Laboratoře Microsoftu: malý náhled do budoucnosti

Kromě vývoje standardních produktů má Microsoft i řadu vývojových center, které pouze zkoumají technologie a jejich možné použití v budoucnu.

Společnost Microsoft, která byla založena již v roce 1975, se asi nejvíce proslavila svou sérií operačního systému Windows, který pravděpodobně zná každý, kdo se někdy setkal s počítačem. Během svého vývoje ale Microsoft postupně zamířil i do dalších oblastí, které s operačními systémy ani příliš nesouvisí, dokonce se ani nejedná o software.

Mezi hlavní divize patří vývoj Windows pro různé segmenty (desktop, mobilní, server), vývojářských nástrojů (Visual Studio), podnikových aplikací (Office), zařízení (klávesnice, myši, herní konzole) a v neposlední řadě také online služby (Bing, cloud computing a další).

V současnosti má Microsoft přibližně 92 000 zaměstnanců a příjem se za rok 2011 pohyboval kolem 70 miliard dolarů.

Microsoft Research: nezávazný výzkum

Výzkumná divize Microsoftu (MSR – Microsoft Research) byla založena v roce 1991 a zaměstnává řadu vynikajících lidí v různých oborech počítačové vědy, matematiky či fyziky. Microsoft má přibližně 11 výzkumných center po celém světě, které se zabývají různými oblastmi (algoritmy, hardware, interakce člověka s počítačem, strojové učení, umělá inteligence, grafika a multimédia, vyhledávání, databáze, bezpečnost, šifrování, sociální sítě, architektury systémů a další). Počet výzkumníků již překonal hranici 800, nejvíce z nich je ale v Redmondském centru.

Redaktorům ze serveru The Verge se podařilo dostat právě do výzkumného centra v Redmondu, kde Microsoft odvážně ukázal mnoho zajímavých věcí, na kterých pracují jednotlivé skupiny a týmy.

Klepněte pro větší obrázek 

Kinect a jeho budoucnost

Snímací zařízení Kinect, které Microsoft původně přestavil pro svou herní konzoli Xbox 360, se stalo velmi populární. Kinect je vybaven řadou kamer pro různé snímání obrazu a obsahuje i několik mikrofonů pro přesnější detekci zvuku.

Již první verze přišla na trh s řadou jednoduchých a zábavných her, důležitou novinkou bylo ale hlasové ovládání samotného přístroje, samozřejmě včetně rukou. Kinect se stal oblíbený i v řadě výzkumných laboratoří po celém světě, které dostaly spoustu moderních technologií v jednom relativně levném zařízení, který má díky software opravdu velké množství použití.

Kinect míří i na klasické počítače a jistě se dočkáme i další verze, která bude mít o něco lepší kamery s vyšším rozlišením, což by mohlo opět posunout hranice možností a přesnější snímání. Na videu si můžete prohlédnout „KinectFusion“ ukázku vytvoření trojrozměrné scény ze snímaného obrazu, díky výkonu dnešních počítačů lze vše provádět takřka okamžitě.

V druhé části je prezentována interaktivita virtuálních obrazů s reálným prostředím - LightSpace, vše v kombinaci s projektory.

Edisonova laboratoř

V dalším videu jsou ukázány různé technologie pro trojrozměrný obraz v kombinaci s různými druhy displejů, které zatím není možné koupit v běžném prodeji nebo je jejich cena velmi vysoká. Pro dostatečně virtuální zážitek je ale nutné sledovat pozici hlavy a tím pádem i očí, což lze jednoduše udělat pomocí zmíněného Kinectu.

Dalším důležitým milníkem je ale zpracování trojrozměrného obrazu i pro větší počet lidí, s čímž souvisí sledování více očí a přesnější zaměřování daného obrazu pro konkrétního uživatele. Opakem je pak pokročilé trojrozměrné snímání obrazu kamerou a následná interakce s virtuálním prostředím.

Návrh prototypů a modelů

V dalším videu se Joshua Topolsky dostal do části, která má na starost samotný designový návrh zařízení. K vidění jsou speciální a pravděpodobně také velmi drahé 3D tiskárny, které pracují s několika různými materiály, podobně jako běžné tiskárny mají náplně pro různé barvy.

Jednoduchý model myši lze z dostupných materiálů vyrobit přibližně za tři hodiny, případný model a jeho ergonomie se tak může po návrhu v počítači velmi rychle vyrobit a vyzkoušet naživo. Pokud se výrobek a design dostane do finálního stádia, výroba je samozřejmě prováděna sériově a s větší kvalitou.

Rozšířená realita

V posledním videu Microsoft ukazuje jeho výzkum v oblasti rozšířené reality, vše je opět postaveno na Kinectu a jeho snímání obrazu. Pomocí dotykových tabletů lze pak dosadit nasnímaný obraz a virtuálně ho zobrazit dle natočení. Případná interakce trojrozměrného modelu a dalších částí je ale možná i rovnou, bez nutnosti snímání. Podobné principy využívá již řada her nejen na tablety, ale i mobilní telefony.

Zajímavostí je také místnost pro analýzu zvuku, která je kvůli tomu odhlučněna. Zde Microsoft testuje nejen zařízení s mikrofonem, ale i myši a další hardware, který svou mechanickou konstrukcí vydává nějaký druh zvuku a přesnou analýzou lze například zlepšit konstrukci či snížit případné opotřebení do budoucna.

Je Microsoft připraven?

Jak je vidět, Microsoft není jen o velkém počtu zákazníků a programátorů za počítači, ale zaměřuje se i na další oblasti. Jedním z výzkumů, který se dočkal úspěchu a jistě má velký význam i do budoucnosti je například Kinect, nebo například Surface, který je již na trhu dostupný ve druhé a značně vylepšené verzi.

Pokud tedy Microsoft vytrvá, jistě bude mít v budoucnosti u případné virtuální reality své místo, otázkou ale je, zda se mu podaří uspět v rámci konkurence, která je teď mnohem větší, než tomu bylo v dřívějších dobách. Problémem je také rychlost vývoje a TTM, tedy jak rychle dostane případný produkt na trh.

S tím mám Microsoft hodně negativních zkušeností, nejnověji to lze vidět třeba u Windows Phone 7, který přišel s velkým zpožděním a jen velmi těžko dokáže konkurovat systémům, které mají náskok i několik let.

Témata článku: Software, Hardware, Microsoft, Technologie, Budoucnost, FR, Ps 4 herní konzole, Virtuální realita hry, Joshua, Surface Phone, Levné tiskárny k počítači, Mobilní telefony klasické s klávesnicí, Výrobky z 3d tiskárny

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • sagavax 25. 1. 2012 18:18:48
    Na Microsofte sa mi nepaci jedna vec - v poslednej dobe nevie veci...
  • postilion 24. 1. 2012 9:11:01
    Mňa u Microsoftu fascinuje iná vec - a to, že všetky svoje novinky,...
  • Vojtěch Veselý 23. 1. 2012 19:36:16
    Já si připadám jak ve Star Treku :-D :-O
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 56

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

** Zkraje roku unikly na internet snímky nového prostředí Neon ** Součástí Windows by mohlo být už na podzim ** Komunita grafiků na webu nespala a začala si hrát

26.  4.  2017 | Jakub Čížek | 47


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5