Kdy budeme jezdit v autonomních vozech? Zeptali jsme se ministerstva dopravy

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 53

Názory k článku

09. 09. 2019 13:46

Tak dnešní článek o autoautech bychom měli...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 09. 2019 10:01

Po té, co jsem v Kanadě sjel do nížiny a jel 600km rovně jsem pochopil proč na tom kontinentu je takový ohlas po autonomních autech. Tamní silnice by zvládlo i zkalibrované autíčko na klíček s jednoduchým senzorem z aliexpressu. Ale zkuste jet třeba do Gruzie, Indie, Rumunska, Ukrajiny a narazíte i na to o čem se vám ani nezdálo. Za mě vidím cestu v autonomních dálnicích, kde prostě bude extra autonomní pruh, na který najedete dobrovolně (řekněme, že třeba kamiony povinně) a auto se přepne do autonomního módu a poveze vás seč nižší rychlostí, ale vy si budete moci třeba zdřímnout. Nicméně plnou autonomii na všechny silnice bych prostě nechtěl

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2019 09:45

Jak autu bez volantu říct, co chci, aby udělalo, to nevím. Ale nevadí. Nějak to dopadne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 09. 2019 09:35

Věřím tomu, že to časem bude jezdit lépe než lidé, ale nehody s obětmi na životech tu budou taky, pořád je to jenom technika a i raketoplány s asi nejpřísnějšími nároky na kvalitu občas nedoletěly a posádka to odnesla. Akorát u toho automatu to prostě budou lidi brát hůř a důvěru lidí to bude srážet. Já bych do toho asi taky ještě dlouho nevlezl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 09. 2019 09:15

Myslím, že logiku by mělo postupné zavádění autonomní dopravy tam, kde je to možné implementovat nejjednodušším způsobem - např. doprava MHD v nějakém menším městě, protože autobusy/tramvaje MHD jezdí stále stejné trasy. Toto by snad mohlo být nasaditelné už během pár následujících let. Na základě zkušeností s tímto typem provozu by pak bylo možné jít dál - nasadit autonomní MHD ve větších městech, atd....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 09. 2019 08:13

Otázka není jen technologická a legislativní ale také ekonomická.Už samotné rozšíření EV se zdá jako naprosto nemožné proto že na světe není tolik lidé kteří na to mají. Hledají se zástupné problémy jako nabíječky , dálniční známky a parkování zdarma. Po konci ohromné půjčovny EV v paříži je jasné že na nějaký ekonomický úspěch zapomeťě z důvodu že to bude drahé. A nic nasvědšuje tomu že by seto mělo změnit. To že si něco přejete není pro trh důvod......

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 09. 2019 07:42

inu, zive ...blbe otazky , a jeste na blbe misto

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 09. 2019 23:06

dotaz mireny hodne mimo.
ja ti to muzou vedet, natoz nejak ovlivnit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 09. 2019 21:27

Autonomním vozidlům brání v nasazení především legislativa a technický stav komunikací (plus počasí).
Jednak je potřeba, aby silnice od krajnice ke krajnice patřila autům, nikoli chodcům nebo cyklistům. Pak v případném střetu nebude viníkem autonomní auto a to je to hlavní. Také jde o otázku, kdo se dopustí vraždy/zabití/obecného ohrožení, pokud autonomní auto provede nějakou blbost? Majitel auta? CEO výrobce? Programátor?
Pokud jde o stav komunikací, je potřeba mít svislé a vodorovné značení v souladu s legislativou a bez chyb. A viditelné za každého počasí pro senzory auta.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 09. 2019 20:59

No, hned tak to nebude.
Sice mame asi 10 ruznych systemu od 10 ruznych firem, ale dokonceny a spolehlivy neni ani jeden.
A nektere jsou nebezpecnejsi nez Polak na prejezdu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 09. 2019 20:29

Nojo, ale silnice v USA je ohromne siroka a smi se na ni ject jenom straaasne pomalu.. Na to staci vykon 386ky bez zapnuteho turba..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
08. 09. 2019 19:26

Snadná odpověď. Až za toho nejhoršího možného počasí, podmínek, proběhne nespočet jízd bez komplikací, zranění, mrtvých a bude kompletně dokončena legislativa jak se budou řešit případné nehody a úmrtí, prostě kdo za co ponese skutečnou odpovědnost. Kdybych měl hádat, tak bych začal rokem 2040 na dálnicích a za dalších 10 let na silnicích nižších tříd, ovšem bez kompletního pokrytí. Sám si takové klidně koupím, když uvidím, že je bezpečné (a musí mě nechat při jízdě najíst, vyspat atd.), přesto si nechám manuálně řízený vůz pro případ, že bych potřeboval rychle někam dojet bez omezování. Pokud mi bude zakázáno takový vůz / motocykl řídit v dané zemi, v moderní silniční síti už nebude pro ně nebude místo, pak nebudu v takové zemi žít, jedna totalita za život mi stačila. Bude v té době mnoho zemí na světě, kde se bude žít proti EU / USA mnohem svobodněji, přes všechny nedostatky.
Dodatek: Ne, nemyslím Rusko, jsou jiné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
08. 09. 2019 19:22

Ako všade inde aj v tejto oblasti spoľahlivo platí Paretovo pravidlo: 20 % : 80 %.
Je jednoduché a dá sa použiť v najrôznejších situáciách: napr. 20 % ľudí vám spôsobuje 80 % problémov, 20 % zákazníkov robí nejakej firme 80 % obratu a pod. Vo všeobecnosti.: 20 % úsilia prinesie 80 % výsledku, na zvyšných 20 % výsledku však treba už 80 % námahy.
V oblasti autonómnych áut to je, resp. bude to isté: naučiť autá, aby samé zvládali 80 % situácií na ceste, zabralo 20 % úsilia. To je zhruba dnešný stav. Ale naučiť autá tých zvyšných 20 % situácií bude podstatne viac náročnejších ako tých doterajších 80 %. Skrátka 80 % situácií sa stáva na cestách pravidelne. Ale s tými zvyšnými situáciami sa niektorí vodiči stretne raz za niekoľko rokov, s inými nikdy. Ale auto musí byť schopné reagovať aj na tie.
Samozrejme ten pomer netreba brať doslovne: ono to môže byť od 30 na 70 až po 10 na 90.
Software má samozrejme oproti ľuďom obrovskú výhodu - prenositeľnosť skúseností. To u ľudí nefunguje - u techniky však bez problémov. Ak sa nejaké auto stretne s nejakou novou situáciou, tak ju buď vyrieši samo alebo neskôr s pomocou inžinierov. Keď sa ju však raz naučí zvládať jedno auto, pomocou aktualizácie softwaru sa na to naučia aj ostatné autá s rovnakým systémom.
Dôležité je však myslieť na to, že žiadna technika nikdy nebola a pravdepodobne ani nikdy nebude 100 %-ne bezpečná. Možno budú samojazdiace autá bezpečné na 99,999999 % alebo ešte viac, ale vždy bude existovať niečo, na čo software pripravený nebude. Takže sa budú stávať určite aj nejaké nehody, čím ďalej tým zriedkavejšie, ale budú.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor