reklama

„Lajky“ na Facebooku vás svlečou do naha

Jsou to dva měsíce, co Facebook vypustil do světa mocný vyhledávač Graph Search. Dokáže objevit zapomenuté střípky a spojit fakta dohromady, čehož se někteří děsí.

Facebook v lednu vypustil do světa svůj nový a hojně medializovaný vyhledávač Graph Search, který se postupně dostává ke všem zájemcům. Pokud jste si o něj ještě nepožádali, učiňte tak zde.

Graph Search dá miliardu uživatelů do kontextu

Proč je o Graph Search takový zájem? Poněvadž funguje trošku jinak než všichni ostatní. S tímto vyhledávačem budete komunikovat v přirozené angličtině a Graph Search dokáže zodpovědět téměř jakýkoliv dotaz, který se týká sociálních vazeb na této síti. Když se tedy nového vyhledávače zeptáte, jakou muziku poslouchají vaši přátelé, za okamžik před sebou budete mít seznam interpretů.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Muzika, kterou mají rádi mí známí a místa, která navštívili. Všimněte si možnosti dodatečného filtrování. Toto jsou chytře propojené údaje, které bych bez Graph Search zjišťoval jen velmi složitě.

Ke všem těmto údajům jste se přitom mohli dostat už dnes, ale nikdy byste se v té záplavě dat nevyznali. Představte si třeba situaci, že máte na Facebooku sto přátel. Pokud byste tedy chtěli ze sítě vydolovat jejich oblíbenou muziku, museli byste neustále sledovat, jestli náhodou neoznačili tlačítkem „Líbí se mi“ stránky či třeba pouhý příspěvek nějakého interpreta. Asi se mnou budete souhlasit, že to je prakticky nemožné. Graph Search to ale umí a měsíční analytickou práci jednoho člověka vyplivne během okamžiku.

Veřejná vs. snadno dohledatelná informace

Graph Search je v tomto směru úžasná funkce Facebooku, poněvadž dokáže ze všech možných zákoutí vyšťourat téměř cokoliv. Úplně ze stejného důvodu, se však před ním mají na pozoru některé organizace, třeba EFF.

Samozřejmě můžete namítnout, že Graph Search všechny tyto střípky sbírá z veřejně dostupných informací – rozhodně vám neřekne nic, co byste se sami nemohli dozvědět, jenže mezi veřejnou informací a schopností jejího dohledání je obrovský rozdíl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pomocí Graph Search jsem si nechal zobrazit všechny svobodné ženy z Brna do třiceti let a následně všechny svobodné ženy, kterým se líbí Živě.cz. Bez Graph Search (a jemu podobných nástrojů 3. stran) bych podobný seznam sestrojit nedokázal a jedná se tedy už o poměrně intimní výpis, sic složený z veřejných dat.

Představte si třeba takový Street View. Street View zaznamenává, co se dělo na určitém veřejném místě, když tu projížděl automobil se speciální kamerou. Byla to veřejně dostupná informace, i když z důvodů ochrany osobních údajů mají všechny osoby rozmazaný obličej. Kdybychom funkci Graph Search přenesli na Street View, znamenalo by to, že bychom mohli Street View přikázat, aby nám zobrazil všechna místa, kde se vyskytovala nějaká konkrétní osoba zaznamenaná na snímku, kdy to bylo, v kolik hodin a ještě odkud a kam šla.

Klepněte pro větší obrázek
Možným otázkám se nekladou skoro žádné meze

Podobné funkce by se asi kdekdo zděsil, ale na druhou stranu by se jednalo pouze o analýzu informací, které jsou běžně dostupné ve veřejných snímcích Street View. Pokud se zavřete na tři roky ve sklepě a budete den co den analyzovat osoby na snímcích této služby, dokázali byste na to také odpovědět. Naštěstí to ale většina z nás nedělá.

 

Než klepnete na nějaké tlačítko „Líbí se mi“, uvědomte si, že vás podle této stránky bude moci komunita pomocí Graph Search kdykoliv dohledat. A pokud publikujete veřejně, tak naprosto všichni.

