reklama

Konec superlevného Office 2007 pro domácnosti?

Po dvou letech se Microsoft rozloučil s Office 2007 pro studenty a domácnosti za 1 690 korun, od 14. září totiž cena samostatné krabicové verze vzrostla na 2 490 korun.

Softwarové pirátství bylo docela dlouhou dobu mnohými omlouváno pro vysoké pořizovací ceny softwaru především pro studenty. Dnes už to samozřejmě neplatí, na studenty totiž myslí prakticky všichni počínaje výrobci CADu a konče studentským Photoshopem nebo kancelářským balíkem Office od Microsoftu. Ten poslední v řadě se dočkal věru „středoevropské ceny“ na podzim roku 2007, kdy jej začal Microsoft nabízet za 1 690 korun ve verzi pro studenty a domácnosti. Z původní předvánoční akce se nakonec stal standard, který se udržel až do včerejšího dne, kdy Microsoft nastavil nové maloobchodní ceny.

Ať už máte kancelářský balík od Microsoftu rádi, či se mu vyhýbáte širokým obloukem, faktem zůstává, že se za poslední dva roky prodalo na 200 tisíc licencí jeho studentské a domácí verze. Microsoftu totiž velmi pomohli i sami prodejci, mezi kterými se rozpoutala skutečná cenová válka, takže když se dnes podíváte na jakýkoliv webový srovnávač cen (Heureka.cz, Zboží.cz), zjistíte, že se cena kancelářského balíku pohybuje od 1 300 korun do 2 500 korun. To je celkem slušné rozpětí.

 Klepněte pro větší obrázek
Rozpětí cen je v českých obchodech docela velké

Během letních měsíců se původní levná várka licencí doprodala, a tak mohl 14. září Microsoft směle nastavit nové ceníky. Tučné roky končí, s příchodem krize totiž budete muset napříště i sáhnout hlouběji do peněženky. Doporučená maloobchodní cena klasické krabicové verze s možností instalace až na tři domácí počítače se mění na 1 990 korun (v případě, že koupíte krabici zároveň s novým počítačem) , klasická krabicová verze zakoupená samostatně, tedy bez počítače, je za „baťovských“ 2 490 korun.

Ze zákulisí prodeje

Office za 1690 Kč se přesunul ze skladů do domácností, nicméně ve dvou podzimních oknech budou distributoři prodejcům nabízet opět nové dávky za výhodnějších podmínek. Konkrétně v termínech od 14. září do 23. října a dále od 7. prosince do 15. ledna budou prodejci moci sadu nakoupit s touto slevou:

  • 34 % oproti standardní ceníkové ceně při samostatném nákupu
  • 47 % oproti standardní ceníkové ceně při nákupu spolu s libovolným počítačem.

V České republice jsou více než čtyři miliony domácností, o Office tedy pravděpodobně bude i nadále zájem. Pokud plánujete koupi, můžete ještě využít posledních doprodejů na nejrůznějších e-shopech, kde je levný Office 2007 stále k dispozici za cenu okolo 1 300 korun, přibývají ale už i prodejci, kteří nasadili laťku na nových 1 990 resp. 2 500 korun. Bude zajímavé sledovat, jestli budou jejich obchodní stratégové i nadále nabízet své vlastní ceny a jestli si tedy průměrná cena udrží číslovku 1 na svém začátku.

A jelikož je 200 000 prodaných licencí na zemi naší velikosti docela slušné číslo, položili jsme i několik otázek Petru Bobkovi z pražského Microsoftu.

Klepněte pro větší obrázekProč je cena krabice spojená s nákupem počítače výhodnější než cena samostatně koupené krabice?

Microsoft chce podpořit prodejce ve snaze prodat Microsoft Office spolu s novým počítačem. Řada zákazníků kupujících počítač domů není totiž často vůbec informována, že počítač s operačním systémem Microsoft Windows neobsahuje aplikace jako je Word, Excel a další. Pokud při nákupu počítače prodejce nabídne sadu Microsoft Office, pak může silný argument nižší ceny přesvědčit zákazníka, aby zároveň s počítačem koupil i kancelářský balík Microsoft Office..

Bude Microsoft vedle sady Office pro studenty a domácnosti nabízet ve slevě pro domácí uživatele i jiný software?

V rámci programu nazvaného Student Select studentům a žákům veřejných škol řádného studia nabízíme software zlevněný o 85 %. V rámci programu je možné pořídit produkty např. sady Microsoft Office, Project, Visio, upgrade operačního systému Microsoft Windows, vývojářské nástroje jako Expression Web Studio atd. Nákup v Čechách na www.licenceprostudenty.cz nebo na Moravě www.studentskelicence.cz.

Dalšími programy určenými pro studenty jsou DreamSpark, který studentům umožňuje zdarma stahovat softwarové nástroje pro vývoj a design, a MSDN Academic Alliance. V rámci tohoto programu škola nebo katedra zakoupí za symbolickou cenu pro všechny studenty přístup k více než 100 produktům a produktovým verzím Microsoftu. Výhodou obou těchto programů je možnost využívat software i na domácích počítačích.

Příští rok se na pulty obchodů dostane již dnes velmi diskutovaný Office 2010. Budete jej také nabízet v domácí/studentské slevě?

Je pravděpodobné, že na sadu Microsoft Office určenou domácnostem bude opět vyhlášena krátkodobá sleva. Microsoft Office 2010 budeme uvádět na český trh po prázdninách 2010, je tedy možné, že první taková akce přijde na podzim 2010. Nepředpokládáme však, že by slevy byly tak výrazné, jako doposud. Důvodem je fakt, že uživatelé budou mít na internetu k dispozici zdarma Office Web Applications, které jsou doplňkem aplikací nainstalovaných lokálně na počítači a nabízejí uživatelům základní možnosti úprav dokumentů. Dokážu si představit, že části uživatelů tato základní funkcionalita postačí. Pokročilým uživatelům stačit nebude, tito uživatelé však dokážou ocenit užitnou hodnotu sady Microsoft Office a cena pro ně nebude vysoká.

Existují podobné slevy i mimo Českou republiku a jsou srovnatelné?

Ano, podobné slevy existovaly i mimo ČR, a to zejména ve východoevropských zemích. Nicméně ČR patřila k zemím s nejlepší obchodní odezvou na tyto slevy.

Pokud si pořídím studentskou licenci/domácí licenci, mohu ji používat k byznysu třeba jako živnostník?

Nemůžete, sada je určena pro nekomerční používání. Licence neumožňuje její použití ani ve školách, neziskových organizacích atd. Vycházíme z toho, že pro domácnost je užitná hodnota sady Microsoft Office přeci jen menší než pro firmu, která ji využívá denně. Z užitné hodnoty se následně odvíjí cena licence.

Na poli levných kancelářských balíků s domácí/studentskou licencí bojujete zejména s OpenOffice.org. Je to pro vás obchodní konkurence?

Ano, OpenOffice.org je naše největší konkurence na poli kancelářských aplikací. Obě sady (pokud srovnáváme srovnatelné aplikace) nabízejí obdobnou funkcionalitu, nicméně se dnes dramaticky odlišují v jednoduchosti používání, provázanosti s ostatními aplikacemi, a tím i v nižších celkových nákladech na provoz kancelářských aplikací. To jsou silné argumenty ve prospěch Microsoft Office zvláště pro komerční segment, firmy a organizace.

Témata článku: Software, Microsoft, Office 2007, Office 2010, Microsoft Office 2010, Academic

67 komentářů

Nejnovější komentáře

  • kessla 18. 9. 2009 17:03:52
    tak obejktivne v OO to otevrete ale leckdy neni vysledek prave orechove,...
  • Joker 16. 9. 2009 16:55:07
    To se samozřejmě liší případ od případu, například já jsem názoru, že mé...
  • Jiří Šmach 16. 9. 2009 8:31:48
    mám svou práci rád, proto žádný důkaz nebude, nerad bych se zařadil do...
reklama
Určitě si přečtěte

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 383

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

** Dva týdny po Novém roce zajím zeje prázdnotou ** Ministerstvo vydalo metodický pokyn ** Takhle to bude fungovat v praxi

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 49

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

** Opera představila Neon ** Koncepci prohlížeče budoucnosti ** Připomíná Chrome OS

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama