..JPG  
Každou dírku na děrném štítku při sčítání v roce 1890 musela vyrobit lidská ruka na tomto dírkovacím stroji. Vybrat správný údaj v tabulce a zasunout kolíček do příslušné dírky.
008 čtecí zařízení pro první zpracování děrných štítků..JPG 
Čtecí zařízení pro první zpracování děrných štítků.
011 MADDIDA (magnetický bubnový digitální diferenciální analyzér) - vyvinutý pro návrh jaderných střel. Stopy na magnetickém bubnu prováděly matematickou integraci..JPG012.JPG 
MADDIDA (magnetický bubnový digitální diferenciální analyzér) - vyvinutý pro návrh jaderných střel. Stopy na magnetickém bubnu prováděly matematickou integraci.
018 ENIGMA - legendami opředený německý šifrovací stroj z druhé světové války. Zašifrované zprávy se odesílaly morseovkou. Američanům a Britům se podařilo kód ENIGMA prolomit..JPG020 ENIGMA - legendami opředený německý šifrovací stroj z druhé světové války. Zašifrované zprávy se odesílaly morseovkou. Američanům a Britům se podařilo kód ENIGMA prolomit..JPG021 ENIGMA - legendami opředený německý šifrovací stroj z druhé světové války. Zašifrované zprávy se odesílaly morseovkou. Američanům a Britům se podařilo kód ENIGMA prolomit..JPG 
ENIGMA – legendami opředený německý šifrovací stroj z druhé světové války. Zašifrované zprávy se odesílaly morseovkou. Američanům a Britům se podařilo kód ENIGMA prolomit.

První sálové počítače

013 ENIAC - část počítače z roku 1945, který dnes pokládáme za první skutečný počítač. Za sklem je funkční tabulka 2, panel 2 a tiskárna štítků..JPG014 ENIAC - část počítače z roku 1945, který dnes pokládáme za první skutečný počítač. Za sklem je funkční tabulka 2, panel 2 a tiskárna štítků..JPG015 ENIAC - část počítače z roku 1945, který dnes pokládáme za první skutečný počítač. Za sklem je funkční tabulka 2, panel 2 a tiskárna štítků..JPG 
ENIAC – část počítače z roku 1945, který dnes pokládáme za první skutečný počítač. Za sklem je funkční tabulka 2, panel 2. Tři funkční tabulky se každá zapojovala do dvou panelů. Tabulky musely být nastaveny před řešením nového problému. Výstup ENIACu se razil do děrných štítků, které se vkládaly do IBM tabulátoru pro tisk na papír.
016 George Stibitz vyvíjel první obvody pro reléové počítače. Model K (vyvinutý na Kuchyňském stole) uměl sčítat dvě binární čísla..JPG017.JPG 
George Stibitz vyvíjel první obvody pro reléové počítače. Model K (vyvinutý na Kuchyňském stole) uměl sčítat dvě binární čísla.
022 022 NBS Western Automatic Computer, 1950. Při uvedení byl toto nejrychlejší počítač na světě. Pro paměť se používaly Williams-Kilburnovy trubice připomínající obrazovky. Každý bit tak byl přímo vidět..JPG 
NBS Western Automatic Computer, 1950. Při uvedení byl toto nejrychlejší počítač na světě. Pro paměť se používaly Williams-Kilburnovy trubice připomínající obrazovky. Každý bit tak byl přímo vidět.
023.JPG024.JPG025 Přes konzoli počítače UNIVAC mohla obsluha zapnout, přerušit a zastavit počítač. Přes klávesnici se zadávaly přímé povely a dal se případně připojit i osciloskop pro údržbu..JPG 
Přes konzoli počítače UNIVAC mohla obsluha zapnout, přerušit a zastavit počítač. Přes klávesnici se zadávaly přímé povely a dal se případně připojit i osciloskop pro údržbu. Počítače UNIVAC se používaly od padesátých let do 1970.

Ukládání dat

032 Paměťová elektronka JOHNNIAC měla původně udržet 4 096 bitů, ve výrobě se ale podařilo dosáhnout jen 256 bitů. Každý bit tvořil neustále obnovovaný izolovaný náboj..JPG 
Paměťová elektronka JOHNNIAC měla původně udržet 4 096 bitů, ve výrobě se ale podařilo dosáhnout jen 256 bitů. Každý bit tvořil neustále obnovovaný izolovaný náboj.
033 Thin Film Memory se používala jen krátce, ale našla využití ve vojenských počítačích díky rychlosti a odolnosti vůči radiaci..JPG  
Thin Film Memory se používala jen krátce, ale našla využití ve vojenských počítačích díky rychlosti a odolnosti vůči radiaci.
034 IBM 1360 z roku 1967 uměla uchovat terabit informací, inspiroval ji požadavek CIA na uložená velkých objemů dat..JPG 
IBM 1360 z roku 1967 uměla uchovat terabit informací, inspiroval ji požadavek CIA na uložení velkých objemů dat.
035 4Mbitová bublinková paměť z roku 1981. Kvůli vysoké ceně se na trh dostalo jen pár bublinkových pamětí, které našly uplatnění ve videohrách a obráběcích strojích..JPG 
4Mbitová bublinková paměť z roku 1981. Kvůli vysoké ceně se na trh dostalo jen pár bublinkových pamětí, které našly uplatnění ve videohrách a obráběcích strojích. 
036 Naváděcí počítač Apollo s olsenovou pamětí ROM. S takovou ručně zadrátovanou pamětí se opravdu letělo na Měsíc a zpět..JPG 
Naváděcí počítač Apollo s Olsenovou pamětí ROM. S takovou ručně zadrátovanou pamětí se opravdu letělo na Měsíc a zpět.
037 první pevný disk RAMAC. Obsahoval 50 24palcových disků otáčejících se rychlostí 1200 otáček za minutu minutu. Kapacita byla 5 MB..JPG039 disková plotna z RAMACu. Speciální povrch umožňoval záznam bitů do magnetizovaných oblastí..JPG 
První pevný disk RAMAC. Obsahoval 50 24" disků otáčejících se rychlostí 1200 otáček za minutu minutu. Kapacita byla 5 MB. Disková plotna z RAMACu. Speciální povrch umožňoval záznam bitů do magnetizovaných oblastí.
040 Mechanika výměnných pevných disků IBM 1311 z roku 1962.  První výměnné disky na šesti 14palcových plotnách uložily 2 MB. Pro pohodlné přenášení měly i držátko..JPG042 Mechanika výměnných pevných disků IBM 1311 z roku 1962.  První výměnné disky na šesti 14palcových plotnách uložily 2 MB. Pro pohodlné přenášení měly i držátko..JPG 
Mechanika výměnných pevných disků IBM 1311 z roku 1962.  První výměnné disky na šesti 14" plotnách uložily 2 MB. Pro pohodlné přenášení pětikilových disků měly i držátko. Bohužel kvůli chybějícímu utěsnění představoval prach problém.
041 Technologie Winchester zapouzdřila všechny komponenty disku do utěsněného bloku. Výměnný disk IBM 3340 z roku 1973 nabídl kapacitu až 70 MB..JPG 
Technologie Winchester zapouzdřila všechny komponenty disku do utěsněného bloku. Výměnný disk IBM 3340 z roku 1973 nabídl kapacitu až 70 MB. 
044 První disketa vznikla v roce 1971. Osmipalcová s kapacitou 80 kB..JPG045 Požadavky na menší a kapacitnější verze následovaly až k 3,5046 ZIP disky s kapacitou 100 MB představují vrchol pružných disků, krátce po uvedení je ale nahradily CD vypalovačky..JPG 
První disketa vznikla v roce 1971. Osmipalcová s kapacitou 80 kB. Požadavky na menší a kapacitnější verze následovaly až k 3,5" disketě, která skončila na kapacitě 1,44 MB (2,88 MB verze už se na trhu neujaly). ZIP disky s kapacitou 100 MB představují vrchol pružných disků, krátce po uvedení je ale nahradily CD vypalovačky.

