reklama

Jedny brýle místo šesti monitorů: Podívejte se, jak se dá s Windows pracovat ve virtuální realitě

  • Dokázali byste pracovat ve virtuální realitě? Můžete si to zkusit
  • Space je virtuální prostor, který vám zprostředkuje jakoby šest monitorů
  • Pokud se zlepší rozlišení a propojení se skutečnou realitou, mohlo by to být budoucnost práce s počítačem

Co takhle běžná počítačová práce ve virtuální realitě? Žádné hry, ale okna aplikací, internetové stránky, dokumenty, programování… prostě virtuální prostor využitý jako zobrazovač namísto běžných monitorů. Tak přesně o to se pokouší projekt Space, který nyní v betaverzi pro Oculus Rift a HTC Vive uvolnili vývojáři čínského studia Pygmal Technologies.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Okna jsou rozmístěna ve virtuálním prostoru na šesti pracovních plochách. Těch může být v budoucnu i více. Mezi jednotlivými plochami můžete přetahovat okna jak jste ve Windows běžně zvyklí. Celá scéna se naklopí, když pohnete hlavou, což s nasazenými brýlemi působí přirozeně. Když narazíte na prostorový obrázek či 360° mediální obsah, zobrazí se v celém prostoru.

Space umožňuje práci ve Windows jakoby s šesti pracovními plochami, do kterých můžete umisťovat okna aplikací. V praxi to vypadá, jako byste seděli před šesti monitory, které vás obklopují. Systém pracuje nad Windows a umí spolupracovat s dalšími aplikacemi – například prohlížečem prostorových multimédií. Když tedy někde na webu narazíte například na 360° video, rovnou se vám spustí tak, že jej vidíte všude kolem sebe, nikoli ve virtuálním okně dané aplikace.

Samozřejmě je největší slabinou rozlišení současných zařízení pro virtuální realitu. Budete mít sice před sebou šest virtuálních obrazovek, ale jejich rozlišení nebude nic moc. Aktuální brýle mají vertikální rozlišení 1080p, což odpovídá Full HD monitoru, jenomže toto rozlišení se uplatňuje pro celý zorný úhel, ze kterého virtuální monitor zaujímá jen malou část.

Do budoucna je to ale zajímavý směr, jak by se mohla virtuální realita dále uplatnit. Pokud by byly brýle pro virtuální realitu lehké, pohodlné, s dostatečným rozlišením a umožňující snadno zapnout „průhled“ do reality, pak by jednou mohly nahradit monitory na stolech.

Právě kontakt s okolím skutečné reality je pro využití virtuální reality pro běžnou počítačovou práci klíčové. Zatímco při hraní her je izolace od okolí žádoucí, pracovat několik hodin v izolovaném virtuálním prostoru by asi nebylo moc příjemné. Proto se v tomto směru může do budoucna více prosadit kombinace virtuální a rozšířené reality, jakou představuje Microsoft HoloLens, nebo na které podle nedávných informací pracuje i Google.

Space je každopádně k dispozici už teď na vyzkoušení. Pokud máte Oculus Rift či HTC Vive, můžete si betaverzi bezplatně stáhnout.

Témata článku: Software, Technologie, Windows, Operační systémy, Virtuální realita, Monitory, HTC Vive, Oculus Rift, Space, Brýle pro virtuální realitu, Virtuální realita brýle, Virtuální realita htc vive, IO, Virtuální realita hry

36 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 23. 7. 2016 17:12:55
    Pokud takto chce někdo pracovat, tak mám informaci jenž nepotěší. Do 5 -...
  • Roman Nepšinský 22. 7. 2016 14:58:34
    To jsem fakt první/jediný včetně redaktorů, kdo to nejdřív reálně zkusil a...
  • Josef Šíma 22. 7. 2016 13:44:45
    Doufám a věřím, že se toho někdo chytne a zamaká na rozlišení. Takové...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 35

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 132

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 122

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

** V macOS funguje vyhledávání Spotlight, ve Windows podobně propracovaná funkce chybí ** Alternativy se zaměřují na rychlé hledání souborů i externí zdroje ** Mnohé mohou vyhledávání ve Windows kompletně nahradit

18.  2.  2017 | Stanislav Janů | 58

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 217


Aktuální číslo časopisu Computer

Stavba 3D tiskárny

Výbava domácí elektrodílničky

Budoucnost 5G sítí

Velké testy microSD karet a vodních chladičů

Přehled mobilních tarifů

reklama
reklama