Podle průzkumu českého Vodafonu si většina Čechů si myslí, že má svá osobní data pod kontrolou a nebojí se jejich zneužití. Zároveň by až 82 % službu opustilo, kdyby měla problémy s jejich nedostatečnou ochranou.
Průzkum zaměřený na ochranu osobních údajů si nechal vypracovat Vodafone a zúčastnilo se jej na 1 200 respondentů ve věku 16 a více let, přičemž rozložení žen a mužů bylo přibližně na poloviny. Zaměřoval se hlavně na to, co uživatelé považují za osobní data a jak se bojí jejich zneužití.
Za osobní data většina považuje hlavně rodné číslo, číslo účtu a soukromou e-mailovou adresu
Za nejvíce citlivé údaje přitom považují hlavně rodné číslo (99 %), číslo účtu (88 %) soukromou e-mailovou adresu či telefonní číslo. U mladých se výše umístila i fotografie, kterou celkově vybralo 70 % dotazovaných. S tím souvisela další otázka, zda mají svá osobní data pod kontrolou a vědí, kdo je eviduje. 47 % odpovědělo spíše ano, přímo ano 8 % a ne pak jen 9 %. Větší jistotu přitom projevili mladší a s nižším stupněm vzdělání.
Kvůli nedostatečné ochraně lidé službu opustí
Zajímavější byl dotaz na obavy ze zneužití osobních dat. Zde uvedlo 66 % respondentů že obavy nemá a 34 % že ano, přičemž u vysokoškolsky vzdělaných uživatelů byla tato skupina o 10 procentních bodů větší. Na to navázal dotaz, zda by byli ochotni vzdát se výhod nových technologií kvůli ochraně dat: 17 % ano a dalších 27 % spíše ano.
Většina uživatelů by při nedostatečné ochraně dat službu opustila
Na pozoru by se měly mít banky, e-shopy a sociální sítě. Z výzkumu totiž vyplynulo, že na 82 % uživatelů by přestalo používat službu z důvodu nedostatečné ochrany dat. 15 % z dotázaných přitom uvedlo, že již takto službu opustili. Nejčastěji se přitom jednalo o e-shopy a sociální sítě.
Překvapivé byly výsledky u dotazu, zda čtou ě mění preference ohledně cookies – zde 5 % uvedlo ano a dalších 43 % někdy ano., zbývajících 52 % klikne většinou jen na souhlasím. Osobně bych očekával, že po několika letech od zavedení již všichni mají určitou apatii a slepost na podobná upozornění a automaticky je odklikávají, čemž jdou naproti i prohlížeče. Nepřekvapivá je pak informace, že nejméně uživatelů věří sociálním sítím a e-shopům, že pracují s jejich daty bezpečně, nejvíce pak s přehledem bankám, následně poskytovatelům energií.