Jony Ive a rozhovor o Jobsovi i tvorbě designu v Applu

V novém rozhovoru Jony Ive prozradil, jak vlastně funguje vývoj a design nového produktu a jak Apple přistupuje ke kreativitě a týmové spolupráci.
Kapitoly článku

Apple je v současnosti jedna z nejhodnotnějších značek na světě a daří se jí stále lépe v oblasti zisků i prodeje vlastních produktů. Jedním z hlavních lidí v týmu, kteří jsou na začátku vývoje nových produktů, je prezident pro produktový design – Jony Ive.

V rozhovoru pro Vanity Fair poskytl velmi zajímavý pohled do fungování vývoje designu produktu v Applu. Jak to tedy chodí v Applu?

Pokud rozumíte anglicky, můžete si rozhovor poslechnout:

To nejzajímavější z rozhovoru přinášíme níže v textu:

Bez kvalitního týmu a nápadů by to nešlo

Jony Ive se svěřil, že má štěstí pracovat s neuvěřitelným designérským týmem už téměř 20 let a nejvíce oceňuje právě práci na vývojovém procesu, která ho naplňuje každý den.

Hlavní část designérského týmu je poměrně malá, obsahuje kolem 16 či 17 lidí a jen velmi pozvolna roste. Cílem je držet tento hlavní tým co možná nejmenší.

Díky dlouhodobě fungujícímu designérskému týmu si vytvořili i vlastní systém pro kreativní spolupráci – například každý týden se všichni sejdou „u stolu“. Zajímavostí je, že jde o takřka stejné stoly jako jsou v Apple Storech, protože chtěli, aby uživatelé viděli produkty na stejných stolech, jako designéři při jeho vývoji.

rosenstrasse_gallery_image1.jpg
Hlavní designéři v Applu používají pro brainstorming a prohlížení prototypů takřka stejné stoly, jako jsou v Apple Storech

Při těchto „brainstormingových“ seancích, které jsou vždy zaměřené na konkrétní produkt, který je v designovém vývoji, stále velmi hojně používají klasické kreslení. Jony Ive je i po letech stále ohromen tím, jak kreativní proces funguje. Popisuje to na příklad, kdy jeden den nemá nikdo z týmu žádný dobrý nápad, ale druhý den se objeví jiskra nápadu, který se postupně probírá a posouvá na další úrovně.

Hlavní zlom nastává v době, kdy abstraktní myšlence či nápadu začnou tvořit formu. Jakmile se nápad stane objektem – ať už nákresem nebo vytvořeným trojrozměrným modelem. Od té chvíle, kdy se pouhá myšlenka stane hmatatelnou, se dle jeho slov zcela změní pozornost celého týmu a začne další fáze vývojového procesu.

iPhone s velkým displejem zkoušeli už dávno

Jony Ive přiznal, že už před mnoha lety vytvářeli prototypy iPhonů s většími displeji, ostatně stejné pokusy jsou samozřejmé i v rámci vývoje notebooků a podobně.

Velký displej měl v té době velmi zajímavé vlastnosti, ale výsledkem byl mizerný velký a tlustý produkt. Poukázal tak na konkurenční produkty, které byly a některé ještě stále jsou takovým špatným produktem.

Vytvoření iPhonu s velkou obrazovkou tak nebylo pouze ve znamení „dáme tam větší displej“, ale tvorbou skutečně krásného a funkčního produktu. S tím samozřejmě souvisí tloušťka, hmotnost a další vlastnosti.

og.jpg
iPhone 6 a iPhone 6 Plus

Například zvětšením šířky byla nutná změna okrajů, které byly v předchozích iPhonech hranaté a v rámci iPhone 6 a iPhone 6 Plus jsou dokonale zaoblené. Díky tomu je pocit z držení mnohem příjemnější i přes větší velikost.

Pokud jde o brainstorming a probírání různých nápadů, základem je podle slov Jonyho právě neustálá bombardování různými členy týmu, kteří neřeknou „to nejde“, ale naopak „co když“ a podobně. Zkrátka celý tým se snaží danou myšlenku vždy někam posunout, i když z počátku vypadá jako nemožná.

 2014-10-24 v 11.46.25.jpg

Jednou z nejtěžších myšlenek byl dotyk a dotykové ovládání, kdy naráželi na různé překážky a výzvy, kdy to málem vzdali. V té době nevěděli, zda je to správný směr a zda vůbec bude dotyk dobře fungovat jako základ produktu.

Podobně tomu bylo i u nově představených chytrých hodinek Watch, kdy bylo nutné řešit podobně těžké otázky. Nutno podotknout, že Watch se nakonec ovládají nejen dotykem, ale také postranním otočným kolečkem. Kvůli malému displeji totiž dotyk prstu zabírá poměrně velkou část pohledu, což je řešeno právě doplňujícím ovládacím kolečkem na straně pro posun, přibližování (náhrada pinch and zoom) a podobně.

og_gallery.jpg
Apple Watch a postranní ovládací kolečko

Už při zkoumání dotyku a multitouch ovládání bylo velmi těžké najít ten správný směr. iPhone způsobil revoluci, obsahoval velký displej a velké pečlivě vybrané ovládací prvky, které bylo snadné ovládat samotnými prsty. Cesta k tomuto řešení ale znamenala několikaletý vývoj, který z dnešního pohledu vypadá naprosto jasně. Před více než devíti lety tomu ale tak rozhodně nebylo.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,