Superpočítače

047 Cray-1A z roku 1976. Po dlouhých pět let to byl nejrychlejší počítač na světě. Kvůli ručnímu vedení kabelů trvala výroba každého Cray-1A jeden rok..JPG049 Cray-1A z roku 1976. Po dlouhých pět let to byl nejrychlejší počítač na světě. Kvůli ručnímu vedení kabelů trvala výroba každého Cray-1A jeden rok..JPG 
Cray-1A z roku 1976. Po dlouhých pět let to byl nejrychlejší počítač na světě. Kvůli ručnímu vedení kabelů trvala výroba každého Cray-1A jeden rok. Jeho unikátní návrh pro zpracování vektorů vyhovoval náročným požadavků pro kryptografii, simulaci bomb a návrh letadel. Rychlost 160 MFLOPS, paměť 32 MB, 64bitová paměťová směrnice, cena 6 až 10 miliónů dolarů.
050 detail chlazení Cray-1. Měděné desky mezi obvodovými deskami odváděly teplo do hliníkových klínů. V nich v nerezových trubkách proudil freon, který odváděl teplo pryč..JPG 
Detail chlazení Cray-1. Měděné desky mezi obvodovými deskami odváděly teplo do hliníkových klínů. V nich v nerezových trubkách proudil freon, který odváděl teplo pryč.
051 osobní poznámky Seymoura Craye s návrhem pro Cray-1. Ručně psané poznámky obsahují Boolean zápis, podle kterého zaměstnanci přímo sestavovali a testovali systém bez použití schémat..JPG 
Osobní poznámky Seymoura Craye s návrhem pro Cray-1. Ručně psané poznámky obsahují Boolean zápis, podle kterého zaměstnanci přímo sestavovali a testovali systém bez použití schémat.
052 část CPU z počítače Cray-3, 1995. Na rozdíl od starších návrhů použil v Cray-3 neprověřený arsenid gallitý (gallium arsenide), který prodražil výrobu. Rychlost CPU 474 MHz byla na tehdejší dobu skvělá..JPG 
Část CPU z počítače Cray-3, 1995. Na rozdíl od starších návrhů použil v Cray-3 neprověřený arsenid gallitý (gallium arsenide), který prodražil výrobu. Rychlost CPU 474 MHz byla na tehdejší dobu skvělá, ale stroj byl velmi obtížný na výrobu. Rychlost 15 GFLOPS, kapacita paměti 2GW, 64bitová paměťová sběrnice, cena 30 miliónů dolarů.
053 CM-1, Thinking Machines Corporation, 1985. Masivně paralelní superpočítač byl využitelný pro souběžné zpracování jedné úlohy nad velkým objemem dat. Po čtyřech dalších návrzích firma v 1994 zbankrotovala..JPG 
CM-1, Thinking Machines Corporation, 1985. Masivně paralelní superpočítač byl využitelný pro souběžné zpracování jedné úlohy nad velkým objemem dat. Po čtyřech dalších návrzích firma v roce 1994 ohlásila bankrot. Rychlost 2,5-10 GFLOPS, paměť 4K na CPU, jednobitová paměťová sběrnice, cena 2,5 miliónu dolarů (64 000 CPU).

Minipočítače ze sálu do kanceláře

055 CDC-160A z roku 1961. Jeden z prvních minipočítačů měl původně řešit jen vstup a výstup u velkého počítače CDC. Po úpravách se ale začal prodávat jako samostatný počítač..JPG 
CDC-160A z roku 1961. Jeden z prvních minipočítačů měl původně řešit jen vstup a výstup u velkého počítače CDC. Po úpravách se ale začal prodávat jako samostatný počítač. Vyrobili jich více než 400. Rychlost 78125 sčítání za sekundu, paměť 8K word, cena 90 000 dolarů.
057 DEC PDP-8, 1965. Bestseller mezi minipočítači, DEC PDP-8. První úspěšný minipočítač s prodeji přes 50 000 kusů představoval první víceúčelový počítač, který přinesl nízkou cenu a relativně malé rozměry..JPG058 DEC PDP-8, 1965. Bestseller mezi minipočítači, DEC PDP-8. První úspěšný minipočítač s prodeji přes 50 000 kusů představoval první víceúčelový počítač, který přinesl nízkou cenu a relativně malé rozměry..JPG  
DEC PDP-8, 1965. Bestseller mezi minipočítači, DEC PDP-8. První úspěšný minipočítač s prodeji přes 50 000 kusů představoval první víceúčelový počítač, který přinesl nízkou cenu a relativně malé rozměry. 
059 raritní   
Raritní „kuchyňský počítač“ z katalogu Nieman-Marcus, 1969. Minipočítač Honeywell 316 ukrytý v tomto těle byl nástupcem počítače 516, který poháněl první uzel sítě ARPANET, předchůdce Internetu. Rychlost 312 500 sčítání za sekundu, paměť 4K word, cena 10 600 dolarů.
061 Wang 2200, 1973. Tento počítač se programoval pouze v jazyce BASIC, strojový kód byl před uživatelem skrytý. Cílil primárně na podnikové zákazníky..JPG 
Wang 2200, 1973. Tento počítač se programoval pouze v jazyce BASIC, strojový kód byl před uživatelem skrytý. Cílil primárně na podnikové zákazníky. Rychlost 312 500 sčítání za sekundu, paměť 4K word, cena 6 700 dolarů.

Od tranzistoru k čipům

063 Mooreův zákon  
Mooreův zákon „počet tranzistorů na čipu se přibližně zdvojnásobí každých 24 měsíců“ z roku 1975 byl několikrát mírně upraven, rámcově ale platí dodnes. Většinou se kreslí v logaritmické stupnici, takto v lineární vypadá také působivě.
064 První tranzistor, 1947. První tranzistor použil dva blízko umístěné zlaté kontakty přitisknuté na povrch z čistého germania..JPG  
První tranzistor, 1947. První tranzistor použil dva blízko umístěné zlaté kontakty přitisknuté na povrch z čistého germania.
066 První polovodičový tranzistor, 1950. Morgan Sparks a Gordon Teal uvedli do praxe Shockleyho teorii a vyrobili první polovodičový npn tranzistor..JPG 
První polovodičový tranzistor, 1950. Morgan Sparks a Gordon Teal uvedli do praxe Shockleyho teorii a vyrobili první polovodičový npn tranzistor.
067 Vylepšené tranzistory rychle následovaly a během padesátých let bylo vyvinuto hned několik různých variant pro dílčí nasazení..JPG 
Vylepšené tranzistory rychle následovaly a během padesátých let bylo vyvinuto hned několik různých variant pro dílčí nasazení.
069 Tranzistorového rádia Regency TR-1 z roku 1954 se prodalo přes sto tisíc kusů a díky němu veřejnost poznala slovo tranzistor. Obsahovalo čtyři tranzistory..JPG 
Tranzistorového rádia Regency TR-1 z roku 1954 se prodalo přes sto tisíc kusů a díky němu veřejnost poznala slovo tranzistor. Obsahovalo čtyři tranzistory.
070 SOL Terminal Computer, 1978. Vybavený procesorem Intel 8080 byl toto jeden z prvních masově vyráběných kompletních osobních počítačů..JPG 
SOL Terminal Computer, 1978. Vybavený procesorem Intel 8080 byl toto jeden z prvních masově vyráběných kompletních osobních počítačů.
071 Mikroprocesor Motorola 6800 - legendární procesor, který poháněl první počítače Apple a další. Tento procesor se zasloužil o rozšíření počítačů mezi běžné lidi, do komunikací i průmyslových systémů..JPG 
Mikroprocesor Motorola 6800 – legendární procesor, který poháněl první počítače Apple a další. Tento procesor se zasloužil o rozšíření počítačů mezi běžné lidi, do komunikací i průmyslových systémů.
075 Procesory Intel od 8086 po Pentium 4. Pentium II z roku 1997 není schováno v obalu, tato krabice se zasouvala na desce do slotu připomínajícího dnešní slot pro grafickou kartu..JPG 
Procesory Intel od 8086 po Pentium 4. Pentium II z roku 1997 není schováno v obalu, tato krabice se zasouvala na desce do slotu připomínajícího dnešní slot pro grafickou kartu. Mělo přitom desetinásobně tlustší technologii výroby (250 nm) oproti dnešním procesorům.
076 Vnitřek herní konzole Sony PlayStation z roku 1994. Jako centrální procesor první PlayStation sloužil procesor MIPS R3000..JPG 
Vnitřek herní konzole Sony PlayStation z roku 1994. Jako centrální procesor první PlayStation sloužil procesor MIPS R3000.
077 Velká modrá deska simulovala připravovaný procesor PowerPC a na takovém zařízení Apple vyvíjel operační systém, když ještě neměl v ruce skutečný procesor PowerPC..JPG 
Velká modrá deska simulovala připravovaný procesor PowerPC a na takovém zařízení Apple vyvíjel operační systém, když ještě neměl v ruce skutečný procesor PowerPC. Dole procesor DEC Alpha – první 64bitový RISC procesor, pro který Microsoft upravil Windows NT. Vedle něj SPARC RISC CPU vyvinutý Sun Microsystems.

Superpočítače na stole

088 Profesionální pracovní stanice Iris 4D50GT, 1988. Pro Silicon Graphics znamenala Iris 4D přechod z procesorů Motorola na RISC procesory od MIPS..JPG 
Profesionální pracovní stanice Iris 4D/50GT, 1988. Pro Silicon Graphics znamenala Iris 4D přechod z procesorů Motorola na RISC procesory od MIPS. O pět let později v 1992 SGI koupila MIPS za 333 miliónů dolarů, ale v 1998 MIPS platformu opustila a přešla na procesory Intel Itanium. Rychlost 8 MHz, paměť 4 MB, cena 74 000 dolarů.
089 Pixar Image Computer, 1986. Pixar původně vyvíjel vlastní počítače pro tvorbu animací. Tyto počítače tako obarvovaly ručně kreslené animované filmy od Disneyho..JPG 
Pixar Image Computer, 1986. Pixar původně vyvíjel vlastní počítače pro tvorbu animací. Tyto počítače tako obarvovaly ručně kreslené animované filmy od Disneyho. Počítač navíc vyžadoval drahé pracovní stanice pro obsluhu. Rychlost 11,8 MHz, paměť 100 MB, cena 135 000 dolarů

Různé cesty k ovládání počítačů

091 Alto I Computer Systems, Xerox (PARC), 1973. Revoluční Alto sloužilo při vývoji prvních grafických uživatelských rozhraní ovládaných myší. Nebylo v běžném prodeji, sloužilo jen pro vývoj..JPG093 Alto I Computer Systems, Xerox (PARC), 1973. Revoluční Alto sloužilo při vývoji prvních grafických uživatelských rozhraní ovládaných myší. Nebylo v běžném prodeji, sloužilo jen pro vývoj..JPG 
Alto I Computer Systems, Xerox (PARC), 1973. Revoluční Alto sloužilo při vývoji prvních grafických uživatelských rozhraní ovládaných myší. Nebylo v běžném prodeji, sloužilo jen pro vývoj. Rychlost 0,3 MIPS, paměť 64-256K, cena 40 000 dolarů.
095 Homebrew klávesnice s rozložením Dvorak. Klávesy jsou rozloženy podle frekvenční analýzy četnosti v anglickém jazyku, Dvorak rozložení by tedy mělo být teoreticky lepší, ale v praxi se neujalo..JPG 
Homebrew klávesnice s rozložením Dvorak. Klávesy jsou rozloženy podle frekvenční analýzy četnosti v anglickém jazyku, Dvorak rozložení by tedy mělo být teoreticky lepší, ale v praxi se neujalo. I proto, že by pro různé jazyky muselo vypadat vždy jinak.
096 Zcela první počítačová myš Douglase Engelbarta z roku 1964. Bill English, inženýr na Stanfordském výzkumném institutu postavil tento první prototyp myši s ostrými kovovými koly a prostorem pro tlačítko..JPG098 Zcela první počítačová myš Douglase Engelbarta z roku 1964. Bill English, inženýr na Stanfordském výzkumném institutu postavil tento první prototyp myši s ostrými kovovými koly a jediným tlačítkem..JPG 
Zcela první počítačová myš Douglase Engelbarta z roku 1964. Bill English, inženýr na Stanfordském výzkumném institutu postavil tento první prototyp myši s ostrými kovovými koly a prostorem pro jediné tlačítko.
099 Bil English se následně přesunul do Xerox PARC, kde vyvinul kuličkovou třítlačítkovou myš pro počítač Alto..JPG 
Bill English se následně přesunul do Xerox PARC, kde vyvinul kuličkovou třítlačítkovou myš pro počítač Alto.
101 Terminál DEC VT100, 1978. Procesor Intel 8080 poskytl terminálu VT100 pokročilé funkce jako tučné písmo a různé grafické znakové sady..JPG 
Terminál DEC VT100, 1978. Procesor Intel 8080 poskytl terminálu VT100 pokročilé funkce jako tučné písmo a různé grafické znakové sady.
102 Experimentální 3D displej Ivana Sutherlanda, 1968. Pravděpodobně první nositelný stereoskopický displej.  Kvůli vyšší hmotnosti se zavěšoval se od stropu, aby tolik netlačil na hlavu..JPG 
Experimentální 3D displej Ivana Sutherlanda, 1968. Pravděpodobně první nositelný stereoskopický displej.  Kvůli vyšší hmotnosti se zavěšoval se od stropu, aby tolik netlačil na hlavu.
103 Maltron klávesnice pro psaní levou rukou, 1980. V sedmdesátých letech se začaly objevovat první pokusy o ergonomickou klávesnici..JPG 
Maltron klávesnice pro psaní levou rukou, 1980. V sedmdesátých letech se začaly objevovat první pokusy o ergonomickou klávesnici.
104 První třítlačítková kuličková myš Logitech Depraz Mouse z roku 1980..JPG 
První třítlačítková kuličková myš Logitech Depraz Mouse z roku 1980. 
105 Joysticky našly své uplatnění v hrách i průmyslu. Zcela vlevo je prototyp z roku 1974, uprostřed legendární Atari joystick a druhý zprava je joystick pro počítače Apple..JPG 
Joysticky našly své uplatnění v hrách i průmyslu. Zcela vlevo je prototyp z roku 1974, uprostřed legendární Atari joystick a druhý zprava je joystick pro počítače Apple.
106 Ergonomická klávesnice SafeType, 1998. Hodně nezvyklá klávesnice zcela otočila klávesy o devadesát stupňů. Pomáhala si zrcátky, aby na klávesy bylo stále vidět..JPG 
Ergonomická klávesnice SafeType, 1998. Hodně nezvyklá klávesnice zcela otočila klávesy o devadesát stupňů. Pomáhala si zrcátky, aby na klávesy bylo stále vidět.

Počítače jsou konečně osobní

107 Apple-1, 1976. Steve Wozniak představil Apple-1 v roce 1976. Za cenu 666,66 dolarů jste dostali jen desku s obvody s 4kB RAM..JPG108 Apple-1, 1976. Steve Wozniak představil Apple-1 v roce 1976. Za cenu 666,66 dolarů jste dostali jen desku s obvody s 4kB RAM..JPG 
Apple-1, 1976. Steve Wozniak představil Apple-1 v roce 1976. Za cenu 666,66 dolarů jste dostali jen desku s obvody s 4kB RAM. BASIC a kazetový magnetofon usnadnil obsluhu, ale i tak jste si museli dokoupit napájecí zdroj, klávesnici, úložiště a displej. Rychlost 1 MHz, paměť 4 kB, 8bitová sběrnice, cena 666,66 dolarů.
109 Belleville Personal Computer, 1980. Robert Belleville navrhnul tento počítač s procesorem 8080. Obsahoval audio procesor s reproduktory a skener s tiskárnou..JPG 
Belleville Personal Computer, 1980. Robert Belleville navrhnul tento počítač s procesorem 8080. Obsahoval audio procesor s reproduktory a skener s tiskárnou. Robert Belleville se později podílel na vývoji Apple Macintosh a jeho podpis najdete spolu s dalšími tvůrci na vnitřní straně počítače.
110 TVT-1 Typewriter, 1973. Don Lancaster navrhnul tento levný terminál pro domácí použití. Připojoval se k televizoru a zobrazil dvě strany textu..JPG 
TVT-1 Typewriter, 1973. Don Lancaster navrhnul tento levný terminál pro domácí použití. Připojoval se k televizoru a zobrazil dvě strany textu. 
111 Počítač Altair 8800, 1975. Základní Altair 8800 měl jen přepínače a diody pro vstupy a výstupy. Přesto to byl první mikropočítač, který se dobře prodával, a prodeje přesáhly 5000 kusů za první rok..JPG 
Počítač Altair 8800, 1975. Základní Altair 8800 měl jen přepínače a diody pro vstupy a výstupy. Přesto to byl první mikropočítač, který se dobře prodával, a prodeje přesáhly 5000 kusů za první rok při ceně pod 500 dolarů.  Inspiroval Billa Gatese a Paula Allena k napsání interpretru jazyka Basic. Jejich společnost Micro-Soft přežila, MITS, výrobce Altairu, nikoli. Rychlost 2 MHz, osmibitová sběrnice, paměť 1kB, cena 439 dolarů (kit).
112 IMSAI 8080, 1975. Počítač vyrobený velmi podobně jako Altair 8800. Jde tedy možná o první  
IMSAI 8080, 1975. Počítač vyrobený velmi podobně jako Altair 8800. Jde tedy možná o první „klon“ v historii mikropočítačů. Původně se s ním počítalo u dealerů aut, ale z toho sešlo. Zahrál si ve filmu Válečné hry (1983), kde mladý Matthew Broderick hackuje americkou armádu. Rychlost 2 MHz, osmibitová sběrnice, paměť 4 kB, cena 599 dolarů (kit).
113 Tandy Radio Shack TRS-80, 1977. První z počítačů určených pro většinový trh. Prodával se kompletně sestavený včetně monitoru a kazetového magnetofonu s předinstalovaným Basicem..JPG 
Tandy Radio Shack TRS-80, 1977. První z počítačů určených pro většinový trh. Prodával se kompletně sestavený včetně monitoru a kazetového magnetofonu s předinstalovaným Basicem. Rychlost 1,78 MHz, paměť 4 kB, cena 599 dolarů.
114 Commodore PET, 1977. S procesorem MOS 6502 se tento počítač dostal do škol a domácností. Byl to předchůdce mnohem populárnějšího Commodore C64..JPG074 Commodore PET, 1977. S procesorem MOS 6502 se tento počítač dostal do škol a domácností. Byl to předchůdce mnohem populárnějšího Commodore C64. Rychlost 1 MHz, paměť 4 kB, cena 495 dolarů..JPG 
Commodore PET, 1977. S procesorem MOS 6502 se tento počítač dostal do škol a domácností. Byl to předchůdce mnohem populárnějšího Commodore C64. Rychlost 1 MHz, paměť 4 kB, cena 495 dolarů.
115 Apple II, 1977. Na rozdíl od Apple 1 vypadal Apple II už jako profesionální počítač. V jednom těle byla elektronika, klávesnice, síťový adaptér a v ROM uložený BASIC. Jako displej se používal televizor..JPG116 Apple II, 1977. Na rozdíl od Apple 1 vypadal Apple II už jako profesionální počítač. V jednom těle byla elektronika, klávesnice, síťový adaptér a v ROM uložený BASIC. Jako displej se používal televizor..JPG 
Apple II, 1977. Na rozdíl od Apple 1 vypadal Apple II už jako profesionální počítač. V jednom těle byla elektronika, klávesnice, síťový adaptér a v ROM uložený BASIC. Jako displej se používal televizor. K dispozici bylo několik rozšiřujících slotů. V roce 1978 přibyla disketová jednotka a v 1979 první tabulkový procesor VisiCalc. Na tvar Apple II odkazoval i tuzemský počítač IQ 151. Rychlost 1 MHz, paměť 4 kB, cena 1298 dolarů.
117 Atari 800, 1978. Atari 400 a 800 fungovaly i jako herní konzole. Dražší osmistovka měla skutečné klávesy (ne membránu) a 8 kB paměti. Hry a software se dodával na zásuvných cartridgích..JPG  
Atari 800, 1978. Atari 400 a 800 fungovaly i jako herní konzole. Dražší osmistovka měla skutečné klávesy (ne membránu) a 8 kB paměti. Hry a software se dodával na zásuvných cartridgích. Rychlost 1,78 MHz, paměť 8 kB, cena 999 dolarů.
118 Kookaburra Portable Computer, 1983. Předobraz dnešních notebooků obsahoval rovnou v ROM MS-DOS, textový editor, tabulkový kalkulátor a plánovač schůzek. Vážil pod 5 kg..JPG 
Kookaburra Portable Computer, 1983. Předobraz dnešních notebooků obsahoval rovnou v ROM MS-DOS, textový editor, tabulkový kalkulátor a plánovač schůzek. Vážil pod 5 kg.
120 Společné foto jedné celé generace. Nahoře rodina Commodore VIC 20, C64 a Amiga 1000. Uprostřed Acorn BBC Microcomputer, neúspěšný Sinclair QL ....JPG 
Společné foto jedné celé generace. Nahoře rodina Commodore VIC 20, C64 a Amiga 1000. Uprostřed Acorn BBC Microcomputer, neúspěšný Sinclair QL s Microdrive mechanikou, Král MIDI hudby Atari 1040ST, francouzský Thomson TO-7/70 se světelnou tužkou. Dole na anglické poličce Dragon 32, Amstrad CPC 464, HitBit Home Computer, ZX Spectrum a ZX80.
072 ZX Spectrum, 1982. Malý osmibitový počítač s barevným výstupem na televizi a programovacím jazykem Basic je stále legendou. Pro mnoho nadšenců do počítačů u nás byl toto ten pravý první osobní počítač..JPG 
ZX Spectrum, 1982. Malý osmibitový počítač s procesorem Z80 s barevným výstupem na televizi a programovacím jazykem Basic je stále legendou. Pro mnoho nadšenců do počítačů u nás byl toto ten pravý první osobní počítač. Rychlost 3,5 MHz, paměť 16 kB, cena 795 dolarů.
121 Sinclair ZX80, 1980. Před legendárním Spectrem s 16 kB paměti existoval ZX80 s 1 kB RAM.  Klávesnici tvořila plochá membrána a počítač nevypadá nějak impozantně, přesto se ho prodalo na 50 000 kusů..JPG 
Sinclair ZX80, 1980. Před legendárním Spectrem s 16 kB paměti existoval ZX80 s 1 kB RAM.  Klávesnici tvořila plochá membrána a počítač nevypadá nějak impozantně, přesto se ho prodalo na 50 000 kusů.
122 IBM PC, 1981. Tímto to začalo. Přišlo téměř s desetiletým zpožděním za jinými osobními počítači, ale okamžitě ovládlo trh. Díky zveřejnění dokumentace se okamžitě začaly objevovat klony..JPG 
IBM PC, 1981. Tímto to začalo. Přišlo téměř s desetiletým zpožděním za jinými osobními počítači, ale okamžitě ovládlo trh. Díky zveřejnění dokumentace se okamžitě začaly objevovat klony, IBM si chránilo především BIOS. Rychlost 4,77 MHz, paměť 16 kB, šestnáctibitová sběrnice, cena 1565 dolarů.
140 Apple Macintosh a Apple Lisa II, 1984. První počítače Apple s grafickým uživatelským rozhraním dodávané spolu s myší..JPG141.JPG142.JPG 
Apple Macintosh a Apple Lisa II, 1984. První počítače Apple s grafickým uživatelským rozhraním dodávané spolu s myší. Lisa II byla sice první, ale vysoká cena a slabý výkon znamenala tržní neúspěch. Rychlost 5 MHz, 32bitová sběrnice, paměť 1 MB, cena 3 495 dolarů. Oproti tomu malý Macintosh už znamenal úspěch. Rychlost 8 MHz, 16bitová sběrnice, paměť 128 kB, cena 2 495 dolarů.
143 PCs Limited Turbo PC, 1985. Tento obyčejně vyhlížející počítač s podivným jménem je počátek firmy Dell. Michael Dell nejprve prodával poštou na zakázku sestavované počítače pod značkou PCs Limited..JPG 
PCs Limited Turbo PC, 1985. Tento obyčejně vyhlížející počítač s podivným jménem je počátek firmy Dell. Michael Dell nejprve prodával poštou na zakázku sestavované počítače pod značkou PCs Limited. Později firmu přejmenoval na Dell. 
119 Klony útočí. Počítače se kopírovaly už od začátku..JPG 
Klony útočí. Počítače se kopírovaly už od začátku. Na horní poličce vidíte Eagle PC uvedený rok po IBM PC, který zkopíroval BIOS a IBM soudně dosáhla zastavení prodejů. Vedle něj notebook Outbound, který zkopíroval Apple Macintosh. Aby se výrobce vyhnul soudům, majitel si musel „půjčit“ ROM čipy z Macintoshe. Hyperion Portable PC se sice prodával dřív než Compaq, ale byl dražší a nejely na něm všechny programy. Uprostřed vidíte Robotron Z9001 s procesorem U880, což byl klon Zilogu Z80. Černý počítač je Olympian-S, bílý Master, oba jsou ilegální klony počítače ZX Spectrum. Notebook IBM Personal System/2 se snažil bojovat s klony novým standardem PS/2 a operačním systémem OS/2. Jediné, co ale z PS/2 dnes zůstalo, je kulatý konektor na základní desce pro klávesnici a myš. Vedle notebooku je prototyp přenosného IBM PC kompatibilního počítače, neprodával se. Dole vlevo leží Compaq Deskpro 286 od úspěšného výrobce IBM PC kompatibilních počítačů, kterého v roce 2002 pohltil HP. Columbia PC byl první klon nabízející více paměti a rozšíření s BIOSem, který nezkopíroval IBM. Compaq Portable byl mimořádně úspěšný klon. Compaq licencoval MS-DOS od Microsoftu a legálně analyzoval BIOS od IBM. Poslední je Franklin Ace 100, klon Apple II, který Apple zažaloval a vynutil si konec prodeje.

Počítače jen na hraní

124 první prototyp hry Pong, 1972. Tento kus testoval v roce 1972 zájem o hru v Andy Capp’s bar. V roce 2002 stále fungoval. Za první rozbití mohl mincemi zcela ucpaný prostor pro čtvrťáky za hru..JPG 
První prototyp hry Pong, 1972. Tento kus testoval v roce 1972 zájem o hru v Andy Capp’s bar. V roce 2002 stále fungoval. Za první „rozbití“ mohl mincemi zcela ucpaný prostor pro čtvrťáky za hru.
139 Atari 2600, 1978. Standardně se dodávalo s Combat cartridge, která obsahovala hry Tank a Anti-Aircraft II. Ač nebylo první s výměnnými hrami, pomohlo prosadit tento standard..JPG 
Atari 2600, 1978. Standardně se dodávalo s Combat cartridge, která obsahovala hry Tank a Anti-Aircraft II. Ač nebylo první s výměnnými hrami, pomohlo prosadit tento standard.
126 exotické i slavné herní konzole..JPG 
Exotické i slavné herní konzole.
138 Nintendo GameBoy, 1989. NES, 1983..JPG  
Nintendo GameBoy, 1989. Přenosná herní konzole Gameboy se stala rychle legendou. Proslavila se díky hře Tetris, pomohla propagovat Pokemony a další herní série. Vedle je další legenda, NES z roku 1983, na kterém se začala psát historie her jako Super Mario Bros nebo Legend of Zelda.
130 Sega Master System Power Base, 1986. Odpověď Segy na NES. Osmibitová konzole s jednoduchým ovladačem byla výkonnější než NES, neměla ale tak kvalitní hry..JPG 
Sega Master System Power Base, 1986. Odpověď Segy na NES. Osmibitová konzole s jednoduchým ovladačem byla výkonnější než NES, neměla ale tak kvalitní hry. 
128 Sega Saturn, 1994. Před uvedením Dreamcastu to Sega zkoušela se Saturnem, v USA to byla ale takový propadák, že Sega zrušila celosvětové uvedení a uspíšila Dreamcast..JPG 
Sega Saturn, 1994. Před uvedením Dreamcastu to Sega zkoušela se Saturnem, v USA to byla ale takový propadák, že Sega zrušila celosvětové uvedení a uspíšila Dreamcast.
127 Sega Dreamcast, 1998. Jako první používal modem pro hraní přes internet, jako první měl displej i na ovladači. Přesto neuspěl a Dreamcast byl posledním hardwarem od Segy..JPG 
Sega Dreamcast, 1998. Jako první používal modem pro hraní přes internet, jako první měl displej i na ovladači. Přesto neuspěl a Dreamcast byl posledním hardwarem od Segy.
129 Super Nintendo Entertainment System (SNES), 1990. Oproti prvnímu NES nabídl SNES lepší grafiku s 16bitovým procesorem. Proslavil se hrami Donkey Kong Country a Star Fox..JPG 
Super Nintendo Entertainment System (SNES), 1990. Oproti prvnímu NES nabídl SNES lepší grafiku s 16bitovým procesorem. Proslavil se hrami Donkey Kong Country a Star Fox.
131 Channel F Video Entertainment System, 1976. Herní konzole, o které jste neslyšeli, přesto jako první používala cartridge s hrami. Přes telefon se daly hrát hry vysílané na speciálním televizním kanálu..JPG 
Channel F Video Entertainment System, 1976. Herní konzole, o které jste neslyšeli, přesto jako první používala cartridge s hrami. Přes telefon se daly hrát hry vysílané na speciálním televizním kanálu.
132 Atari 7800 Prosystem, 1986. Tato konzole byla zpětně kompatibilní s Atari 2600 a opravila tak nedostatek předchozí verze 5200..JPG 
Atari 7800 Prosystem, 1986. Tato konzole byla zpětně kompatibilní s Atari 2600 a opravila tak nedostatek předchozí verze 5200. Bohužel odklady způsobily, že při svém uvedení už proti 7800 stála silnější konkurence a nabídka her také neoslňovala.
133 Atari Jaguar, 1993. Ambiciózní první 64bitová herní konzole. Dokonce na ní jel Doom původně pro PC. Kritika se ale snášel na design ovladače a tvůrci her byli zamknutí do jiných platforem..JPG 
Atari Jaguar, 1993. Ambiciózní první 64bitová herní konzole. Dokonce na ní jel Doom původně pro PC. Kritika se ale snášela na design ovladače a tvůrci her byli zamknutí do jiných platforem. Toto byla poslední herní konzole od Atari.
134 Pippin, 1996. Tuto konzoli pro Bandai navrhnul Apple a měla sloužit i jako levný počítač. Srovnávali jej ale jen s herními konzolemi a cena 599 dolarů už byla vysoká. Na trhu proto neuspěl..JPG 
Pippin, 1996. Tuto konzoli pro Bandai navrhnul Apple a měla sloužit i jako levný počítač. Srovnávali jej ale jen s herními konzolemi a cena 599 dolarů už byla vysoká. Na trhu proto neuspěl.
135 Microsoft Xbox, 2001. První vstup Microsoftu do světa herních konzolí. Xbox používal běžné PC komponenty a jako první obsahoval pevný disk. Hlavním titulem bylo Halo..JPG 
Microsoft Xbox, 2001. První vstup Microsoftu do světa herních konzolí. Xbox používal běžné PC komponenty a jako první obsahoval pevný disk. Hlavním titulem bylo Halo. Xboxu se podařilo předhonit GameCube a dostat se za PlayStation 2.
137 Sony PlayStation, 1994. První herní konzole Sony vznikala ve spolupráci s Nintendem, ale po odchodu Nintenda ji Sony vydala jako vlastní PlayStation a prodala jí přes 100 miliónů..JPG 
Sony PlayStation, 1994. První herní konzole Sony vznikala ve spolupráci s Nintendem, ale po odchodu Nintenda ji Sony vydala jako vlastní PlayStation a prodala jí přes 100 miliónů. Poprvé používala CD s hrami.

Počítače k přenášení

151 Model Dynabooku. Už v roce 1968 vznikl tento prototyp tabletu, na kterém se testovaly první teorie ovládání přenosných zařízení. Samozřejmě bylo v té době jasné, že neexistuje potřebná technologie..JPG 
Model Dynabooku. Už v roce 1968 vznikl tento prototyp tabletu, na kterém se testovaly první teorie ovládání přenosných zařízení. Samozřejmě bylo v té době jasné, že neexistuje technologie, která by umožnila reálnou výrobu, ale právě díky výzkumu okolo Dynabooku dnes používáme iPady a další tablety.
145 PalmPilot byl první úspěšný kapesní počítač ovládaný perem. Na prototypu si Jeff Hawkins zkoušel na oko psát poznámky a měřil počet nutných kroků k dokončení akcí..JPG146 Software se vyvíjel na velké desce, která se do kapsy ještě nevešla..JPG 
148 Testoval se i prototyp s klávesnicí, nakonec ale vyhrál čistě dotykový PalmPilot..JPG149 PalmPilot neměl žádnou WiFi nebo mobilní síť, synchronizoval se přes kabel s počítačem..JPG 
Zrození PalmPilotu, 1996. PalmPilot byl první úspěšný kapesní počítač ovládaný perem. Na prototypu si Jeff Hawkins zkoušel na oko psát poznámky a měřil počet nutných kroků k dokončení akcí. Software se vyvíjel na velké desce, která se do kapsy ještě nevešla. Testoval se i prototyp s klávesnicí, nakonec ale vyhrál čistě dotykový PalmPilot. Neměl žádnou WiFi nebo mobilní síť, synchronizoval se přes kabel s počítačem.
152 Scrib Portable, 1978. Švýcarský Scrib je jeden z prvních přenosných bateriemi poháněných počítačů. Na displej se dívalo přes výklopné zrcadlo, díky tomu byl obraz nakloněn jako na dnešních noteboocích..JPG 
Scrib Portable, 1978. Švýcarský Scrib je jeden z prvních přenosných bateriemi poháněných počítačů. Na displej se dívalo přes výklopné zrcadlo, díky tomu byl obraz nakloněn jako na dnešních noteboocích.
153 Sony Typecorder, 1980. Před notebooky používali novináři i takovéto přenosné počítače. Jednoduchý textový editor a kazetový diktafon se používal pro psaní textů..JPG 
Sony Typecorder, 1980. Před notebooky používali novináři i takovéto přenosné počítače. Jednoduchý textový editor a kazetový diktafon se používal pro psaní textů.
154 Kyocera Kyotronic 85, 1983. Tento levný a odolný stroj obsahoval vestavěný modem a běžel dvacet hodin na čtyři AA baterie..JPG 
Kyocera Kyotronic 85, 1983. Tento levný a odolný stroj obsahoval vestavěný modem a běžel dvacet hodin na čtyři AA baterie. Milovali ho nejen novináři, s šesti miliony prodaných kusů to byl nejúspěšnější „flat-top“ počítač.
156 Poquet PC Subnotebook, 1989. První pokusy o ultrapřenosný počítač vypadaly pěkně, slabý výkon a využitelnost je ale táhly dolů..JPG 
Poquet PC Subnotebook, 1989. První pokusy o ultrapřenosný počítač vypadaly pěkně, slabý výkon a využitelnost je ale táhly dolů.
157 Apple Powerbook 140, 1991. Powerbook byl prvním úspěšným notebookem Apple. Ve svém segmentu předhonil Compaq a Toshibu a během prvního roku vydělal na tržbách přes miliardu dolarů..JPG 
Apple Powerbook 140, 1991. Powerbook byl prvním úspěšným notebookem Apple. Ve svém segmentu předhonil Compaq a Toshibu a během prvního roku vydělal na tržbách přes miliardu dolarů. Jeho design následně ovlivnil další notebooky.
155 Apple Duo laptop s dokem, 1992. Duo byl menší a lehčí než prémiový Powerbook a s méně konektory. Po zasunutí do doku se z něj stal stolní počítač s konektory..JPG 
Apple Duo laptop s dokem, 1992. Duo byl menší a lehčí než prémiový Powerbook a s méně konektory. Po zasunutí do doku se z něj stal stolní počítač s konektory pro klávesnici, myš, monitor, tiskárnu a další.
158 IBM ThinkPad 701 s motýlkovou klávesnicí, 1995. Přinesl unikátní technické řešení klávesnice ze dvou částí, které se při zavírání víka vůči sobě posunou, aby se vešly do půdorysu notebooku..JPG 
IBM ThinkPad 701 s motýlkovou klávesnicí, 1995. Přinesl unikátní technické řešení klávesnice ze dvou částí, které se při zavírání víka vůči sobě posunou, aby se vešly do půdorysu notebooku. Nástup širokoúhlých displejů ale znamenal, že se podobně široké klávesnice vešly i do menších notebooků. 
159 Psion Organizer, 1984. Psion se proslavil svými rozevíracími organizéry s klávesnicí. První Psion Organizer, byť to byl počítač, vypadal ale více jako kalkulačka..JPG 
Psion Organizer, 1984. Psion se proslavil svými rozevíracími organizéry s klávesnicí. První Psion Organizer, byť to byl počítač, vypadal ale více jako kalkulačka. Později se Psion vrátil k této koncepci, když nabízel počítače pro podnikovou sféru.
160 Casio CQ-1 kalkulačka, 1975. Jedna z prvních kalkulaček, která už byla na cestě k organizéru. Nabídla čas, budík a plánování..JPG 
Casio CQ-1 kalkulačka, 1975. Jedna z prvních kalkulaček, která už byla na cestě k organizéru. Nabídla čas, budík a plánování.

Propojování do velké sítě

161 Google server, 1999. Google nepoužívá pro své servery komerční řešení, sestavuje si vlastní z běžných počítačových komponent. Software z tohoto racku se dvěma Ethernet routery vytvářel srdce vyhledávače..JPG163 Google server, 1999. Google nepoužívá pro své servery komerční řešení, sestavuje si vlastní z běžných počítačových komponent. Software z tohoto racku se dvěma Ethernet routery vytvářel srdce vyhledávače..JPG 
Google server, 1999. Google nepoužívá pro své servery komerční řešení, sestavuje si vlastní z běžných počítačových komponent. Speciální software z tohoto racku se dvěma Ethernet routery vytvářel srdce vyhledávače.
164 NeXT computer, 1990. Drahý počítač se systémem, který se vyvinul do Mac OS X, je dítětem Steva Jobse po jeho odchodu z Apple..JPG 
NeXT computer, 1990. Drahý počítač se systémem, který se vyvinul do Mac OS X, je dítětem Steva Jobse po jeho odchodu z Apple. Systém byl skvělý na rychlé prototypování a tak právě na takovém počítači vytvořil Tim Berners-Lee za pouhé tři měsíce první návrh World Wide Webu. První webové stránky tak ale běžely jen na těchto vzácných počítačích.
166 Minitel videotex terminal, 1981. France Telecom předběhl se svým systémem Teletel dobu. Předplatitelé videotextové služby dostali zdarma tyto terminály Minitel a používali je k získávání informací..JPG 
Minitel videotex terminal, 1981. Francouzský France Telecom předběhl se svým systémem Teletel dobu. Předplatitelé videotextové služby dostali zdarma tyto terminály Minitel a používali je k získávání informací ze vzdálených zdrojů ještě před rozvojem internetu.
168 oNLine System, 60. a 70. léta 20. století. Počátky navigace v hypertextových informacích má na svědomí tvůrce počítačové myši Doug Engelbart. Vyvíjel systém pro zpracování textu, práci s odkazy, ....JPG 
oNLine System, 60. a 70. léta 20. století. Počátky navigace v hypertextových informacích má na svědomí tvůrce počítačové myši Doug Engelbart. Vyvíjel systém pro zpracování textu, práci s odkazy, spolupráci ve skupině a další. Obrazovky zobrazovaly kromě textu i grafiku a k ovládání se používala kromě klávesnice a myši také pěti tlačítková „akordová“ klávesnice.

Kuriozity

027 Sage Weapons Director Console se světelným perem, 1958. Řízení letového provozu. Operátor si mohl vyžádat informace o zobrazených objektech a pomocí světelného pera přiřadit identifikační čísla..JPG 
Sage Weapons Director Console se světelným perem, 1958. Řízení letového provozu z padesátých let. Operátor si mohl vyžádat informace o zobrazených objektech a pomocí světelného pera přiřadit identifikační čísla zobrazeným letadlům.
030 Naváděcí počítač jaderné střely Minuteman z roku 1960. Počítač musel být rychlý, ale odolný. Obvody s tranzistory musely odolat startu rakety. Rychlost 12,8 kHz. Paměť 5,454 slov na magnetickém disku..JPG 
Naváděcí počítač jaderné střely Minuteman z roku 1960. Počítač musel být rychlý, ale odolný. Obvody s tranzistory musely odolat startu rakety. Rychlost 12,8 kHz. Paměť 5,454 slov na magnetickém disku. 24bitová paměťová sběrnice.
078 Nevšední robot Shakey z roku 1969. Už tehdy obsahoval kamery, dotyková čidla a ovládal ho vzdálený velký počítač. Těžil z úspěchů v počítačovém vidění, zpracování hlasu a plánování..JPG 
Nevšední robot Shakey z roku 1969. Už tehdy obsahoval kamery, dotyková čidla a ovládal ho vzdálený velký počítač. Těžil z úspěchů v počítačovém vidění, zpracování hlasu a plánování. Rozuměl instrukcím jako „shoď kostku z plošiny“ a naplánoval si postup.
080 Výstavka různých robotů od vývojových přes propagační po komerčně prodávané..JPG081 Slavný robot Sony Aibo z roku 1999 se uměl učit povely, odpovídal na přes stovku hlasových povelů a odpovídal pípáním zpět. Dotykové senzory reagovaly na pohlazení a plácnutí..JPG082 Hubot z roku 1981 s CRT obrazovkou místo hlavy byl inzerován jako první osobní společník, bavič a hlídač. Hlasový syntetizér měl zásobu 1200 slov..JPG 
Výstavka různých robotů od vývojových přes propagační po komerčně prodávané. Slavný robot Sony Aibo z roku 1999 se uměl učit povely, odpovídal na přes stovku hlasových povelů a odpovídal pípáním zpět. Dotykové senzory reagovaly na pohlazení a plácnutí. Hubot z roku 1981 s CRT obrazovkou místo hlavy byl inzerován jako první osobní společník, bavič a hlídač. Hlasový syntetizér měl zásobu 1200 slov.
083 Počítač Deep Blue, který slavně v zápasu na šest her v květnu 1997 porazil v šachového šampiona Garry Kasparova..JPG 
Počítač Deep Blue, který slavně v zápasu na šest her v květnu 1997 porazil šachového šampiona Garry Kasparova. 
085 The Muse, 1972. Algoritmický hudební generátor vytvářel posloupnost not podle nastavení šoupátek pro hlasitost, tempo, výšku, interval a téma..JPG 
The Muse, 1972. Algoritmický hudební generátor vytvářel posloupnost not podle nastavení šoupátek pro hlasitost, tempo, výšku, interval a téma.
086 Incredible Music Keyboard. Doplněk pro Commodore 64, který se nacvaknul na klávesnici a simuloval klavír..JPG 
Incredible Music Keyboard. Doplněk pro Commodore 64, který se nacvaknul na klávesnici a simuloval klavír.
174.JPG 
Google Streetview tříkolka. Kam nemůže Google s autem, nastrčí tříkolku. Vybavená vším potřebným pro snímkování do Streetview, současně s lidským tichým pohonem pro pohyb vpřed. Pro ještě extrémnější potřeby nyní Google používá Streetview batoh.
169.JPG170.JPG171.JPG 
Charles Babbage vymyslel svůj stroj na tisk logaritmických tabulek před více jak sto lety, ve viktoriánské Anglii se jej ale nepodařilo vyrobit kvůli nedostatku času a financí. Své plány Babbage nicméně uchoval pro budoucí generace, a když stroj nakonec po sto letech postavili, skutečně fungoval. Použitím tradičních postupů navíc dokázali, že byl stroj realizovatelný už za Babbageho života. Tvorba logaritmických tabulek se potýkala s chybami ve výpočtech i při sazbě. Tento stroj tedy počítá polynomický rozvoj odpovídající požadované stránce logaritmických tabulek a na tiskárně hlubokotiskem razí výsledné tabulky do třísloupcové sazby s odřádkováním po pěti výsledcích. Tedy nejen počítá, ale vyrábí i rovnou „DTP podklady“ pro logaritmické tabulky.

Článek patří do rubrik: Hardware, Počítače, Technologie, Historie, Mooreův zákon

19 komentářů

Diskuze

  • vzach , 18. 4. 2014 23:40:35
    Tak už je mi celkem jasné, proč se asi v ČSSR u sálových počítačů příliš...
  • Jiří Šmach , 16. 4. 2014 21:46:16
    tajné zásoby feritová...
  • Mysel_1 , 16. 4. 2014 15:24:06
    SAGE Weapons Director Console, jak sam nazev napovida, opravdu neslouzila...

Určitě si přečtěte


Pokémon Go pro pokročilé: odhalte skutečný potenciál svých Pokémonů

Pokémon Go pro pokročilé: odhalte skutečný potenciál svých Pokémonů

** Ke hře Pokémon Go můžete přistoupit i více analyticky ** Za pomocí speciálního algoritmu můžete zjistit skutečný potenciál svých Pokémonů

22.  7.  2016 | Tomáš Holčík | 49

5 nástrojů, které pomohou vyhledat zapomenuté licenční klíče k softwaru

5 nástrojů, které pomohou vyhledat zapomenuté licenční klíče k softwaru

**Pokud ztratíte krabici od Windows nebo Office, lze vydolovat licenci ze systému ** Aplikace dokážou zjistit klíče až osmi tisíc programů ** Základem je schopnost uložit všechny klíče do souboru

23.  7.  2016 | Stanislav Janů | 14

RX 480 vs. GTX 1060: celý svět měří, která karta je lepší, výsledky jsou celkem jednoznačné

RX 480 vs. GTX 1060: celý svět měří, která karta je lepší, výsledky jsou celkem jednoznačné

** První střet nové generace grafik se odehrál ve střední třídě ** Nvidia nás přesvědčila, že umí vyrábět především efektivní grafiky ** RX 480 si lépe poradí s DX 12

20.  7.  2016 | Stanislav Janů | 104


Aktuální číslo časopisu Computer

Testy nejnovějších produktů na českém trhu.

Informace ze světa internetu i bezpečnosti.

Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.