Jednička v internetové reklamě a marketingu je ve ztrátě

Pokles tržeb reklamního trhu postihl i firmu DoubleClick, která doposud dokázala proplouvat úskalími e-businessu bez problémů.
I světová jednička v internetových reklamních a marketingových službách stagnuje. Americký DoubleClick, který se svým reklamním systémem v podstatě opanoval většinu internetového reklamního trhu (na nejvýznamnější americké weby se dá reklama koupit jenom přes DoubleClick), zvýšil meziročně svůj obrat jenom nepatrně a propadl se do značné ztráty; výhled na další období se nelepší.

Firma utržila za poslední čtvrtletí 115 mil. dolarů při ztrátě 10,5 miliónu (tržby neznamenají celkový reklamní obrat, ten je mnohem větší; firma trží pouze provize). To je zlepšení o nepatrná čtyři procenta oproti stejnému čtvrtletí loňského roku; na příští kvartál firma očekává zase špatné výsledky, tržby max. 105 miliónů a opět ztrátu asi 7 mil. dolarů. I DoubleClick musí propouštět – oznámil, že deset procent zaměstnanců firmy půjde domů.

Situace DoubleClicku je skutečně zrcadlem současné internetové ekonomiky. Firma je ve svém oboru nejlepší na světě, na americkém trhu má skoro monopol, není pod významnými konkurenčními tlaky a licencuje své produkty úspěšně po celém světě – co více si kdo může přát? Jen drobnost – ziskovost; kdyby byla takto dominantní firma v jiném, kamenném oboru, pravděpodobně by se koupala ve vysokém zisku. DoubleClick sice utěšuje své akcionáře, že „až se situace na trzích zlepší“, bude všechno dobré – ale akcionáři těmto slibům moc nevěří a poslali akcie z výšky skoro 90 dolarů za kus až na minimálních 8 dolarů.

A to je na tom ještě DoubleClick dobře ve srovnání s konkurenty, např. 24/7 Media, která je na americkém trhu dvojkou. 24/7 je rovněž v silné ztrátě a propouští, její akcie mají humornou hodnotu 34 centů za kus, což ukazuje, že burza nad touto firmou skoro zlomila hůl. Několik dalších konkurenčních mediálních a marketingových agentur zkrachovalo, jiné jsou těsně nad propastí; ani český trh zrovna neukazuje, že by tyto agentury byly schopny vysoce profitovat (údaje o ziskovosti k dispozici nejsou, ale tvrdí se, že i nejsilnější M.I.A. je dlouhodobě ve ztrátě). Zkrátka dnes na Internetu najdeme opravdu málo firem, které by měly důvody k úsměvu, jak jim ten byznys pěkně šlape.

Váš názor Další článek: Computer 8/01

Témata článku: , , , , , , , , , , ,