Technologie | Software | Virtuální realita

Jedny brýle místo šesti monitorů: Podívejte se, jak se dá s Windows pracovat ve virtuální realitě

  • Dokázali byste pracovat ve virtuální realitě? Můžete si to zkusit
  • Space je virtuální prostor, který vám zprostředkuje jakoby šest monitorů
  • Pokud se zlepší rozlišení a propojení se skutečnou realitou, mohlo by to být budoucnost práce s počítačem

Co takhle běžná počítačová práce ve virtuální realitě? Žádné hry, ale okna aplikací, internetové stránky, dokumenty, programování… prostě virtuální prostor využitý jako zobrazovač namísto běžných monitorů. Tak přesně o to se pokouší projekt Space, který nyní v betaverzi pro Oculus Rift a HTC Vive uvolnili vývojáři čínského studia Pygmal Technologies.

2016 07 20 (17 06 28).jpg2016 07 20 (17 06 30).jpg 2016 07 20 (17 06 38).jpg2016 07 20 (17 06 40).jpg2016 07 20 (17 06 42).jpg2016 07 20 (17 06 45).jpg2016 07 20 (17 06 49).jpg2016 07 20 (17 06 52).jpg
Okna jsou rozmístěna ve virtuálním prostoru na šesti pracovních plochách. Těch může být v budoucnu i více. Mezi jednotlivými plochami můžete přetahovat okna jak jste ve Windows běžně zvyklí. Celá scéna se naklopí, když pohnete hlavou, což s nasazenými brýlemi působí přirozeně. Když narazíte na prostorový obrázek či 360° mediální obsah, zobrazí se v celém prostoru.

Space umožňuje práci ve Windows jakoby s šesti pracovními plochami, do kterých můžete umisťovat okna aplikací. V praxi to vypadá, jako byste seděli před šesti monitory, které vás obklopují. Systém pracuje nad Windows a umí spolupracovat s dalšími aplikacemi – například prohlížečem prostorových multimédií. Když tedy někde na webu narazíte například na 360° video, rovnou se vám spustí tak, že jej vidíte všude kolem sebe, nikoli ve virtuálním okně dané aplikace.

Samozřejmě je největší slabinou rozlišení současných zařízení pro virtuální realitu. Budete mít sice před sebou šest virtuálních obrazovek, ale jejich rozlišení nebude nic moc. Aktuální brýle mají vertikální rozlišení 1080p, což odpovídá Full HD monitoru, jenomže toto rozlišení se uplatňuje pro celý zorný úhel, ze kterého virtuální monitor zaujímá jen malou část.

Do budoucna je to ale zajímavý směr, jak by se mohla virtuální realita dále uplatnit. Pokud by byly brýle pro virtuální realitu lehké, pohodlné, s dostatečným rozlišením a umožňující snadno zapnout „průhled“ do reality, pak by jednou mohly nahradit monitory na stolech.

Právě kontakt s okolím skutečné reality je pro využití virtuální reality pro běžnou počítačovou práci klíčové. Zatímco při hraní her je izolace od okolí žádoucí, pracovat několik hodin v izolovaném virtuálním prostoru by asi nebylo moc příjemné. Proto se v tomto směru může do budoucna více prosadit kombinace virtuální a rozšířené reality, jakou představuje Microsoft HoloLens, nebo na které podle nedávných informací pracuje i Google.

Space je každopádně k dispozici už teď na vyzkoušení. Pokud máte Oculus Rift či HTC Vive, můžete si betaverzi bezplatně stáhnout.

Diskuze (36) Další článek: RX 480 vs. GTX 1060: celý svět měří, která karta je lepší, výsledky jsou celkem jednoznačné

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,