Josef Matějka: CZC roste a bude mít novou základnu

Majitel CZC.cz Josef Matějka v rozhovoru mluví o e-shopech obecně, situaci na trhu, rozmachu CZC, budoucnosti či případném předání byznysu dál.

Internetové obchody sice v Česku zažívají boom, specialistů s tržbami nad miliardu ale příliš není. Možná vůbec nejvýraznějším je CZC.cz, druhý největší obchod s počítači hned po mnohem šířeji rozkročeném obchodu Alza.cz. „Věřím, že z nás bude globální hráč, ať už se jím staneme vlastní cestou nebo to dáme s někým dohromady,“ říká majitel společnosti Josef Matějka.

V e-commerce je hodně příkladů mladých lidí, kteří začali z ničeho, a jejich firmy se rychle proměnily ve hráče s miliardovými tržbami. Jak to člověka změní?

Určitě hodně. Člověk musí růst s firmou. Na začátku dělá něco, co ho baví, například elektroniku. Jenže jak firma roste, tak se elektronice věnuje čím dál tím méně a místo toho řídí a motivuje lidi. Změna je zkrátka obrovská.

Kdy jste zjistil, že končí legrace?

Podnikání si naštěstí dovedu příliš nebrat, netrpím nespavostí kvůli tomu, co bude. Beru věci pozitivně a věřím v lepší zítřky. Takže vlastně ani nevím, že bych si někdy řekl, že od této chvíle je to vážné. Ovšem vážné to bylo od samého začátku. Poptávka byla veliká a my jsme nestíhali. To vážné bylo, protože jsme nechtěli zákazníky zklamat.

V prodeji elektroniky panovala od začátku silná konkurence. Co stojí za úspěchem těch, kteří se v tržbách dostali do řádu miliard?

Těžko zpětně hodnotit, rozhodovat mohly drobné nuance. Někdo měl možná jen štěstí na lidi. Mně se je najít podařilo, i když nějaké to zaškobrtnutí jsme během krize zaznamenali. Klíčové také je budovat firmu pro určitého zákazníka a příliš neuhýbat z cesty.

To je vaše strategie?

Naší strategií je zůstat specializovaným obchodem. Jsme přesvědčeni, že pro takového specialistu je na trhu prostor. Vidíme u konkurence, která se snaží o širší záběr, že to není jednoduché. Ještě nikomu se v podstatě nepovedlo udělat z prodejce IT širokospektrální obchod. A obráceně těm, kteří prodávají všechno, se nedaří v IT.

V současnosti se už ale asi těžko rozlišuje, co ještě spadá do vaší specializace a co už patří jinam.

To je pravda. Dnes už existují chytré pračky s vlastním operačním systémem, které můžete ovládat přes mobil. V budoucnu asi bude čím dál těžší se výrobkům typu takovýchto praček či ledniček vyhýbat.

Klepněte pro větší obrázek

Naznačujete, že se CZC.cz pustí také do bílé techniky?

To ne. Přece jen jsou tyto věci náročné na logistiku a je to jiný byznys. Ale například u televizí vidíme, že se nám cílová skupina rozšiřuje.

V posledních letech jste obohatil tým o zkušené manažery. Ať už Jitku Dvořákovou, která se po působení v Netretail Holdingu stala vaší generální ředitelkou, tak o někdejšího provozního šéfa Heuréky Kamila Demutha, který u vás vede marketing. Kdo má v takovéto silné sestavě konečné slovo?

Poslední slovo mám já, ale na druhou stranu jde samozřejmě o dialog. A čím je management schopnější a profesionálnější, tím více chce, aby byl jeho názor slyšen a vnímán. Bezhlavé prosazování názorů z jakékoli strany by asi k ničemu kloudnému nevedlo.

Zasahujete ještě do každodenního chodu CZC.cz?

Každodenní věci už neřeším, zabývám se jen strategickými záležitostmi. Jednou za měsíc se ale scházíme s celým managementem, rekapitulujeme dosažené výsledky a děláme plány na další období.

Takže máte čas na golf?

Golf jsem zatím neobjevil. Hraji squash, jezdím lyžovat a intenzivně se zajímám o všechny technologické novinky.

Investujete ještě někam jinam kromě své hlavní firmy?

Nedávno jsem začal se StartupYardem, kde působím jako investor jednoho z běhů. Zúčastním se tedy výběru firem. Jsem také hlavním akcionářem v Oxy Online, což je přední česká společnost na vývoj systémů pro e-shopy. V Příbrami a Praze pak vlastním reality, budovy a pozemky, které slouží CZC.cz.

V „kamenných“ byznysech je v současnosti velké téma jejich předávání nástupcům nebo prodej. Jak je to v e-commerce?

Mám čtrnáctiletého syna, už se mnou hodně věcí kolem podnikání řeší. Ale s možností předání firmy příliš nepočítám. Svět e-commerce je tak rychlý a dynamický, že si v naší branži nedovedu představit společnost typu Bati a stoletou historii s předáváním podniku z generace na generaci. Obecně si myslím, že předávání byznysu je složitá věc. Děti jsou do něčeho tlačené a nemohou si vybrat. A to mi přijde nešťastné.

Klepněte pro větší obrázek

Kde bude vaše branže za deset let?

Velkou roli sehraje nástup globálních hráčů. Velcí se budou dále zvětšovat, malí zmenšovat. A internet bude zejména doménou těch velkých. V e-shopech jde hlavně o logistiku a zákaznickou podporu a to něco stojí.

A kde bude CZC.cz? Stane se z českého e-shopu mezinárodním hráčem?

Určitě je logická expanze na Slovensko ze všech zemí asi nejjednodušší. Avšak vždy, když na to přijde řeč, objeví se řada problematických věcí, které je třeba ohnout nebo změnit. A platby v eurech jsou jen detail. Mnohem závažnější jsou spotřební zvyklosti. Protože i na Slovensku najednou zjistíte, že se prodává něco trochu jiného než tady. A u e-shopu naší velikosti to pak už může klidně dělat několik tisíc položek.

To je problém?

Největší alchymie je sklad. Aby nebyl příliš malý, ale ani velký. Když ho nafouknete o tisíc dalších produktů, které se chovají zcela jinak, protože směřují do jiné země, tak je to velký problém.

Vraťme se však ještě k vaší strategické vizi. Kde bude CZC.cz za deset let?

Věřím, že z nás bude globální hráč, ať už se jím staneme vlastní cestou nebo to dáme s někým dohromady. Minimálně celoevropsky, ale klidně i celosvětově. Avšak se zachováním současné specializace.

Jak to jde dohromady s tím, že opatrně našlapujete i kolem „jednoduchého“ Slovenska?

Jedna věc je dodávat do zahraničí ze skladů v České republice. Klidně se ale můžeme s někým spojit. Nebo někoho v zahraničí koupit. Všechny cesty jsou otevřené. Globalizaci se ale nevyhneme.

Jednáte s někým, nebo je to zatím jen vize?

Je to vize. Ale samozřejmě to průběžně řešíme. Nabídky přicházejí a rolí majitele je setkávat se s potenciálními investory nebo na druhé straně s firmami, do nichž by případně bylo možné investovat.

 

S předáním firmy příliš nepočítám. Svět e-commerce je tak rychlý a dynamický.

 

Na trhu se spekuluje o vašem spojení s E-commerce Holdingem ze skupiny Rockaway? Specialista typu CZC.cz by se jim hodil…

To ano. Ale přece jen mají pod sebou menší e-shopy, než jsme my.

Lákadlem ale může být také velká síť výdejních míst, které jste vybudovali. To by přece mohlo vytvářet úžasné synergie ve spojení s dalšími obchody.

Myslíte? Naše síť je tak úspěšná, protože je založená na specializaci. Jsou to a IT obchody, které do toho jdou s námi a současně jsou v daných lokalitách zavedené už řadu let. Nyní ve své specializaci pokračují, ale s naší značkou. Vůbec si nedokážu představit, jak by se do toho další specializované e-shopy vešly.

Pokud do CZC.cz vstoupí investor, budete si chtít nechat nějaký podíl? Funguje vztah „otce zakladatele“ ke svému „dítěti“?

Zabývám se tím už nejméně pět let. Něco málo bych si asi nechal, protože to dává smysl. Současně je potřeba, aby firma fungovala dál, ať se bude dít cokoli. Obecně řečeno však společnost určitě nevnímám jako své dítě. Vztah k firmě samozřejmě mám, ale vztah k dítěti je něco zcela odlišného. Byl by to pro mne jednoduše krok dál. A pro firmu také. Když se akvizice podaří, je to ohromný úspěch. Nestane se to lusknutím prstem.

 

Josef Matějka (37)

Podnikatel a internetový vizionář. Na přelomu let 1998 a 1999 založil specializovaný obchod s výpočetní technikou Czech Computer. Kromě velkého e-shopu CZC.cz vlastní také největšího tvůrce kompletních e-shopových řešení na českém trhu Oxy Online. Nejčastěji je k vidění s brýlemi Google Glass na hlavě, smartphonem Nexus v kapse a chytrými hodinkami Motorola Moto 360 na ruce. Najdete ho na Google+.

 

V čem jsou úskalí?

Nejhorší je, že to může skončit v kterémkoli bodě cesty, která může trvat například půl roku.

Co představy o ceně? To je asi v e-commerce, kde zatím vydělává jen málokdo, ožehavý bod.

Když je někdo v minusu, tak nemůže očekávat nějakou závratnou valuaci. Těch pár výjimek jen potvrzuje pravidlo.

Vy jste už po ztrátách z minulých let v plusu?

Loni se nám výsledek konečně podařilo překlopit do zisku. Paradoxně jsme měli prodělky nebo jsme byli na nule za éry mého působení v pozici ředitele, protože jsem se snažil dávat peníze do příliš velkého počtu rozvojových projektů. Navíc se nám v krizi propadly tržby. Když firma roste, tak se náklady zvyšují jednoduše. Ale když příjmy klesnou, je to problém.

Je v prodeji elektra a IT nějaká šance na lepší marže? Existuje nějaká jiná cesta k ziskům než přes zvyšování objemu?

Jsou tu ještě služby, které poskytují marže o něco lepší. Dobře v tom fungují právě naše pobočky. Jde například o servis počítačů nebo mobilů, stejně jako o rozšíření záruky. Obecně ale jiná cesta než přes konsolidaci trhu a zvětšování byznysu příliš není.

Diskuze (20) Další článek: Facebook, Apple, automobilky a další. Kdo koupí Here mapy?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,