reklama

Jakub Dvorský: Samorost, Machinarium a Botanicula

Jeho vývojářské studio dalo život netradičním herním trhákům Samorost, Machinarium a Botanicula. Jakuba Dvorského jsme si tedy vybrali do našeho dalšího tagového rozhovoru.

Amanita znamená latinsky muchomůrka. Amanita Design je mladé vývojářské studio Jakuba Dvorského, které se rádo inspiruje lesem a vším, co v něm žije – nebo by žít mohlo. Po dvojici Samorostů a veleúspěšném Machinariu teď chystá další biopříběh: Botanicula.

<Botanicula>

Jakub Dvorský

Jakub Dvorský je český výtvarník a animátor. Známý se stal díky hře Samorost (2003). Díru do světa udělal s pokračováním Samorost 2 (2005) a volným pokračováním Machinarium (2009). Letos jeho studio uvedlo hru Botanicula. Věnuje se i filmu – je autorem loutek ve filmu Kuky se vrací.

Je naše nová hra, jejímž hlavním autorem je Jára Plachý, náš nejmladší kolega a skvělý animátor. Botanicula je hra o partičce kamarádů a o jejich pouti s cílem zachránit poslední semínko velkého stromu, na kterém všichni žijí a na němž se celá hra odehrává.

Přestože na této dlouhé a strastiplné cestě budeme muset přelstít celou bandu zlých parazitů a rozluštit mnoho zapeklitých hádanek, hraní samotné je překvapivě oddechové, veselé a velmi příjemné (až na pár hororových scén). Jára Plachý vytvořil neuvěřitelné množství roztodivných postaviček a vtipných animací, které do víc než 150 herních lokací nacpal náš slovenský programátor Peter Stehlík. Důležitou součástí celého zážitku jsou také zvuky a hudba, které vytvořilo vynikající duo Dva.

<IGF>

Je festival nezávislých her (Independent Games Festival), který se koná v rámci konference GDC v San Franciscu. Na festivalu je možné vidět a zahrát si každoroční výběr nejlepších her vytvořených malými nezávislými studii z celého světa. Samozřejmě máme radost, že se nám podařilo dostat se na festival už s naší třetí hrou a ještě větší radost, že jsme opět uspěli v soutěži – Botanicula si odnesla cenu za nejlepší hudbu a zvuk.

<ticho>

Mám rád, ale příliš často nezažívám, protože žiju v centru města (Brno/Praha). Když se ale občas dostanu na chalupu, kde ticho opravdu je, tak mě vždycky překvapí jeho hlasitost a intenzita. Tam si vždy znovu uvědomím, v jakém kraválu většina lidí žije.

<nezávislé vs. „velké“ hry>

Některé indie (nezávislé, z angl. „independent“, pozn. red.) hry jsou originální, rozmanité, nápadité, inovativní, experimentální, umělecké, vtipné, veselé a krásné, zatímco některé velké hry jsou komerční, pompézní, násilné, neoriginální, nudné a stupidní.

Samozřejmě to platí i naopak a různě jinak, je to prostě příliš široké spektrum a existuje mnoho výjimek v obou kategoriích, ale přesto první věta částečně vystihuje můj pohled na věc. Pravda je ale také to, že nezávislé hry už dnes dělají stovky, ne-li tisíce studií po celém světě a převažující kvalita a originalita her je mizerná. Naštěstí v tak velkém počtu nových nezávislých her se každý rok najde několik skvělých kousků, které nabízí něco nového a inspirativního.

Klepněte pro větší obrázek
Jakub Dvorský a zeleň

<les>

Nejlepší místo pro vyčištění hlavy, odpočinek, inspiraci a spojení s přírodou a realitou. Les je pro mě ale taky zdrojem naštvanosti. Štve mě to, že drtivá většina lesů u nás nejsou ve skutečnosti žádné lesy, ale pole smrků, kde chybí život a vlastní vyvážený ekosystém. Štve mě, že se kácí kolem měst, aby tam mohlo vyrůst oplocené golfové hřiště nebo nákupní centrum. Štve mě, že se kácí na Šumavě, kde je záminkou kůrovcová kalamita, ale ve skutečnosti si jedná o podnikatelskou lobby. A tak dále. Taky mě štve, že většině lidí je to úplně jedno.

<Samorost>

Klepněte pro větší obrázek
Samorost

www.samorost.net, www.samorost2.net a už pracujeme na dalším pokračování.

<film>

Mám rád film. Kdyby nebylo her, asi bych se snažil prosadit ve filmu. Mám rád třeba Terryho Gilliama, Karla Zemana, Yuri Norsteina, Stanley Kubricka, Jean-Pierre Jeuneta…

<cestování>

Je osvěžující. Změnit úhel pohledu, něco vidět a zažít, to se při kreativní práci hodí. Zároveň to ale určitě není nutnost, třeba Tolkien skoro nikdy necestoval, a přesto vytvořil jeden z nejkrásnějších a nejpropracovanějších fantazijních světů.

Klepněte pro větší obrázek
Machinarium

<civilizace>

Konečně se dostáváme k filozofičtějším tagům! Civilizace je živočich, který se teprve nedávno narodil. Teď se rozhlíží kolem sebe, hodně žere, roste, je naštvaný a hravý, takže ničí vše, co mu přijde do cesty, ale taky je čím dál chytřejší, učí se a moudří. Snad se bude mít k světu.

<vesmír>

Taková ta černá věc se spoustou bílých teček...

Nepřehlédněte dřívější Tag rozhovory:


 

Témata článku: Rozhovory, Tag rozhovory, Samorost, Jakub, Machinarium, Festival, Independent, Berg, Stanley, Lobby

11 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Dvorak Jiri 8. 6. 2012 12:53:46
    Kudrnaté vlasy, velký nos, takhle přece nevypadá Čech, tak proč o něm...
  • jozef Pistanek 6. 6. 2012 19:39:45
    Botanicula je pekna. Kedy bude Cikula?
  • Martin Pokorný 6. 6. 2012 17:23:32
    Na Machinariu a Botanicule se mi obrovsky líbí, že to jsou skutečně hry,...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 35

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama