Které značky notebooků jsou nejspolehlivější? Jak často se kazí? A vyplatí se je opravovat?

Jako každý přístroj má i přenosný počítač omezenou životnost. Tímto faktem se zabývala studie americké firmy SquareTrade, Inc., která hodnotila spolehlivost jednotlivých značek notebooků.

Ve zkoumaném vzorku uvízlo přes 30 000 notebooků a netbooků od zákazníků z celého světa. Do studie byly zahrnuty notebooky, u nichž se projevily jak klasické hardwarové chyby vzniklé běžným opotřebením, tak i náhodné „nehody“, kdy došlo k přímému poškození přístroje (pády laptopů na zem, polití tekutinami atd.). I když je studie z roku 2009, nedělám si iluze, že by se kvalita komponent za tu dobu výrazně zlepšila. Spíše se domnívám, že ne. Proč si to myslím, vysvětluji o pár odstavců níže.Ale pojďme nejdříve k oné zmiňované studii.

Co ze studie vyplývá?

graf_01.jpg

Téměř u každého třetího notebooku dojde nejpozději do tří let k nějaké závadě vyžadující zásah servisního technika. V prvním roce života notebooku existuje docela zanedbatelné riziko vzniku závady (7,2%). To však v následujících letech rapidně vzrůstá. Ve druhém roce existuje již 19,7% šance, že budete muset váš notebook odeslat do servisu (případně budete muset uplatnit řádnou reklamaci v záruční době u prodávajícího, u něhož jste produkt zakoupili*). Ve třetím roce už pak máte 31% šanci, že budete muset navštívit pozáruční servis notebooků a opravy zaplatit ze svého. Musíte tedy jen doufat, že stroj, který máte doma, nebude patřit mezi tu porouchanou třetinu.

*Pozn.: Jak asi víte, v Česku máte na elektroniku standardně dvouletou záruku. Během dvou let záruky pro fyzické osoby je výrobce povinen zajistit bezplatnou opravu notebooku v souladu se záručními podmínkami. V drtivé většině případů se nevztahují na mechanické poškození, ačkoli několik výrobců poskytuje záruku i pro tyto případy.V jiné situaci jsou podnikatelé, kteří si notebook kupují do firmy. Ti mají záruku pouze jednoletou.

graf_02.jpg

Pokud si myslíte, že když si koupíte dražší notebook, máte jistotu, že se váš notebook rozhodně nepokazí, máte pravdu. Ale jenom částečně. Dražší notebooky (nad 19 500 Kč) mají v prvním roce svého života jen o půl procenta nižší poruchovost než notebooky s cenou v rozmezí od 7800 do 19 500 Kč. Nejvíce trablů měli pochopitelně majitelé netbooků, které jsou cenově nejdostupnější (pod 7 800 Kč) a jsou osazeny méně kvalitními komponenty.

graf_03.jpg

Jelikož studie trvala tři roky a ne všechny sledované přístroje byly zkoumány po celou dobu tří let, je následující tabulka pouze odhadem vědců provádějící výzkum. Jak sami můžete posoudit z grafu, high-end notebooky jsou jen nepatrně spolehlivější než klasické laptopy určené pro střední vrstvu (rozdíl je 2,5%). Nejhůře z celého srovnání vychází opět netbooky.

Poruchovost notebooků a diskuze na internetu?

O tom, že se i dnes notebooky kazí více, než je zdrávo, se můžete přesvědčit v internetových diskuzích, jež jsou doslova zaplevelené dotazy od uživatelů ptajících se na to, jaký notebook je nejspolehlivější. Žádný. Každý se dříve nebo později porouchá. Co tedy dělat v případě, že vám váš notebook zrovna vypověděl službu? Jestliže je váš notebook ještě v záruce, máte práci výrazně usnadněnou – stačí kontaktovat prodejce či se přímo vydat na pobočku s notebookem v podpaží. Jestliže se však na vašeho mobilního počítačového mazlíčka záruka z nějakého důvodu nevztahuje (byl zakoupen před více než 2 lety, došlo k mechanickému poškození, prodejce nechce uznat reklamaci a laptop potřebujete k práci), zbývají vám dvě možnosti:

a) Koupit si rychle další notebook a doufat, že tentokrát vydrží sloužit déle než předchozí kus (proč je výhodnější jej nechat raději opravit, rozebírám níže)

b) Zaslat jej přímo do autorizovaného servisu, který se zaměřuje primárně na opravy daného typu notebooku (máte notebook Asus => Asus servis). Tyto informace byste měli vždy najít na stránkách servisního střediska. Pokud tam tyto informace nejsou, radím se raději poohlédnout jinde.

Vyplatí se pozáruční servis? Nebo je lepší si koupit nový stroj?

Tuto otázku jsem položil zkušenému servisnímu technikovi Petrovi Břízovi (12 let praxe) ze společnosti Abax.cz. Jeho odpověď zní: „V mnoha případech ano. Na tuto skutečnost se můžete zeptat přímo v každém servisu. Pokud se jedná o seriózní servis, řeknou vám rovnou, zda je lepší notebook odepsat a pořídit si nový, nebo investovat peníze do jeho opravy.

Jak je to možné, že opravy vyjdou levněji?

Opravy jsou v 99% případů mnohem levnější než nákup nového notebooku. Pokud nevlastníte notebook za desítky tisíc, vyjde vás běžná výměna komponent jen na pár tisíc korun. Zatímco u nového notebooku si musíte zaplatit za všechny součásti počítače, které obdržíte, u oprav platíte jen za výměnu či opravu porouchaných částí. Když dojde k poruše, stačí opravit jeden vadný díl. Ve výjimečných případech se může jednat o opravu dvou či tří komponent, ale nikdy nemusíte vyměnit úplně vše. Proto je v drtivé většině případů lepší dát notebooku do servisu. Samozřejmě se může stát, že se cena vyšplhá výše. Pak je na každém servisu, jak podobnou situaci řeší. Servisy standardně kontaktují zákazníka před provedením opravy notebooku a dají mu na výběr. U nás má zákazník navíc možnost předem uvést, kolik je ochoten do oprav investovat již ve fázi zadání objednávky na opravu.“

Jak dlouho průměrně trvá pozáruční oprava notebooku?

„Samozřejmě záleží na typu závady. V Abax.cz děláme vše pro to, aby zákazník nezůstal bez svého počítače déle než 7 dní. Ve většině případů se to podaří, nejedná-li se o zvlášť komplikovanou závadu, závadu projevující se sporadicky, a dále nemusíme-li objednávat pro opravu speciální náhradní díl, který nebývá běžně skladem. Dva dny zabere doprava a 5 dní si necháváme na diagnostiku závady a samotnou opravu. Lidem, kterým jde hlavně o čas (programátoři, živnostníci, manažeři), nabízíme i expres opravy do 24 hodin. Proto k nám čas od času vozí nebo zasílají k opravě své notebooky i klienti, kteří by sice mohli notebook normálně vyreklamovat u prodejce, ale ví, že budou bez svého přístroje celých 30 dní (v tom lepším případě). V horším případě jim prodejce po 30 dnech reklamaci zamítne a oni tak musí řešit, co teď. Jestli si raději koupí další notebook a budou se mezitím dohadovat s prodejcem (a ztrácet tak svůj drahocenný čas). A nebo raději obětují pár tisíc ze svého a opraví si notebook u nás v servisu.“

Co nejčastěji nabízí jako bonus pro své zákazníky takový běžný servis notebooků Asus, HPéček, Acerů, Maců a jiných dalších značek?

Nejčastěji se jedná o svoz a dovoz zařízení po celé ČR zdarma (vyzvednutí a doručení notebooku zpět na zákazníkovu adresu). Stejně tak si mnohé servisy neúčtují práce za diagnostiku závad. Takto to standardně funguje u nás.

Pane Břízo, děkuji za rozhovor.

Další článek: Britové probudili k životu 60 let starou Čarodějnici s dekatrony

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,