 

Až bude na Facebooku celý náš život

Právě na to, že jsou informace ztracené v záplavě ostatních dat, doposud spoléhali i mnozí lidé na Facebooku a zvláště ti, kteří jsou na této síti už dlouhé roky a zpočátku zde publikovali jako všichni ostatní zcela veřejně. Naštěstí toho ale sdíleli ohromné množství, takže doufají, že se v tom všem vlastně už nikdo nevyzná. Nikdo se nedozví, že nějaký František 14.3. 2007 v 03:45 ráno sdílel na Facebooku v alkoholovém opojení všelijaké kontroverzní zprávičky a fotky, poněvadž to přeci bylo už před mnoha lety, Facebook tady tehdy prakticky nikdo nepoužíval a František tak může být nadále klidný, přestože je třeba veřejně činnou a respektovanou osobností a podobné údaje by mu mohly pošramotit dobré renomé.

Klepněte pro větší obrázek
Dotazy můžete libovolně kombinovat

Teď si ale představte, že by přesně tento typ informací dokázal vydolovat právě Graph Search. Jistě, opět můžete tvrdit, že si vyhledávač spojí dohromady jen zapadlou ale naprosto veřejnou informaci, František by ale mohl díky skandalizaci přijít třeba o lukrativní zaměstnání.

Klepněte pro větší obrázek
Hrát si můžete třeba i s městy

Něco podobného se už jistě stalo, děje se to a rozhodně se to bude dít stále častěji, protože za pár let už tu budeme mít generaci, která se na Facebook přihlásí na základní škole, zažije s ním střední, pak vysokou a během těchto let se bude postupně měnit i charakter zápisků na této obří síti. Zatímco v devatenácti letech se tu a tam na profilu objeví fotografie z divoké páteční jízdy, o deset let později to budou třeba zprávičky renomovaného chirurga. Možná všechny své zápisky bude sdílet pouze s komunitou přátel a nikoliv veřejně, ale po deseti letech na Facebooku bude více než zřejmé, že i v této skupině bude hrozit únik dat. Jednoho dne se renomovaný chirurg dotkne bývalého spolužáka, který poté zadá do Facebooku dotaz „photos of František 15 years ago in pubs“ a cenný poklad zašle bulvárnímu deníku.

Klepněte pro větší obrázek
Fotky přátel z konkrétní hospody? Žádný problém.

Graph Search je tedy technologie s obrovským potenciálem, protože může třídit, propojovat, analyzovat a syntetizovat informace z pravděpodobně nejrozsáhlejší databáze společenských vztahů v dějinách lidstva, ale zároveň se z něj může s dalším rozvojem stát netušená zbraň třeba pro tolik aktuální stalking.

Vaše „lajky“ prý prozradí sexuální i politickou orientaci

Facebook je se svou miliardou aktivních uživatelů skutečně nevídanou studnicí osobních informací, takže dnes o vás dokonce dokáže prozradit i to, čím se nikde přímo nechlubíte. Stačí k tomu prostá analýza všeho, co jste označili, že se vám líbí. Leckdo by sice mohl podotknout, že význam tlačítka „Líbí se mi“ je dnes velmi přeceňovaný, poněvadž mnozí klepou v podstatě na všechno, co se objeví na komunitní zdi, ale lidskou psychiku a podvědomí jen tak ošálit nelze. Právě díky tomuto ohromnému množství „lajků“ lze v našem chování přeci jen vysledovat určitě skryté informace.

Klepněte pro větší obrázek
Jednoduchý psychologický profil osobnosti se snaží na základě „lajků“ vypočítat i web Youarewhatyoulike.com, ale soustředí se pochopitelně na anglického uživatele

Michal Kosinski a další vědci z britského Cambridge to chtěli dokázat v praxi a vypůjčili si obří databázi 58 tisíc dobrovolníků z projektu mypersonality.org. Tato databáze obsahovala stránky, které dobrovolníci označili, že se jim líbí a také jejich základní psychologické profily. Vše pocházelo ze stejnojmenné aplikace myPersonality, do které se mohl každý zapojit přímo na Facebooku.

Rozborem těchto dat Kosinski a jeho kolegové vytvořili pravděpodobnostní model (PDF studie), pomocí kterého dokážou určit různé vlastnosti člověka čistě na základě toho, co se mu na Facebooku líbí. Kosinski tedy na tomto modelu znovu otestoval obří databázi z webu mypersonality.org a zjistil, že v 90 % případů správně odhadnul, jestli je daná osoba muž, či žena.

Jistě, odhadnout muže a ženu na základě toho, co se nám líbí na Facebooku, ještě nemusí být tak složité, ale statistický model z Cambridge dokázal s 75% až 88% jistotou určit i sexuální orientaci. S podobným úspěchem model správně vypočítal, jestli daná osoba podle zálib na Facebooku užívá drogy, kouří, jaké je víry, jestli holduje alkoholu, jestli volí republikány, nebo demokraty (jednalo se o americký vzorek) a další informace, se kterými by se přitom člověk vůbec nemusel chlubit ve svém profilu. Počítač tuto pravděpodobnost vypočítal jednoduše proto, poněvadž se osobě kdysi dávno zalíbila třeba nějaká stránka typická pro daný atribut, třeba právě tu orientaci.

Klepněte pro větší obrázek
Přesnost odhadu různých atributů jedince pouze na základě analýzy jeho „lajků“

I v tomto případě se jednalo o veřejné informace, nebo údaje sdílené v komunitě, do které máte přístup. Zároveň nejde o nic nového – podobný kádrový spis, resp. behaviorální profil, na vás vede samotný Facebook, Google a také další firmy, které na základě vašeho chování vypočítávají, jakou reklamu by vám měly zobrazit, aby se alespoň trošku zvýšila pravděpodobnost, že na ni klepnete.

S příchodem chytrých vyhledávačů typu Graph Search nicméně hrozí, že dají velmi podobnou moc i do rukou sic třeba vašich známých. Skutečně ale chcete, aby vás po večerech lustrovali, jako já včera celou Českou republiku?

Témata článku: Sociální sítě, Vyhledávače, Únik dat, Search, You, Street, What, Cambridge, Muzika

77 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Daniel Wonder 2. 4. 2015 1:21:59
    Umělecký fotograf Darksome průběžně hledá nové modelky pro spolupráci v...
  • David Petrla 14. 3. 2013 16:51:05
    Chtěl jsem dát Like, ale pak jsem si to rozmyslel... :-)
  • barth 13. 3. 2013 19:42:48
    No to víme už dávno a proto mám 2 fb účty. A používám 2 browsery.
reklama
Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

** Dnes žádnou elektroniku programovat nebudeme ** Štěnice totiž funguje sama o sobě ** Stačí připojit baterii a naladit frekvenci

22.  1.  2017 | Jakub Čížek | 29

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 408

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

** Design Facebooku se delší dobu nemění a pro mnohé je nudným ** Grafici zkouší navrhovat nové koncepty toho, jak by mohla síť vypadat ** Hlasujte pro nejzdařilejší návrh

22.  1.  2017 | Stanislav Janů | 63

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

** Strojové učení lze skvěle použít pro vylepšení modelů pro předpověď srdečních komplikací ** Nová technologie umožňuje přesněji určit rizikové pacienty ** Dřívější diagnostika může díky včasně léčbě do budoucna zachránit životy

21.  1.  2017 | Karel Javůrek | 7

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

** Věděli jste, že Apple vyvinul celkem 45 modelů tiskáren? ** ** Monitor na výšku, plotter nebo herní konzole - to vše měl Apple ve své nabídce ** Většinu z těchto produktů pohřbil Steve Jobs

19.  1.  2017 | Stanislav Janů | 43


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama