Je to už hodně dlouho, co Firefox nabídl něco skutečně nového. Možná se ale zase dočkáme, v Mozille totiž dali hlavy dohromady a stvořili novou zbraň na Chrome. Jmenuje se Kilimanjaro.
Mozilla má plán, jak zastavit Chrome. Jmenuje se Kilimanjaro a dočkat bychom se ho mohli už na sklonku léta. Kilimanjaro je plán, jak sjednotit Firefox napříč operačními systémy a jak z něj udělat funkčně vybavenou jedničku pro webové aplikace.
Příští generace Firefoxu budou vypadat v podstatě identicky na jakémkoliv zařízení
Když se začtete do návrhu všech novinek, které by měl africký velikán přinést, zjistíte, že se hodlá Firefox v mnohém vyrovnat Chromu. V tuto chvíli se ale jedná spíše o ideový dokument – spíše takový veřejný brainstorming.
Apps Marketplace
Pokud má být další generace prohlížeče od Mozilly konkurenceschopná, musí mít podle autorů návrhu svůj vlastní Apps Marketplace po vzoru Chromu. Ten už reálně existuje, zatím ale jen v uzavřeném testování. Apps Marketplace by nabízel webové aplikace a nejspíše i současné doplňky. Byl by ovšem k dispozici nejen pro desktop, ale i pro mobilní verzi. To zatím Google nemá.
Nainstalované aplikace se zobrazí podobně jako v Chromu
Firefox by se naučil také notifikace (zobrazí se i tehdy, když je prohlížeč minimalizovaný) nebo třeba funkci podobnou Chrome2Phone, tedy odesílání informací z desktopu přímo do telefonu – typicky webové adresy z velkého prohlížeče do toho kapesního.
Jednotné přihlašování BrowserID a Persona
Když se ale do dokumentu začtete pořádně, objevíte i další lahůdky. Například se zde píše, že z důvodu podpory multimédií, musí Firefox bez problému přehrát H.264 a MP3 soubory. Mozilla se přitom tomuto kroku roky bránila, jelikož se nejedná o svobodné kodeky. Před pár měsíci se sice začala rýsovat možnost, že by to nemuselo platit alespoň na telefonech, které tyto kodeky už mají předinstalované a že jednou by tak tomu mohlo být i na desktopech, teď je to ale černé na bílém. Uvidíme, jestli a kdy se tento bod cestovní mapy skutečně dočká naplnění.
BrowserID je podobně jako OpenID systém univerzálního webového přihlašování. Nový Firefox by s ním měl pracovat mnohem lépe.
Firefox by měl také nabídnout snadnější a unifikované přihlašování. Pro tyto účely dala laboratoř Mozilla Labs život webu BrowserID, který připomíná již existující OpenID, české MojeID a přihlašování skrze webové sítě jako Twitter, Facebook, Google aj. BrowserID je založený na e-mailu, a pokud bude technologii konkrétní web podporovat, třeba právě obchod s aplikacemi pro Firefox, můžete se k němu rychle přihlásit.
Po přihlášení byste pak spravovali svůj profil pomocí systému Mozilla Persona.
Přihlášení do systému Mozilla Persona s účtem BrowserID
Elementární práci s BrowserID si můžete vyzkoušet na adrese borwserid.org.
Grafické prostředí Australis
Tou nejviditelnější změnou ze všech by ale mělo být přísné sjednocení grafického designu prohlížeče napříč zařízeními. Ať už tedy budete surfovat na běžném desktopu, na mobilu, tabletu nebo třeba v prostředí Metro na Windows 8, Firefox by měl vypadat v podstatě identicky – pochopitelně s nutným přizpůsobením vzhledem k různé velikosti displeje.
Firefox s prostředím Australis na tabletu s Androidem
Firefox s prostředím Australis na tabletu s Windows 8 Metro
Nové grafické prostředí se jmenuje Australis, podílejí se na něm špičky Mozilly a slibuje konzistentní prostředí s oblými křivkami a precizními detaily. Právě všudypřítomné oblé linky budou jedním z hlavních znaků. Otázkou zůstává, jak to ale bude fungovat na striktně hranatém Metru. Ukázky výše napovídají, že by to žádná katastrofa být neměla – spíše naopak.
Prostředí Australis na telefonu s Androidem. Na posledním obrázku stránka v běžném pohledu a v režimu čtečky
Australis by mělo být nejvýraznější designovou změnou ve Firefoxu za poslední roky, žádné revoluce se ale bát nemusíte, principiálně totiž vychází ze současného designu prohlížeče.
Prostředí Australis na Windows, Mac OS X a Linuxu (Ubuntu)
Je to skutečně hromada novinek a září se kvapem blíží. Snad tedy proměna legendárního prohlížeče nakonec nepotrvá několik dlouhých let. Ostatně, vzpomínáte, jak dlouho se čekalo třeba na verzi 3 a 4?
Různé podoby Firefoxu na Windows a nástroje pro vývojáře v temném provedení. Nám se to líbí.
Všechny snímky z možné podoby jednoho z příštích Firefoxů najdete v pracovní prezentaci Firefox User-Experience. Toronto Workweek – April 2012.
Líbí se vám projekt Kilimanjaro a prostředí Australis? Zaútočí Firefox opět na absolutní vrchol? Podělte se se svým názorem v diskuzi pod článkem.